18 018 läst ·
55 svar
18k läst
55 svar
Nivåskillnad tomter på 2 nybyggda hus - vad gör man?
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
det är trådskaparens kåk du menarmg765 skrev:Står inte grannens hus ruggigt nära bergväggen?
Normalt är väl slänten "din", så vill göra något med den så förväntas det vara ditt ansvar. Vet att det finns en ganska ny tråd här på byggahus som täcker ämnet.
Jag skulle nog satsa på en stödmur och staket. Alternativt förlänga slänten så den inte blir lika brant.
Oj här kom det många svar.. TS (jag) har huset till vänster, vi har inte gjort något med tomten - alltså inte höjt, bara planat ut för att passa huset som är ett sluttningshus
Ja huset till höger står väldigt nära berget ja... vi valde ha en bit emellan så vi kan ha en altan på baksidan - de kommer ha 2 m till berget tror jag...
Slänten är inte vår- det är den höga kanten som är vår tomgräns - så då borde slänten vara deras.. så räknar jag det iaf...
Vi har som sagt inte pratat med dem än (grannarna) så vi vet ju inte vad de tänkt - inte tänkt...
är inte så säker på att vi har marklov här I Gbg...
Ja huset till höger står väldigt nära berget ja... vi valde ha en bit emellan så vi kan ha en altan på baksidan - de kommer ha 2 m till berget tror jag...
Slänten är inte vår- det är den höga kanten som är vår tomgräns - så då borde slänten vara deras.. så räknar jag det iaf...
Vi har som sagt inte pratat med dem än (grannarna) så vi vet ju inte vad de tänkt - inte tänkt...
är inte så säker på att vi har marklov här I Gbg...
Som flera har kommenterat; hur ser marklovet ut?
Antag att fastighetsägaren har fått marklov på det som din bild visar. I så fall måste byggnadsnämnden enligt PBL ge sakägare (TS/Myresjöhus) rätt att yttra sig. Då har ju Myresjöhus yttrat sig över sitt eget ärende, eller?
Om det finns marklov, när blev det beviljat? Före eller efter TS tecknade avtal med Myresjöhus?
Antag att fastighetsägaren har fått marklov på det som din bild visar. I så fall måste byggnadsnämnden enligt PBL ge sakägare (TS/Myresjöhus) rätt att yttra sig. Då har ju Myresjöhus yttrat sig över sitt eget ärende, eller?
Om det finns marklov, när blev det beviljat? Före eller efter TS tecknade avtal med Myresjöhus?
Gällande ansvar av slänt: https://www.byggahus.se/forum/juridik/261305-jag-har-en-slant-som-gar-i-tomtgrans-vems-ansvar.html.
Om slänten är på hans tomtgräns så bör det nog inte vara ditt ansvar om han sänker sin tomt så det uppstår en sluttning?
Om slänten är på hans tomtgräns så bör det nog inte vara ditt ansvar om han sänker sin tomt så det uppstår en sluttning?
Redigerat:
Nja. Kan din granne (som i dagsläget ligger lite högre) gräva en stor och djup grop precis invid er tomtgräns och sen säga att du måste se till att ingen av din jord eller staket eller växter ramlar ner i hans grop? Eller är hans grop hans ansvar att sköta? Och kanske hans ansvar att se till att han inte skadat din tomt och dina byggnader genom att gräva så mycket på sin?Roland112 skrev:
Det har aldrig varit någon diskussion om något marklov...
Tomten har styckats av, kontrollmätts - efter detta har vi har fått (köpa
) nybyggnadskarta, sen bygglov..
aldrig något om marken I sig...
Tomterna styckades ju såklart samtidigt.. vårt bygglov beviljades före grannarnas.. och där finns ju höjder med.. men jag vet inte... stökigt oavsett....
Så här står det på stadsbyggnadskontorets hemsida:
•schaktningar eller fyllningar som avsevärt ändrar höjdläget kräver marklov inom detaljplanelagt område. Gränsen för höjdförändringar som är lovpliktiga är 0,5 meter.
Schaktning och fyllning som görs i samband med byggnadsarbeten kräver inte ett separat marklov eftersom markarbetena prövas i själva bygglovärendet. Den färdiga markhöjden behöver därför framgå av handlingarna i bygglovansökan. Uttrycket schaktning innefattar både jord- och bergschaktning samt sprängning. I samband med sprängning ska ett tillstånd lämnas av polisen.
Tomten har styckats av, kontrollmätts - efter detta har vi har fått (köpa
Tomterna styckades ju såklart samtidigt.. vårt bygglov beviljades före grannarnas.. och där finns ju höjder med.. men jag vet inte... stökigt oavsett....
•schaktningar eller fyllningar som avsevärt ändrar höjdläget kräver marklov inom detaljplanelagt område. Gränsen för höjdförändringar som är lovpliktiga är 0,5 meter.
Schaktning och fyllning som görs i samband med byggnadsarbeten kräver inte ett separat marklov eftersom markarbetena prövas i själva bygglovärendet. Den färdiga markhöjden behöver därför framgå av handlingarna i bygglovansökan. Uttrycket schaktning innefattar både jord- och bergschaktning samt sprängning. I samband med sprängning ska ett tillstånd lämnas av polisen.
Redigerat:
Du bör kolla utsättningskartan.
Mitt hus/förråd ligger lägre än grannens - visserligen bara 40-70 m lägre - men jag bekostade mur mot grannen just för att min tomt ligger längst ner i backen. Jag såg till att det las dränering på min sida muren om utifall att inte riskera vatten om det skulle regna ymmigt. Muren är min och i min kommun var det mitt ansvar pga att mitt förråd placerades lägre än grannens motsvarande.
Mitt hus/förråd ligger lägre än grannens - visserligen bara 40-70 m lägre - men jag bekostade mur mot grannen just för att min tomt ligger längst ner i backen. Jag såg till att det las dränering på min sida muren om utifall att inte riskera vatten om det skulle regna ymmigt. Muren är min och i min kommun var det mitt ansvar pga att mitt förråd placerades lägre än grannens motsvarande.
Hm, det blir andra gången jag redigerar detta inlägg. Det känns bara som att det är något som saknas. Jag får inte ihop det. Jag förstår att ni har tecknat avtal med Myresjöhus, om det råder inget tvivel. Ur vilket perspektiv har ni tecknat avtal, som fastighetsägare eller som blivande fastighetsägare.
Har ni fått lagfart på fastigheten som nu håller på att bebyggas eller ska det ske senare?
Har ni fått lagfart på fastigheten som nu håller på att bebyggas eller ska det ske senare?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Vad står i grannarnas bygglov?m_gotesdotter skrev:Det har aldrig varit någon diskussion om något marklov...
Tomten har styckats av, kontrollmätts - efter detta har vi har fått (köpa) nybyggnadskarta, sen bygglov..
schaktningar eller fyllningar som avsevärt ändrar höjdläget kräver marklov inom detaljplanelagt område. Gränsen för höjdförändringar som är lovpliktiga är 0,5 meter.
Ligger huset i detaljplanerat område?
Nej, är det bara 40-70m lägre finns det ju knappast någon anledning till åtgärd.yonna skrev:Du bör kolla utsättningskartan.
Hör efter med samhällsbyggnadskontoret i din kommun om vad som gäller just er. Det finns regler för detta men dessa regler skall sedan tolkas av kommunens bygglovsnissar. Därför kan det skilja ganska mycket från kommun till kommun.