Hej,
Bor på 110+100 (källare med radiatorer) och har en NIBE VVM320CU. Jag har några funderingar på denna.
Vi har relativt kallt inne, ca 19-20 grader men gör av med ganska mycket el trots att vi snålar med värmen, vet att det är mycket annat som kan påverka, vi har t.ex ett utespa på 38 grader som står.

1. Vi har satt utedelen ca 15-20m från själva pumpen för att gömma den, är detta dåligt? Får den jobba hårdare för att få fram varmvatten?

2. Pumpen står i ett gammalt pannrum, hålet till skorsstenen finns kvar. Skulle man kunna installera en mindre kamin för att nyttja de kallaste dagarna och få in värme i källaren istället för att trycka på med mer värme i radiatorer. Klarar en pump den värmen som blir?

Hej! Hur mycket är "ganska mycket el" per år? När är huset byggt och isolerat? Var i landet pratar vi om? Vilken utedel? Det var ett mycket långt avstånd till utedelen, man tappar kanske 5-10% av värmen. Viktigt att utedelen inte skyms av träd och buskar utan att luften kan strömma fritt genom utedelen. Visst kan man installera en kamin om det finns utrymme och skorsten men det riskerar ju bli dammigt och sotigt i pannrummet.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Hur mycket är "ganska mycket el" per år? När är huset byggt och isolerat? Var i landet pratar vi om? Vilken utedel? Det var ett mycket långt avstånd till utedelen, man tappar kanske 5-10% av värmen. Viktigt att utedelen inte skyms av träd och buskar utan att luften kan strömma fritt genom utedelen. Visst man installera en kamin om det finns utrymme och skorsten men det riskerar ju bli dammigt och sotigt i pannrummet.
Hej,
Just det. Missade nog att lägga till en del information. Byggår är kring 1950 och jag bor i norra delarna av Dalarna = kallt! Under 2023 gjorde vi av med 21k Kwh (men riktigt snåla med värme), vi eldar en hel del i kaminen på ovanvåningen och har i stort sett radiatorer i källaren helt strypta.

Jag tror inte att man har gjort någon isolering mer än hur man byggde på 50-talet i väggarna, vinden är otroligt kall vintertid och jag tycker man läsa att många är skeptiska till att isolera vinden för att det blir för tätt o.s.v.. Vi har installerat ett FTX (ovanvåning+källare) för några år sedan för att få bättre inomhusklimat.

Utedelen är en NIBE S2120. Gör väl av med ca 50-70 kWh dagligen när det är ca 3-4 plus ute och -1 på natten.

Om huset är från ca 1950 skulle jag då gissa på att värmebehovet är runt 10,5 kW vid DVUT om man också tar hänsyn till FTX återvinning. Enligt senaste tabell från Boverket är t.ex. DVUT i Särna -24,6 °C. Vinden kan med fördel tilläggsisoleras i äldre hus. Går att välja hygroskopisk isolering plus att öka ventilationen på vinden en del så undviker man fuktproblem. Känner inte till NIBE "S2120". Är det S2125-12 du menar att ni har?

Yes, kanske ligger på -20 på DVUT. Tog i lite med norra delarna tror jag.

Det är en F2120-16 som är utedel.

Framförallt så är jag som alla andra ute efter att kunna höja värmen inomhus något utan att höja kostnaderna för mycket. Innan vi installerade pumpen så hade vi pelletsbrännare. Bara den spred ju sin värme i källaren. Första åren gick det bra i källaren eftersom vi kunde köra hårt på elementen, men med dessa skenande priser så går det inte att pumpa på med värme heller. Jag tycker att min LVP drar mycket el men det kanske är så det är bara?

Ok, om man tittar t.ex. på Orsa så är DVUT -20,8 °C enligt tabellen. Uppskattar då värmebehovet till ca 9,5 kW vid DVUT om man tar hänsyn till FTX. F2120-16 är en mycket bra luftvattenvärmepump som klarar ner till -25 °C med relativt höga prestanda för att vara luftvattenvärmepump. Blir mycket siffror nu när jag försöker räkna på förbrukningen men kommer fram till att er årsförbrukning av el borde kunna vara runt 19000 kWh/år. Men bl.a. uppvärmt spa och FTX gör det mer komplext att försöka uppskatta förbrukningen. En sak man får se upp med när man har FTX är inställningen på den elektriska eftervärmaren som kan dra ganska mycket el om den är påslagen non-stop. Temperaturen på tilluften bör ligga några grader under rumstemperaturen för bästa ventilation. Värmen bör i första hand komma från värmepumpen så länge dess effekt räcker till. Här på byggahus.se finns också en jämförelsetjänst avseende elförbrukningen mellan olika hus som medlemmarna lagt in. Kanske du har provat den och jämfört?

Redigerat:
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Yes och det är väl där någonstans vi ligger, men då snålar vi rejält som jag skrev och har ju typ bara 50% av radiatorer aktiva. Hur stor skillnad gör en bättre isolerad vind egentligen? Att tilläggsisolera hela kåken är inte riktigt aktuellt för tillfället.

Vad håller ni då för temperatur i källaren på vintern? Enligt Energimyndigheten så kan man i allmänhet spara ca 10% av uppvärmningen, alltså ca 1000-1500 kWh/år, på att tilläggsisolera taket på vinden. Men det beror ju också exakt på vilket hus man själv har. Är det original 1950 kanske det bara är 5-10 cm takisolering. Nybyggda hus idag kan ha upp till 50 cm isolering i taket...

Det skulle också vara bra att sätta in en egen liten elmätare för spa-badet eftersom det är mycket el som går åt där (schablon 3000 kWh/år) och det finns en betydande osäkerhet där.

Redigerat:
Ja, vi ligger nog inte högre än 16-18 grader i källaren under vintern. Det hjälper ju såklart inte till att värma övervåningen. Taket byttes ut kring 2017, men då bodde jag ej här så vet inte hur de gjorde med isoleringen.

Min LVP verkar ju göra som den är tänkt att göra, jag blir mest chockerad när man läser att hushåll kan ha typ 10k kWh om året och även under det. Större ytor än jag har och ett par års skillnad i byggnadsår.

Är den långa rördragningen till utedelen inomhus eller utomhus? Väl isolerade?
Står utedelen fritt så luftflödet inte hindras?
Vad har ni värmekurvan iställd på?

Sätt en elmätare på utespa, så kan ni separera förbrukningen

@Josth var lite inne på detta med FTX och eftervärme/värmebattri.
Kolla verkligen av så att eftervärmen/elpatronen/värmebatteriet inte ligger på hela tiden i FTXn
Det drar löjligt med ström , har en COP på 1 har jag för mig.

Hej. Jag är elektriker och arbetar ofta med hus där de boende klagar på för hög förbrukning.

En standardåtgärd jag ofta gör är att separera elförbrukningen så mycket det går.
I ert fall så är ju mätning av spabad och värmesystem av högsta intresse att göra, annars så blir det vara en massa mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Efter dessa insikter kan man sedan bestämma mer vad som skall göras.

Just dessa spabad VET jag kan vara ett gissel. Men ibland så kanske det är värt det.
Att mäta är att veta.

Så mitt råd är att leta upp en bra lokal elektriker och diskutera detta.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
L lordi skrev:
Är den långa rördragningen till utedelen inomhus eller utomhus? Väl isolerade?
Står utedelen fritt så luftflödet inte hindras?
Vad har ni värmekurvan iställd på?

Sätt en elmätare på utespa, så kan ni separera förbrukningen
Ja, större delen av rördragningen är utomhus, isolerade med en värmeslinga invändes för vinterhalvåret. Jag tror att vi har värmekurvan på 0 eller -1 möjligtvis. Jag har inte vågat mig på att mixtra så mycket med den, blir otroligt varmt i elementen om jag öppnar upp dem helt.

Jag har ringt min elektriker som skall ta fram alternativ till att separera min elförbrukning, spabad, värmepanna och FTX är väl planen.

Jag har kollat i fjärrdosan för FTX-systemet men hittar ingenstans där jag har eftervärme/värme på öht, ett Heru100. Har dragit ner tillluft/frånluft till 25% och 35%.

M MrDizzy skrev:
@Josth var lite inne på detta med FTX och eftervärme/värmebattri.
Kolla verkligen av så att eftervärmen/elpatronen/värmebatteriet inte ligger på hela tiden i FTXn
Det drar löjligt med ström , har en COP på 1 har jag för mig.
Stämmer. Faktum är att värmepumpar är det enda som kan ha COP >1; ett COP på 1 innebär att 1 kWh elektrisk energi blir 1 kWh värme. Alla elektriska element/värmare har ett COP på 1. (I teorin egentligen mikroskopiskt lite mindre än 1, men det saknar helt praktisk betydelse).

@tjae kolla exakt vilket FTX-aggregat du har, snabb googling säger mig att Heru 100 har installerad förvärmare, men det finns säkert en uppsjö modeller.

Jag rekommenderar starkt att du ger dig upp på vinden och rotar runt lite och bildar dig en uppfattning om vad du har för isolering och hur mycket. I min egen (hus ca 40 år äldre än ditt) är det sågspån i bjälklaget så har man någon gång på 70-talet rullat ut mattor med 50mm glasfiber. De mattorna hjälper säkert lite, men det blir fortfarande kallt som attan där uppe. Jag orkar inte ens tänka på hur mycket energi jag förlorar på att det står ett öppet expansionskärl där uppe, även om de slängt en stor hög glasullsmatta över...

Hej

Jag har samma uppsättning av luft/vatten som dig dock 12kw inte 16kw.

Jag har pillat en hel del på min maskin och testat, ändrat gällande värme.

Huset ligger i södra Skåne, förbrukar 13k kwh per år och då har vi varmt hemma. 1.5 plan med källare, ca 300kvm alla kvm uppvärmda med vattenburna element och golvvärme. Nu är de 7+ grader ute och huset har allt från 21-23.5 grader på de olika planen.

En viktig ska jag märkte när jag experimentera med att strypa flöde både i ventilhuset och på termostaten var att maskinen inte fick tillbaks tillräckligt med värme på returen. Detta fick den att tro den skulle jobba hårdare och till slut gick den på elpatron. Förbrukade 100kwh på 1 dygn och då va de bara 2-3 grader ute. Öppnade upp allt fullt igen och då funkade de prima.

Nu har du ännu större maskin och mindre hus än mig. Öppna upp allt till max, ha inte för låg kurva.
Jag tror din maskin får för lite vatten att jobba med så den blir väldigt ineffektiv.

vad har du för temperatur på framledningen när de e 0 grader ute ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.