3 681 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Nikon D80 Bruksanvisning
Ja, det har nog en hel del med saken att göra. Kameratillverkare brukar ha bra manualer, undantaget Sony som visserligen har bra svenska, men bara det mest grundläggande tas upp. I alla fall på nyare kameror i ILCE-serien. Större internationellt etablerade företag brukar väl över lag ha bra översättningar. Värre är det med lågprisprodukter från asien...fahlis skrev:
Finns en hel del bra exempel på avigsidan som till exempel detta:
"Att Lyssna Genom Hörlur
Plugga ett stereo hörlur apparat (inte inklusive) in i hörlurets stekvändare för private lyssning. När stickkontakten är satt in i stekvändaren, ljudet skulle höras genom hörluret. Anpassa volymen, balans och utjämmare kontroller."
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
D80 har ingen Liew View så du kan inte använda displayen. Dock är detta inge problem, man är mycket mer stabil på hand när man fotar genom sökaren 
edit: Samt att autofokus är mördade segt i Liew View då man inte använder gluggens fokusfuntion utan en mjukvarufokus i kameran
edit: Samt att autofokus är mördade segt i Liew View då man inte använder gluggens fokusfuntion utan en mjukvarufokus i kameran
Redigerat:
Det är så en SLR fungerar. Spegeln sitter i vägen för sensorn som behövs för att visa bild på displayen. D3100 har live view däremot, men med den aktiverad får man långsam kontrastdetekterande autofokus. Vill man använda diplayen så kan en spegellös kamera med fasdetekterande autofokus vara bättre lämpad. Exempel på dessa är Fujifilm XE-2 och X-T1, Sony A6000, A7 (dock inte A7r), NEX-6 och även exempelvis Olympus OM-D serien, Nikon 1-serien med flera. De är dessutom mindre och lättare.fahlis skrev:
Det är nämligen så att i en SLR-kamera så sitter autofokus-sensorn i botten av spegelboxen, och en förutsättning för att den ska fungera är att spegeln är nedfälld. Spegeln är nämligen semitransparent i mitten, och det sitter en mindre spegel bakom som reflekterar ljuset ner till autofokus-sensorn, men även till exponeringsmätaren. Exponeringsmätning fungerar bra att göra direkt på sensorn, men fasdetekterande autofokus är inte lika lätt.
På moderna spegellösa kameror har man placerat speciella pixlar för fasdetekterande fokus direkt på sensorn, vilket gör att fasdetekteringen inte är beroende av en spegel. Detta möjliggör också hybridlösningar där fasdetekteringen används för att hitta initial fokus, den vet nämligen åt vilket håll fokusen ska ändras, sen tar kontrastbaserad över för finjusteringen vilket innebär att fokus blir väldigt exakt. Enbart fasdetektering behöver kalibreras och stämmer inte alltid 100% med alla objektiv.
Så är det naturligtvis, det borde jag tänkt på men efter ett halvsekel med SLR blir man kanske lite hemmablind.erik5678 skrev:
Undantaget var väl Canon Pellix, en kamera med fast, halvgenomskinlig spegel, där en del av ljuset reflekterades till sökaren och resten gick igenom spegeln till filmen. Kanske något att utveckla för digitalkameror …
Renoverare
· Stockholm
· 20 213 inlägg
Sony kör den lösningen på flera (om inte alla?) av deras DSLR. Nackdelen är att man förlorar lite ljus.fahlis skrev:Så är det naturligtvis, det borde jag tänkt på men efter ett halvsekel med SLR blir man kanske lite hemmablind.
Undantaget var väl Canon Pellix, en kamera med fast, halvgenomskinlig spegel, där en del av ljuset reflekterades till sökaren och resten gick igenom spegeln till filmen. Kanske något att utveckla för digitalkameror …
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Klicka här för att svara
