12 732 läst · 32 svar
13k läst
32 svar
Nilfisk Attix 30? Bra köp?
Sida 1 av 3
Julaklubben har ju ett erbjudande på denna maskinen vilket det även tippsas om i tippstråden.
Min fundering är om det är en bra maskin.
3000 är ju riktigt bra för en maskin som kostar 6000 men om den inte är bra är ju 3000 väldigt mycket pengar för något dåligt :x.
Hur bra är denna för att suga upp betongdamm och slipning av putts, behöver en dammsugare för framtida källarprojekt. Vill även att den ska passa på lackfräsen, Bosch excenterslipen och andra maskiner.
Hur enkelt är det att ansluta den till maskiner?
Kan inte hitta info om längden på slangen.
När jag tittar på bilderna får jag känslan av en dammsugare och inte en "koppla på maskingersugare" så att säga.
Om man tittar på bilder av Bosch, Makita eller andras dammsugare så framhävs inte "golvdammsugar" funktionen som det primära utan att den kopplas på andra maskiner.
Tack på förhand om någon har lite tankar eller erfarenheter av denna.
Min fundering är om det är en bra maskin.
3000 är ju riktigt bra för en maskin som kostar 6000 men om den inte är bra är ju 3000 väldigt mycket pengar för något dåligt :x.
Hur bra är denna för att suga upp betongdamm och slipning av putts, behöver en dammsugare för framtida källarprojekt. Vill även att den ska passa på lackfräsen, Bosch excenterslipen och andra maskiner.
Hur enkelt är det att ansluta den till maskiner?
Kan inte hitta info om längden på slangen.
När jag tittar på bilderna får jag känslan av en dammsugare och inte en "koppla på maskingersugare" så att säga.
Om man tittar på bilder av Bosch, Makita eller andras dammsugare så framhävs inte "golvdammsugar" funktionen som det primära utan att den kopplas på andra maskiner.
Tack på förhand om någon har lite tankar eller erfarenheter av denna.
Jag har en billigare modell från Nilfisk, köpt hos jula. Fungerar bra till att koppla elverktyg till. Dock tror jag att om man skall slipa väldigt mycket betong så kanske man för det ändamålet skall hyra en sådan maskin. bättre effekt.
Jag körde min n'r jag slipade ner färg från väggen, det var inget jättebra sug i den då. Men jag är nöjd med den annars.
Jag körde min n'r jag slipade ner färg från väggen, det var inget jättebra sug i den då. Men jag är nöjd med den annars.
Vilken attix 30 är det Jula säljer? Enligt nilfisks hemsida finns den i 5 olika tappningar. Min gissning efter att läst texten på julas hemsida är att det är en attix 30-21 pc. Någon som kan bekräfta det? I så fall kan man enligt prisjakt köpa den för 3794kr hos vertygsboden och 3999 hos toolab. Så frågan är ju om man ska kalla det för en 6000-kronorsmaskin bara för att Jula och bauhaus normalt ligger i den häraden. Det är ju fortfarande ett bra pris, men kanske inte riktigt så fantastiskt som jula vill påvisa.
Vad gäller själva maskinen så undrar jag över hur det ligger till med tillbehören. Finns det antistatiska slangar att köpa till? Det står i produktbladet att behållaren är antistatisk, men jag upplever oftast slangen som problemet vad gäller statisk elektricitet.
Vad gäller själva maskinen så undrar jag över hur det ligger till med tillbehören. Finns det antistatiska slangar att köpa till? Det står i produktbladet att behållaren är antistatisk, men jag upplever oftast slangen som problemet vad gäller statisk elektricitet.
Tja... Jula brukar vara hyffsat billiga på sina prylar dock har jag inte jämfört med internet. Bauhaus brukar väl vara dyrare än jula? Men om man kan sänka priset med 3000:- för medlemmar så har man nog ganska bra marginaler.
Antistatisk? Jag har inte upplevt några problem med min...
Antistatisk? Jag har inte upplevt några problem med min...
Nilfisk är underleverantör åt Stihl så det är egentligen just Nilfisk slangar som en del här (inkl mig) har köpt. Så jadå det finns antistatiska slangar.
Har tyvärr inte använt just denna dammsugare utan kör Stihls variant som fungerar riktigt bra
Har tyvärr inte använt just denna dammsugare utan kör Stihls variant som fungerar riktigt bra
Ja det var ju intressant att det inte var så stor skillnad mot butikerna du nämnde.pyro skrev:Vilken attix 30 är det Jula säljer? Enligt nilfisks hemsida finns den i 5 olika tappningar. Min gissning efter att läst texten på julas hemsida är att det är en attix 30-21 pc. Någon som kan bekräfta det? I så fall kan man enligt prisjakt köpa den för 3794kr hos vertygsboden och 3999 hos toolab. Så frågan är ju om man ska kalla det för en 6000-kronorsmaskin bara för att Jula och bauhaus normalt ligger i den häraden. Det är ju fortfarande ett bra pris, men kanske inte riktigt så fantastiskt som jula vill påvisa.
