O Oldfart skrev:
Fast Nibe vägrar kommunicera med konsumenter.
Struntprat. Det är precis tvärtom NIBE talar gärna, utförligt och länge med konsumenter.
Den som kräver bevis kan bara ringa/maila/skriva till Nibe och testa.
O Oldfart skrev:
Så om man inte köper och låter installera den via en av Nibe-auktoriserad installatör sitter man i skiten.
Struntprat.
NIBE är ett av få märken det går att köpa en VP av och t.o.m. installera själv.
O Oldfart skrev:
Glöm allt vad garanti
Struntprat. Garantin gäller alltid.
O Oldfart skrev:
och möjlighet att själv beställa reservdelar
Struntprat. Vem som helst kan köpa reservdelar till sin VP av NIBE.
O Oldfart skrev:
eller få tillgång till teknisk dokumentation heter.
Struntprat. Teknisk dokumentation är inget problem. Den finns att ladda ner från nätet. Inkl installatörshandbok.
O Oldfart skrev:
De vill inte att du själv skall kunna underhålla och reparera din anläggning.
Struntprat.
NIBE bryr sig inte om vem som gör detta. De är endast intresserade av att skapa vinst till sina aktieägare. Deras metod är att sälja till alla som vill köpa och se till att köparna är nöjda. Det du skriver är motsatsen och det stämmer inte!

• Gilla
Runnis och 3 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Några erfarenheter av Thermia har jag inte
De tre i min bekantskapskrets som haft Thermia har alla bytt till NIBE när deras gamla 15-20år gamla Thermia gav upp. Det har inte varit några som helst problem med någon av deras NIBE utan det fungerar utmärkt och är väldigt tysta.

I alla fallen var det avgörande argumentet att det fanns lokala firmor med lång erfarenhet av att installera och serva NIBE. Samt att NIBE finns lokalt i Sverige med kompetens och reservdelar lättillgängligt.

Skillnaden mellan Thermia och NIBE är nog inte så stor. De är sedan länge konkurrenter på samma marknad och nya smarta lösningar blir snabbt allmänt kända.

👉 Så mitt tips är att göra som dessa tre gjort.
  • Alltså välja en lokal installatör/servicefirma med lång erfarenhet av VP
  • och sedan välja de produkter de föreslår.

T
Vi har en Nibe F1245 som installerades dec 2013 och sen har den gått utan problem sen dess. Första vintrarna petade jag lite på värmekurvan men inte senare. Vi har låtit samma firma som installerade den göra årlig service då det var ett krav för garantin de första 7 åren och sen har de fått fortsätta.

Jag skulle inte tveka att köpa en ny Nibe idag med den erfarenheten vi har haft.

Finns inte något att serva i dessa, rengör man kb filter 2ggr första året och samma på varma sidan, så finns där inte mycket som kan hända, om man inte har en djävla massa magnetit i systemet. Har en 1245 från 2010, rengjort kb-sil en gång och vb sil likaså, den bara tuffar på.
1245 är en av de bästa pumparna Nibe har gjort, kommer aldrig byta min, kommer repa den till den dag jag flyttar

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
O
O O skrev:
Det du skriver är motsatsen och det stämmer inte!
Jag måste säga att du har en väldigt otrevlig attityd. Det jag skriver är min egen personliga erfarenhet av att själv ha köpt ett system från NIBE, installerat det själv och underhållit systemet i flera år. Att du har en annan åsikt eller erfarenhet må så vara men det kan du i så fall skriva på ett konstruktivt sätt utan hålla på och avfärda och förminska min erfarenhet på det sätt du gör.

Så följande är fortfarande fakta för du har de facto inträffat. NIBE svarar inte på mail. Tro mig jag har försökt flera gånger, med flera olika adresser från deras hemsida. En gång använde jag ett formulär och fick ett nonsenssvar och en hänvisning till att kontakta en installatör.

Jag har då provat ringa till dem och då bara fått prata med en okunnig, ointresserad kommunikatör som återigen hänvisade mig till att kontakta en installatör. Att beställa reservdelar via dem som privatperson gick absolut inte för sig.

När det gäller installatörshandböckerna ligger de visserligen ute på nätet, och det finns en del bra hjälpmedel på proffssidan, men det ändrar inte det faktum att det dels saknas information och att jag även hittat flera uppenbara fel.

När det gäller garanti så måste du hålla isär den garanti jag får från den nätbutik som sålt pumpen. Den bestäms av nätbutiken och är inte samma sak som den garanti Nibe lämnar. Nibes garantivillkor när jag köpte min pump var glasklara med att de bara gällde om pumpen installerats av en auktoriserad installatör, och att installationsprotokoll och registrering skickats in till Nibe. Precis som skrivits i andra kommentarer:
T Testarn skrev:
Vi har låtit samma firma som installerade den göra årlig service då det var ett krav för garantin
Det är möjligt de ändrat sig under de senaste åren, och det är är ju i så fall en förbättring men att det inte alltid varit så är bevisligen inte struntprat.

