Hej!
Jag håller på och renoverar ett rum i anslutning till garaget (ombyggt förråd som stulit en del Utrymme från garaget). Idag revs det gamla golvet men då upptäckte jag att det är en viss nivåskillnad mellan golvspånskivorna i den del av rummet som tidigare tillhört garaget och den del som tidigare varit förråd. Nivåskillnaden uppgår till ca 4-5 mm mellan de två delarna, se bild. Det varierar med vilken sida som är högst.
Till att börja med är detta ett problem nu när jag ska lägga någon form av ekparkett?
Om det är ett problem, vad gör jag åt det?
Kan man till exempel lägga ut extra lager av "golvunderläggspapp" för att ta upp nivåskillnaden?
Rummet kommer i framtiden fungera som gästrum/kontor och inte användas alltför ofta.
Tilläggas bör att jag inte är den mest erfarne och detta är min första golvläggning.
Jag håller på och renoverar ett rum i anslutning till garaget (ombyggt förråd som stulit en del Utrymme från garaget). Idag revs det gamla golvet men då upptäckte jag att det är en viss nivåskillnad mellan golvspånskivorna i den del av rummet som tidigare tillhört garaget och den del som tidigare varit förråd. Nivåskillnaden uppgår till ca 4-5 mm mellan de två delarna, se bild. Det varierar med vilken sida som är högst.
Till att börja med är detta ett problem nu när jag ska lägga någon form av ekparkett?
Om det är ett problem, vad gör jag åt det?
Kan man till exempel lägga ut extra lager av "golvunderläggspapp" för att ta upp nivåskillnaden?
Rummet kommer i framtiden fungera som gästrum/kontor och inte användas alltför ofta.
Tilläggas bör att jag inte är den mest erfarne och detta är min första golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med ska du läsa läggningsinstruktionerna för det golv du ska lägga, där anger tillverkaren vilka nivåskillnader som accepteras. Kährs anger tex max 3mm över 2 meter och max 1,2mm över 0,25 meter.
Om resten av ditt golv klarar toleranserna hade jag i första hand försökt lösa skarven med att limma en masonitbit, i andra hand med flytspackla.
Du ska definitivt inte använda foam för sådana nivåskillnader.
Om resten av ditt golv klarar toleranserna hade jag i första hand försökt lösa skarven med att limma en masonitbit, i andra hand med flytspackla.
Du ska definitivt inte använda foam för sådana nivåskillnader.
Redigerat:
Flytspackel för att hantera diffen över större yta. Gärna i combo med slipa ner kanten lite. (Dammar som fn men du kan bygga en dammlucka/adapter till vinkelkapen med hjälp av tex locken man har i mikron. Eller bara köpa en riktigt ...
Och för alla som undrar hur det gick så blev det ett golv tillslut. Blev en kombo av bansslip, lumppapp och tunn asfaboard på sina ställen. Absolut inte perfekt platt eller inom toleranserna för golvet men nu ligger det. Knarrar lite på sina ställen och man går med lite svikt i steget. Men lagt golv ligger, som man säger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara