SSSS
Vi har precis köpt en sommarstuga som vi får tillträde till i oktober. Den har en 3 kubiks sluten tank till toaletten. Nivålarmet är trasigt. Så behöver tips på ett nytt. Dessa två har jag hittat:
https://www.avloppscenter.se/vara-p...nkar/niva-larm/tradlost-va-larm-rf-412-1.html
https://www.avloppscenter.se/vara-p...arm/afriso-tradlost-nivalarm-va-signal-w.html

Någon som har provat dessa? Är osäker på på man ska gå på trådlöst eller med kabel. Det sitter ett trasigt larm (från 2007) i carporten vilket borde ha en kabel till sig från tanken. Men det är utomhus och larmen ovan ska sitta inomhus. Vad som är fel med det vet jag inte men man kan kanske återanvända givare och kabel?

Vi tänker också att vi ska hyra ut stugan några veckor på sommaren så vill gärna ha en lösning som kan skicka en notis till min mobil när larmet går, de båda ovan verkar ha inbyggt relä för detta. Skulle det funka att koppla det till en shelly puck som skickar en notis/mail?

Redigerat:
Har nog ingen betydelse vilket larm du köper, alla ska larma på hög nivå, se bara till att det finns håll som givaren går ner i. Givaren ska hänga minst ca 30 centimeter ner från topp. Detta för att när ett larm kommer, ska det inte bli panik för att tömma. Finns då en marginal att använda toa några dygn till.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Beroende på var man bor vill man ha marginal på minst en vecka, för annars blir det akuttömning som blir avsevärt dyrare. Som exempel tar Värmdö kommun 1513 kr för 3 kubik inom 5 arbetsdagar, men 3303 kr om det ska vara inom 12 timmar. Och det finns inget däremellan.

Så ett tips är att kolla med kommunen hur det ser ut med tömningstaxorna och anpassa larmnivån till det.

4 liter per spolning, 3 ggr per dag/person och 5 personer i hushåll ger 60 liter om dagen och 10 dagars marginal mellan beställning och tömning så bör man ha minst 600 liter kvar i ledig utrymme när larmet aktiveras.

har man snålspolande toalett (2 liter/spolning) så klarar det sig med 300 liter i marginal.

har du 4-litersspolningar idag så bör du överväga att byta toalett till snålspolande modell, speciellt om du tänker hyra ut... ...men det får heller inte vara för lite vatten så att det riskera stopp i avloppet och det beror på lutning, längd etc. av röret till septitanken när det börja ha tendens till sådant.

I dimensioneringar av denna typ så räknar man alltid med 5 personers ( 5 PE) belastning per hushåll.

På detta har man ofta en obligatorisk slamtömning av brunnen för BDT-vatten var annat år för sommarstugor och var år för permanentboende och det är en separat avgift för detta som inte inkluderas i avgiften för tömningen av septitank utan räknas som 2 olika beställningar med var sin avgift även om de utförs på samma gång av utföraren. med andra ord var annat år kan det vara dubbel avgift om man normalt klara sig med 1 tanktömmning per år.

Hyr du ut så bör du alltid slamsuga först innan de anländer, och i många fall också direkt efteråt...

och för din egna sinnesro - skriv en tydlig instruktion när det gäller toalettanvändning så att det inte spolas i onödan (de som är vana med kommunal avlopp kan behöva fostras) och om det behövs akuttömning inom typ 45 dagar efter senaste tömningen så får de betala akuttömmningsavgiften i sin helhet med angiven prislapp. Glöm inte att inkludera 1/60-del i normal tömningsavgift per uthyrningsdag i hyran när du prissätter hyran.

Detta med hantering av avlopp är något man dessvärre måste engagera sig i när man har fastighet med egen avloppshantering och att det finns en direkt kostnad till volymen avlopp som produceras, speciellt när det går i septitank.

SSSS
X xxargs skrev:
4 liter per spolning, 3 ggr per dag/person och 5 personer i hushåll ger 60 liter om dagen och 10 dagars marginal mellan beställning och tömning så bör man ha minst 600 liter kvar i ledig utrymme när larmet aktiveras.

har man snålspolande toalett (2 liter/spolning) så klarar det sig med 300 liter i marginal.

har du 4-litersspolningar idag så bör du överväga att byta toalett till snålspolande modell, speciellt om du tänker hyra ut... ...men det får heller inte vara för lite vatten så att det riskera stopp i avloppet och det beror på lutning, längd etc. av röret till septitanken när det börja ha tendens till sådant.

I dimensioneringar av denna typ så räknar man alltid med 5 personers ( 5 PE) belastning per hushåll.

