O
Rabbithole Rabbithole skrev:
Väääldigt osannolikt och enkelt åtgärdat.


FTX är väl en no-brainer. Ett separat system som sköter ventilationen utan kallras och med låga förluster. Nackdelar är kostnad och att byta filter. Enkelt och inget magiskt på något vis.
Är kallras ett problem i välisolerat nybygge med fönster av hög kvalitet ? (Ex elitfönster)
 
Fönsterventilerna är till för att ta in friskluft. Om det inte finns något som blåser ut luft så blir dom tämligen verkningslösa.
 
O Okunnigsnickare skrev:
Är kallras ett problem i välisolerat nybygge med fönster av hög kvalitet ? (Ex elitfönster)
Kallraset har inte så mycket med fönstrens kvalitet att göra. Det är tilluften genom ventilerna som är kall.
 
O Okunnigsnickare skrev:
Är kallras ett problem i välisolerat nybygge med fönster av hög kvalitet ? (Ex elitfönster)
Ja, om du har fönsterventiler blir det kallras från ventilerna. Fönster med U-värde för konstruktionen under 0,9 eller 0,5 på glaset brukar inte ha problem med kallras.

Idag skulle jag byggt med till och frånluft i samtliga rum så man kan ha täta och tysta dörrar. Bygger man själv är det en ganska smal sak
 
Varför skulle FTX vara dåligt.. vem vill ha dragiga väggventiler som drar iskallt och isar igen. Varför bygga ett tätt hus sen borra hål i väggarna. Finns inget som slår den komforten som ftx och bergvärme ger.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
O
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, om du har fönsterventiler blir det kallras från ventilerna. Fönster med U-värde för konstruktionen under 0,9 eller 0,5 på glaset brukar inte ha problem med kallras.

Idag skulle jag byggt med till och frånluft i samtliga rum så man kan ha täta och tysta dörrar. Bygger man själv är det en ganska smal sak
Bygger ingenting själv, verkar som att jag behöver läsa på mer om ventilation.

U värdet kommer vara under 0.9 (0.7) .

Du menar mekanisk frånluft då? Eller ftx?
 
O
L lurius skrev:
Varför skulle FTX vara dåligt.. vem vill ha dragiga väggventiler som drar iskallt och isar igen. Varför bygga ett tätt hus sen borra hål i väggarna. Finns inget som slår den komforten som ftx och bergvärme ger.
Min upplevelse = brummar i sovrummet , torr luft. Nu bor jag i ny lägenhet och dem har kikat på systemet flera gånger pga torra luften vi upplever ..så kanske inte går att jämföra med ett mer ”premium ftx” som man själv hade valt. (Priset är alltså inte anledning till att jag inte velat ha ftx )
 
O Okunnigsnickare skrev:
Du menar mekanisk frånluft då? Eller ftx?
Dagens byggregler kräver i princip någon form av energiåtervinning från ventilationen. Det löser man antingen med frånluftvärmepump eller FTX. Att bara blåsa ut den varma luften kommer förmodligen inte klara kraven på energihushållning.
 
O Okunnigsnickare skrev:
Är kallras ett problem i välisolerat nybygge med fönster av hög kvalitet ? (Ex elitfönster)
Jag har en Nibe f730 och ja du får ett visst kallras dom kallaste dagarna då pumpen suger luft igenom ventiler i fönstrena. Det finns ju dock en tilläga modul (sam 40) som helt eliminerar detta problem. Grannarna har en sån och det fungerar utmärkt.
 
O
H hablam skrev:
Jag har en Nibe f730 och ja du får ett visst kallras dom kallaste dagarna då pumpen suger luft igenom ventiler i fönstrena. Det finns ju dock en tilläga modul (sam 40) som helt eliminerar detta problem. Grannarna har en sån och det fungerar utmärkt.
Tack ska kika på detta ! Hur stort hus ?
 
O
useless useless skrev:
Dagens byggregler kräver i princip någon form av energiåtervinning från ventilationen. Det löser man antingen med frånluftvärmepump eller FTX. Att bara blåsa ut den varma luften kommer förmodligen inte klara kraven på energihushållning.
Hm, så om man kör bergvärme måste man iallafall ha mekanisk frånluft.
Då kan man likväl ha ett ftx system. Men har man ftx så kanske frånluft via nibe 735 ändå räcker även kalla vinterdagar .. har skickat frågan till nibe men alltid bra att höra vad andra tycker och tänker .
 
Du kan inte kombinera en FTX och frånluftsvärmepump på ett bra sätt, det är som att ta värme ur samma frånluft 2 gånger.

Med en roterande FTX återför aggregatet en del av fukten tillbaka till huset, det kan vara ett bra alternativ. Sen är det så att luften är torr när det är kallt (minusgrader ute) om man har fungerande ventilation.

Ljud från FTX är dåligt utför installation/design. Aggregatet ska ha ordentliga kanaler och ljuddämpare och sen gärna glexljuddämpare innan varje don, det brukar röcka för att få det tyst och att hålla ett rimligt flöde i donen. Det blur blåsljud från donen om dom jobbar med hög fläkthastighet och hög strypning.
 
  • Gilla
Okunnigsnickare
  • Laddar…
Buller från FTX ska det inte vara i ett nytt system.
Tilluften i rummen hörs inte hos mig trots att all rördragning är från 1984.
Frånluften hörs lite men det stör inte då det är i badrummen, kök och tvättstugan.

Bergvärme + FTX ventilation är det bästa du kan ha. Ventilation och värmesystemet ska inte sitta ihop.
Är du känslig för torr luft kan du sänka ventilationen på ett FTX när det är som kallast och torrast. Sänker du ventilationen på en frånluftsvärmepump begränsas kompressorns kapacitet, det vill du inte när det är kallt ute.
Har du bergvärme fortsätter den jobba helt ostört till och med om du stänger av ventilationen helt.
Bergvärme stannar aldrig för avfrostning.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
O Okunnigsnickare skrev:
Tack ska kika på detta ! Hur stort hus ?
144 kvm hus med 60kv uppvärmt garage, golvvärme i hela huset.
 
O Okunnigsnickare skrev:
Hm, så om man kör bergvärme måste man iallafall ha mekanisk frånluft.
Då kan man likväl ha ett ftx system. Men har man ftx så kanske frånluft via nibe 735 ändå räcker även kalla vinterdagar .. har skickat frågan till nibe men alltid bra att höra vad andra tycker och tänker .
Du blandar ihop begreppen. Någon form av mekanisk frånluft måste du alltid ha i ett modernt hus. Dessutom behöver du någon form av energiåtervinning istället för att bara blåsa ut den varma ibomhusluften. De vanligaste alternativen för ventilationsenergiåtervinning är FTX eller frånluftvärmepump (som inte går att kombinera eftersom dom tar vara på samma energi).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.