3 203 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
NIBE VVM320CU Luft/Vatten pump
Där det står 0 eller -1 är endast parallellförskjutningen av kurvan.T tjae skrev:Ja, större delen av rördragningen är utomhus, isolerade med en värmeslinga invändes för vinterhalvåret. Jag tror att vi har värmekurvan på 0 eller -1 möjligtvis. Jag har inte vågat mig på att mixtra så mycket med den, blir otroligt varmt i elementen om jag öppnar upp dem helt.
Jag har ringt min elektriker som skall ta fram alternativ till att separera min elförbrukning, spabad, värmepanna och FTX är väl planen.
Jag har kollat i fjärrdosan för FTX-systemet men hittar ingenstans där jag har eftervärme/värme på öht, ett Heru100. Har dragit ner tillluft/frånluft till 25% och 35%.
Gå in under "avancerat" och justera kurvan där.
Att köra full värme och stänga radiatorerna är förödande för verkningsgraden = högre driftskostnad.
Öppna alla radiatorer och justera ner kurvan tills det blir lagom varmt.
Värmeslingan du har runt rören bör endast vara aktiv om flödet stannar av någon anledning. Annars värmer du ju vattnet delvis med direkt-el.
De ligger vanligtvis och drar mellan 10-20W/meter.
Har du 47 grader framledning och 30 grader retur är de tyvärr katastrofalt.T tjae skrev:
Ditt system börjar snart gå över till elpatron om de inte redan gör de nu.
Du måste öppna upp alla dina termostat till Max direkt
Edit: om du inte redan vet de men om du är framför pannan och trycker på displayn så lägg fingret ovankant och dra ner så får du en mycket bra display som visar framledning, retur, beräknad temp, cirkpump hastighet och så.
Jag hjälper dig gärna för ja tror jag har lösningen på ditt problem, skriv här igen när du öppnat alla termostat fullt i huset och när pumpen stabiliserat sig skriv ut framledning och returledning temp
Redigerat:
Hej,
Skrev ett PM till dig men kom på att detta kanske kan hjälpa någon annan stackare i framtiden så kanske lika bra att köra här. Öppnat och motionerat samtliga radiatorer som finns tillgängliga just nu. KAn inte påstå att pumpen har börjat arbeta igång direkt
Skrev ett PM till dig men kom på att detta kanske kan hjälpa någon annan stackare i framtiden så kanske lika bra att köra här. Öppnat och motionerat samtliga radiatorer som finns tillgängliga just nu. KAn inte påstå att pumpen har börjat arbeta igång direkt
Ja de e nog bättre att skriva här så hjälper man kanske någon annan också!T tjae skrev:
De tar lite tid för pumpen. Låt alla termostat va på max bara.
Om du är inne på starten på displayen och drar med fingret ner så du får fram den utökade menyn så har jag några frågor:
Hur många % arbetar cirkulationspumpen på ?
Vad står de på beräknad framledning? Och vad ger din maskin?
Är blixten igång? Står de något om tillsats? Det är nämligen elpatron.
Såg du skrev att du hade 2 bar, de kanske ökat imed du haft systemet strypt samtidigt som du bromsat det. De kommer läcka ut via säkerhetsventilen av sig själv, ingen att oroa sig över
Edit: jag kollar tråden med jämna mellanrum så svara på frågorna när du har tid och uppdatera om något ändras. Beroende på svar så har jag vissa konkreta tips som du kan ändra i din maskin.
Ursäkta jag missade att din maskin inte är en s320!T tjae skrev:
Okej men siffrorna har redan ordnat upp sig gällande temp skillnaden på framledning och returledning.
Jag förstod bara inte riktigt där de står tillsats sen hur många grader, betyder de att din elpatron är igång då?
Du har inte åtkomst till några andra displayer som visar hur utedelen jobbar ?
Edit: den kommer ofta visa högre framledning än beräknade, för den ska hämta hem värmeförlust när man tex duschat eller den kört avfrostning så inga konstigheter där.
Jag antar att dessa gäller utedelen?
Återigen. Viktigt att inte strypa ner flödet på termostatventilerna och köra en hög kurva på VP
Det blir lite som att försöka köra bil på motorvägen i 120 med en fot på bromsen hela tiden. Det blir oekonomiskt och drar mer bränsle.
Har man väl hittat rätt värmekurva så kan man sen ställa ner termostaterna till någon grad över önskad rumstemperatur. Då kommer de att gå i ingrepp enbart pga yttre påverkan som t ex solinstrålning, matlagning mm
Det blir lite som att försöka köra bil på motorvägen i 120 med en fot på bromsen hela tiden. Det blir oekonomiskt och drar mer bränsle.
Har man väl hittat rätt värmekurva så kan man sen ställa ner termostaterna till någon grad över önskad rumstemperatur. Då kommer de att gå i ingrepp enbart pga yttre påverkan som t ex solinstrålning, matlagning mm