Så tills dess att jag fått ett positivt bemötande av Nibe, och en positiv erfarenhet av företagets produkter, så kvarstår mitt omdöme precis så som det är skrivet.

O O skrev:
Struntprat. Teknisk dokumentation är inget problem. Den finns att ladda ner från nätet. Inkl installatörshandbok.
Då kan du som är så duktig surfa in där och sedan posta länkar till följande information:

RMU S40 har i installationshanboken två inkopplingsalternativ. Trådlåst med strömförsörjning via USB, samt trådad anslutning till huvudenheten inklusive strömförsörjining. Är en kombination av dessa möjlig, dvs: kan man ha trådlös kommunikation och separat 12 volt spänningsmatning? Bonusfråga: Längst bak i manualen, och på enhetens baksida, nämns möjligheten till 24 volt växelspänning som matningsalternativ. Detta nämns dock inte alls i manualen. Jag kan visserligen prova mig fram, men jag följer hellre tillverkarens anvisningar och kan då vara säker på att det är en godkänd och rekommenderad lösning. Var hittar du den informationen?

När VVM S320 kopplas med UKV-utjämningskärl med separat cirkulationspump på värmekretssidan uppstår frågan: Kan VVM S320 övervaka varvtal och styra den cirkulationspumpen? I så fall, vilken typ av pump går att använda, hur kan den anslutas och hur konfigureras styrenheten? Nibe benämner den externa cirkulationspumpen EB15-GP10 i sin systembeskrivning, och den extrna framledningsgivaren för EB15-BT25. Båda dessa återfinns i den registerdump man kan få ut för ModBus-gränssnittet. Jag hittar dock ingen information om detta i installatörshandboken. Genom lite trial-and-error kan jag dra slutsatsen att någon av AUX-portarna går att konfigurera, men riktig konkret tekniskt dokumentation skulle underlätta.

Om du inte kan det, och den informationen inte finns att ladda ned, så har du själv bevisat att bristen på teknisk dokumentation är ett riktigt problem och inte struntprat.

Redigerat:
O Oldfart skrev:
Jag måste säga att du har en väldigt otrevlig attityd. Det jag skriver är min egen personliga erfarenhet av att själv ha köpt ett system från NIBE, installerat det själv och underhållit systemet i flera år. Att du har en annan åsikt eller erfarenhet må så vara men det kan du i så fall skriva på ett konstruktivt sätt utan hålla på och avfärda och förminska min erfarenhet på det sätt du gör.

Så följande är fortfarande fakta för du har de facto inträffat. NIBE svarar inte på mail. Tro mig jag har försökt flera gånger, med flera olika adresser från deras hemsida. En gång använde jag ett formulär och fick ett nonsenssvar och en hänvisning till att kontakta en installatör.

Jag har då provat ringa till dem och då bara fått prata med en okunnig, ointresserad kommunikatör som återigen hänvisade mig till att kontakta en installatör. Att beställa reservdelar via dem som privatperson gick absolut inte för sig.

När det gäller installatörshandböckerna ligger de visserligen ute på nätet, och det finns en del bra hjälpmedel på proffssidan, men det ändrar inte det faktum att det dels saknas information och att jag även hittat flera uppenbara fel.

När det gäller garanti så måste du hålla isär den garanti jag får från den nätbutik som sålt pumpen. Den bestäms av nätbutiken och är inte samma sak som den garanti Nibe lämnar. Nibes garantivillkor när jag köpte min pump var glasklara med att de bara gällde om pumpen installerats av en auktoriserad installatör, och att installationsprotokoll och registrering skickats in till Nibe. Det är möjligt de ändrat sig under de senaste åren, och det är är ju i så fall en förbättring men hjälper knappast mig i efterhand.

Så tills dess att jag fått ett positivt bemötande av Nibe, och en positiv erfarenhet av företagets produkter, så kvarstår mitt omdöme precis så som det är skrivet.
Det är helt enkelt så att de flesta har en helt annan uppfattning än du om Nibe, och så har det varit i snart 25 år.

O
MathiasS MathiasS skrev:
Det är helt enkelt så att de flesta har en helt annan uppfattning än du om Nibe, och så har det varit i snart 25 år.
De må så vara, men man kan ändå uppföra sig som folk i vilket fall. Du lyckades till exempel alldeles utmärkt att framföra din åsikt utan att vara otrevlig.

A
NIBE lämnar 3 års garanti på värmepumpar och tillbehör till juridisk person, med möjlighet att teckna garantiförsäkring via Artic för år 4-5. Därefter kan garantiförsäkringen förlängas i upp till 18 år för bergvärmepumpar och frånluftsvärmepumpar och 16 år för luft/vattenvärmepumpar.

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.