Hej!
Har nyligen köpt ett sommarhus där varmvattenberedaren är en ca 10 år gammal Nibe Eminent 100 L Cu. Säljaren sade att denna inte fungerade men när vi fick tillträde till huset så märkte vi att temperaturen var satt till 0 och den var alltså avstängd verkade det som. Säljaren hade inte själv nyttjat huset på ett par år så vi tänkte att han kanske bara missat att den var avstängd..
Vi vred upp temperaturen och efter några timmar så hade vi varmt vatten igen. Detta höll sig i två dagar men sedan började varmvattnet sina och nu har vi inget alls.

Har dålig koll på detta området så vet inte om det är något jag missat eller om den faktiskt var trasig och dom bara stängde av den..

Kan dom ha stängt av vattentillförseln till den kanske? Bifogar lite bilder på hur det ser ut.

. Etikett på en Nibe Eminent 100 L Cu varmvattenberedare med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem med avstängningsventil och kopparledningar, eventuell koppling till varmvattenberedare.
Skapa konto
Rörkopplingar och ventiler under en varmvattenberedare, mögel på väggen syns.
Skapa konto
Vattenledningar och reglage nära en varmvattenberedare i ett sommarhus.
Skapa konto

Blir något av de två rören som går upp i beredaren varma när man tappar vatten?
Har ni kollat överhettningsskyddet?

useless useless skrev:
useless useless skrev:
Nu vet jag knappt hur jag tappar ur vattnet men om jag vrider på den högra ventilen (som bara går att vrida 1/4 varv) så händer ingenting.

Överhettningsskyddet.. är det vad som finns på den här bilden? Värmesystems termostat och ventiler med synliga rör och isolering mot en trävägg.
Skapa konto

Albino Albino skrev:
Nu vet jag knappt hur jag tappar ur vattnet
Du öppnar en kran. T ex vid diskbänken...

• Gilla
Albino
  • Laddar…
Överhettningsskyddet borde sitta nånstans upptill på beredaren.

useless useless skrev:
Du öppnar en kran. T ex vid diskbänken...
Smart av mig..

Det vänstra röret blir ju lite varmare än det högra som är iskallt. Men det blir inte jättevarmt

Det du måste börja med att reda ut är om vattnet i beredaren är kallt eller om det finns varmt vatten där men det blir kallt på vägen ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.