Halloj, tjejen har tagit över sina föräldrars fritidshus. Taket är av plåt och nitat. Det saknas en del nitar och vi tänkte komplettera. Men vad kallas ett sådant här tak? Vad kallas nitarna? Jättetacksam för svar 
Det ser ut som vanlig klockspik.
https://www.k-rauta.se/produkt/klockspik-essve-fzv-37x60mm-100-pack/7317761041429
https://www.k-rauta.se/produkt/klockspik-essve-fzv-37x60mm-100-pack/7317761041429
Bästa svaret
Det där är en s.k pannplåt. Och den var förlagan till dagens trp och spikades med klockspikar. Dessa går att få tag på i diverse bygghandel. Men ifall du ska spika tillbaka så är risken stor att det inte kommer att dra på grund av att de tidigare spikarna lossnade av en viss anledning, men prova då med att plugga i virket med trästickor och därefter slå i spiken. Fast risken finns ändå att de åker ur efter ett antal år. Alternativt att ta längre byggskruv med stor EPDM-bricka så att det tätar ordentligt. Lycka till
T.ex. Plannja menar att det går bra att skruva antingen i profilbotten eller -toppen men att det alltid skruvas i botten vid nock och takfot. Från läckagesynpunkt tycker jag toppen är att föredra då vattnet rinner undan, fast å andra sidan ökar väl risken att infästningen inte i praktiken blir lika bra med nutidens tunnare plåt på 0,6mm.
Idag är det också cc 500 som gäller, och inte de längre avstånden som på TS tak, liksom mina egna gamla pannplåttak. Vilka för övrigt också lider av att en del klockspik krypit ut, så jag har förstärkt med skruv. Att bara spika tillbaks en uppkrupen spik hjälper inte, som nämnts ovan, då den bara kryper upp igen.
Idag är det också cc 500 som gäller, och inte de längre avstånden som på TS tak, liksom mina egna gamla pannplåttak. Vilka för övrigt också lider av att en del klockspik krypit ut, så jag har förstärkt med skruv. Att bara spika tillbaks en uppkrupen spik hjälper inte, som nämnts ovan, då den bara kryper upp igen.
Visst är det så men bevisligen så fungerar det.useless skrev:
Där vi bor är det vanligt med plåttak både förr och nu pga mycket snö och där finns det många tak som är skruvade i dalen decennier tillbaka.
Inga problem.
Jag vet att söderut är det vanligare med pannor av olika slag så man kanske inte har samma erfarenheter.
Klicka här för att svara