O
Vi ska bygga nytt i jönköpingstrakten och har fått lite olika råd från entreprenörer.
Huset kommer bli 245m2 ( 160 plan 1 / 85 plan 2).
ventilation genom fönsterventiler . Golvvärme.

alternativ 1. Frånluftsvärme (nibe 735s) + eventuell en elpatron om detta inte räcker till det kallaste dagarna

Alternativ två: bergvärme

Alla grannarna har bergvärme och borrdjup 180m, äldre hus (innan 2000-talet).

Någon som har erfarenhet av att köra på alternativ 1, är det stor risk att det blir väldigt dyra vintrar ?

Man vill kunna ha 20 grader hemma under vintern åtminstone.

Tacksam för alla kloka råd.

Be att få energiberäkningar gjorda i NIBE's dimensioneringsprogram. Då framgår det hur mycket ni kan tjäna på bergvärme och om det är värt det. Eftersom bergvärme är så mycket dyrare och förbrukningen låg i ett nytt välisolerat hus så brukar det ta väldigt många år att tjäna igen pengarna till bergvärme.

• Gilla
Okunnigsnickare
  • Laddar…
O
J Josth skrev:
Be att få energiberäkningar gjorda i NIBE's dimensioneringsprogram. Då framgår det hur mycket ni kan tjäna på bergvärme och om det är värt det. Eftersom bergvärme är så mycket dyrare och förbrukningen låg i ett nytt välisolerat hus så brukar det ta väldigt många år att tjäna igen pengarna till bergvärme.
Tack!

Den kraftiga S735 skulle säkerligen fungera bra större delen av året men personligen skulle jag inte tveka på att välja bergvärme. Merkostnaden för bergvärme skojar man inte bort men det är inget du kommer att ångra. Det är många val som kostar mycket pengar i ett husbygge och värmesystemet är något som jag hade prioriterat.
Golv och tapeter är enkelt att byta om det skulle kännas fel men värmesystemet får hänga med över lång tid.

Jag är ingen miljöpartist men det känns ändå bra att göra det man kan och som är hållbart över tid.

.... å med bergvärme kan man kyla kåken om man vill

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
coconut
245m2 är väl precis på gränsen av Nibe S735 klarar av, tror Nibe rekommenderar den till 240m2.

Men om du skulle gå på det spåret, välj bort fönsterventiler och sätt in en NIBE tilluftsmodul istället, det är nått du inte kommer ångra.

Har du tomt som räcker till jodvärme blir det lite billigare än att borra.

Jag hade tagit berg/jordvärme och FTX bara för att hålla nere förbrukningen vintertid även om det tar lång tid att tjäna igen. Sen också frikyla

O
Är inte sugen på någon FTX lösning
Rabbithole Rabbithole skrev:
Har du tomt som räcker till jodvärme blir det lite billigare än att borra.

Jag hade tagit berg/jordvärme och FTX bara för att hålla nere förbrukningen vintertid även om det tar lång tid att tjäna igen. Sen också frikyla
Jordvärme har jag inte kikat på tack för tipset! Kanske är möjligt (nästan 2000m2 tom) .
Inte särskilt sugna på FTX, personligen inte så imponerad även om många hyllar lösningen.

O
Tack för input! Lutar mer åt bergvärme nu, vi planerar trots allt att bo i huset i många år..(från 30 års åldern till ålderdomshemmet).

• Gilla
hfz
  • Laddar…
Nej.. inte jordvärme på tomten. Du kommer ångra dig!

O
V Vector skrev:
Nej.. inte jordvärme på tomten. Du kommer ångra dig!
Utveckla gärna ? 😊

Väääldigt osannolikt och enkelt åtgärdat.

FTX är väl en no-brainer. Ett separat system som sköter ventilationen utan kallras och med låga förluster. Nackdelar är kostnad och att byta filter. Enkelt och inget magiskt på något vis.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
O Okunnigsnickare skrev:
Tack för input! Lutar mer åt bergvärme nu, vi planerar trots allt att bo i huset i många år..(från 30 års åldern till ålderdomshemmet).
Hur tänkte du lösa ventilationen då?

O
useless useless skrev:
Hur tänkte du lösa ventilationen d
useless useless skrev:
Hur tänkte du lösa ventilationen då?
Tänkte fönsterventiler. Har ingen bra erfarenhet av ftx som många väljer nu. Är det helt galet att inte ha ftx? (Upplever inte att luften är bättre , men temperatur absolut jämnare ) .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.