På detta har man ofta en obligatorisk slamtömning av brunnen för BDT-vatten var annat år för sommarstugor och var år för permanentboende och det är en separat avgift för detta som inte inkluderas i avgiften för tömningen av septitank utan räknas som 2 olika beställningar med var sin avgift även om de utförs på samma gång av utföraren. med andra ord var annat år kan det vara dubbel avgift om man normalt klara sig med 1 tanktömmning per år.

Hyr du ut så bör du alltid slamsuga först innan de anländer, och i många fall också direkt efteråt...

och för din egna sinnesro - skriv en tydlig instruktion när det gäller toalettanvändning så att det inte spolas i onödan (de som är vana med kommunal avlopp kan behöva fostras) och om det behövs akuttömning inom typ 45 dagar efter senaste tömningen så får de betala akuttömmningsavgiften i sin helhet med angiven prislapp. Glöm inte att inkludera 1/60-del i normal tömningsavgift per uthyrningsdag i hyran när du prissätter hyran.

Detta med hantering av avlopp är något man dessvärre måste engagera sig i när man har fastighet med egen avloppshantering och att det finns en direkt kostnad till volymen avlopp som produceras, speciellt när det går i septitank.
Tack för ett mycket bra svar!

Ja vi är själva van kommunalt avlopp så detta är en ny fråga för oss. Vi kommer dock använda huset själv under hösten/vintern då det är vinterbonat och är byggt som permanentbostad . Förhoppningsvis får vi lite koll efter det. Vi är 3st i vår familj men att sätta larmet runt 500l från full låter som en bra idé. Frågan är bara hur man vet på vilken höjd det är? Jag har inte koll på måtten på tanken (den är från år 2007).

Vi tänker oss korttidsuthyrning totalt cirka 4-5v per år, upp till det skattefria beloppet på 50kkr enligt privatuthyrningslagen. Så får jag gissa blir det max 1-2v per gäst.

Man får också tänka på om dina hyresgäster också kanske låter tjocka släkten besöka, stor fest och kanske nattar över så kan 'flowet' bli större än vad man kanske har räknat ut, därav viktigt att inpränta i de som hyr att om tanken blir full under deras vistelse och det måste akuttömmas så kommer det att kosta...

På detta så måste du kolla att det inte är småläckande toalett med otät gummiklocka (spolknappen) i toalettcisternen och det är en liten rännil med vatten hela tiden, sådant kan fylla upp tanken alldeles för fort.

Ofta kan läckan försvinna med rengöring i toalettcisternen så att både sätet den trycker emot och gummiläpparna på klockan är fria från avlagringar - och att detta kanske behöver göras årligen och säkra att det är helt läckfritt även efter spolning kort innan hyresgästerna anländer.

---

Är tanken cylindrisk så kan du med att mäta från botten till överdelen på själva tankdelen räkna ut lämplig höjd för 300 eller 600 liters kvarvarande volym, men nu finns dessa tankar i alla möjliga utformningar och det är då inte lika lätt. Om man har koll på vilken leverantör och typ av tank det är (bör framgå av avloppstillståndet) så kanske leverantören/tillverkaren kan hjälpa till med detta.

Jag behöver väl knappt säga att det är väldigt 'aromisk' upplevelse om man själv beslutar sig för att mäta upp tankhöjd ;-) - Stick inte ned huvudet bara då du kan utgå ifrån att all utrymme under kanten på manhålet så är utrymmet mer eller mindre helt utan syre och man märker inte själv om man svimmar av syrebrist, om man nu förmår sig att sticka ned huvudet i hålet trots stanken...

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
SSSS
Jag köpte detta larm. Väldigt enkelt att installera, skruvade fast sändarboxen med två skruvar strax under locket i tanken. Och bara att plugga i displayen så funkade allt. Provade så att larmet/avstånd till tank funkade som det ska med en hink med vatten 20m bortanför tanken. Chansade lite med höjden på sensorn, tror den hamnade där tanken är cirka 3/4 full. Det är enkelt att justera höjden i efterhand. När jag öppnade tanken så blev jag förvånad då det inte lukade ett skit (pun intended), men den var i princip tom också.

Det som var bra med detta larm är att det sitter två reläer, det ena larmar på full tank och den andra på signalbrott. Jag har köpt en Shelly Plus Uni som har två ingångar, jag har inte installerat den ännu men den borde få plats i displayens kapsling och kan drivas med samma 12V matning. Så då kan jag få notiser i min mobil vid larm.

Vi har också tänkt om lite och uthyrning lockar inte så mycket längre så vi avvaktar med det.

Trådlöst nivålarm RF-431 och sändarbox med antenn och displayenhet, visas med tillbehör och pris.

Shelly inbäddad modul för smarta hem, med kampanjpris 199 kr. Visa kablar och applikationer. Styra apparater via WiFi, Bluetooth.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.