Iof är skillnaden mellan 3 och 4 tusen ganska stor.
Har även jag fundering på tillbehör.
Har för mig jag lästa att detta var "samma maskin" som någon Festool men kan ha missuppfattat, i så fall kanske deras slang fungerar.
Annars är ju frågan om detta är en bra maskin i 3-4000 kronorsklassen eller om man får en betydligt bättre maskin om man köper Festool CTS MIDI för 4200 kr eller en Bosch GAS 25 för 4225 kr eller en Makita VC2010L för 2700 kr eller någon annan från en verktygstillverkare.
Dammsugaren ska användas till maskiner för trä och källararbeten (putts mm) och inte för städning så att säga.
Kommer följa tråden med stort intresse.....eftersom jag nästan hade bestämt mig för att slänga mig i bilen efter jobbet och hämta en på Jula idag....
Men jag behöver ingen maskin för att "städa ur bilen"....
//K
Men jag behöver ingen maskin för att "städa ur bilen"....
//K
Remne skrev:
Hoppas oxå att tråden får en intressant utveckling men jag drar nog till Jula på lunchen och kollar på den för att se hur den ser ut och känns. Kan man köpa på öppet köp så har man ju lite betänketid. Känns som en bra maskin men kan man få något betydligt bättre för lite mer är det ju mer intressant.
Det låter ju lovande i så fall. Nu är jag ju iofs inte helt hemma på det här med hur dammsugarslangarna fungerar, men jag tänker att det måste finnas en elektrisk anslutning mot själva maskinen för att kunna utjämna potentialen mellan dammsugaren och slangen. Har jag fel? Frågan är ju i så fall om det finns en sådan anslutning på dammsugaren?Lolle skrev:
Ahh jag har 10 min resa till Jula så det är lätt att kolla.Remne skrev:
Om dom har den så ska jag lämna en rapport så klart!
Edit:
Var på Jula nu på lunchen och dom hade ingen uppackad som jag kunde klämma och känna på. Men det var 30 PC dvs den maskinen med filterrengörning med knapp och inte automatisk om jag fattar den hela rätt.
Började packa upp en låda i butiken men det var bökigt. Så jag köpte den och ska ta hem den och titta på den. Hinner tyvärr inte packa upp idag så jag kan inte ge några intryck av den ikväll.
Men om den inte känns bra eller lätt att koppla maskinerna till så lämnar jag tillbaka den. Eller om denna tråden utvecklar sig så jag inser att jag borde köpa en annan maskin för jag får en bättre och bättre lämpad till ändamålet!
Redigerat:
Kunde inte hålla mig utan packade upp när jag kom hem och första intryck.
som + Alla mina maskiner passade i adaptern, iof bara 2 lackfräs och GEX 125-1 ae excenterslip.
Ganska tyst jämfört med min Meec.
-
Lite plastig
Kort slang 3,5 meter
Svårt att byta mellan adapter för maskin och städni g
se hur man gör med den...fundera lite eftersom det e öpper köp
som + Alla mina maskiner passade i adaptern, iof bara 2 lackfräs och GEX 125-1 ae excenterslip.
-
Lite plastig
Kort slang 3,5 meter
Hur gick det?? "Du har ju haft hela helgen på dig"......LoJo skrev:Kunde inte hålla mig utan packade upp när jag kom hem och första intryck.
-
Lite plastig
Kort slang 3,5 meter
Hahaha jag hela helgen men helgen gick fort med barnfestival på stan, uppgrävning av hallonbuskar och flyguppvisningRemne skrev:
Men efter kollat lite så tror jag det blir att behålla maskinen.
Tror den kommer klara det jag vill att den ska göra. Ska bara kolla så man kan köpa en längre slang om man vill ha det och ifall man kan köpa en antistatisk slang om man nu vill ha det.
Har ju fortfarande lite betänketid men efter ha kollat vad alla andra grovdammsugare kostar, då dom "fina märkena", så inser man att priset springer iväg snabbt och att detta nog är en bra maskin för dom 3000 den kostar.
Jag har också köpt den och undersökt angående längre slang. 100kr/m +moms. Kostar det för 32mm vilket sitter på dammsugaren orginal. Stihls 32mm passar också och kostar 88kr/m +m. Går att beställa hos återförsäljare.
För övrigt tycker jag man kan titta på stihl 122, festool srm 45, makita 446 och fundera på vem som tillverkar dom.
För övrigt tycker jag man kan titta på stihl 122, festool srm 45, makita 446 och fundera på vem som tillverkar dom.
Redigerat: