Jag har ett Assa Abloy 2002 lås från ett hus byggt 2007 och slutbleck 1487-2 enligt bild.

Jag installerade Nimly låset och det gick utan problem men när jag skulle stänga dörren på prov så går det inte. Trykfallet eller vad det nu heter verkar inte sitta "för" slutblecket vad jag kan se. Det diffar någon centimeter i höjdled verkar det som på de små repor som blir när jag försöker stänga.

Mycket märkligt, jag tycker delarna bara kan sitta på ett sätt. Har det här med symmetriskt eller asymmetriskt låshus att göra eller är det något annat?

• Närbild av silverfärgat Assa Abloy 2002 lås och matchande slutbleck 1487-2 på en röd dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser på slutblecket att tryckfallet tar i i nederkant av hålet på slutblecket. Detta tyder på att dörrbladet hänger för lågt i karmen, eventuellt hänger dörrbladet snett också.

Du behöver höja dörrbladet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ok tack, jag har inte mött begreppet dörrblad tidigare, är det själva dörren du menar då? Hur korrigerar jag detta?

pilotski pilotski skrev:
jag har inte mött begreppet dörrblad tidigare, är det själva dörren du menar då?
Ja.

Karmen och dörren hänger rakt enligt vattenpasset så det är en höjning som krävs då. Tänker jag rätt att det är dessa justerskruvar enligt bilden?

• Närbild av dörrgångjärn med två justerskruvar markerade med gröna pilar, märkning "Swedoor" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fin länk, tackar jag ska försöka enligt beskrivningen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.