7 391 läst ·
84 svar
7k läst
84 svar
NIBE värmepump värmer inte som den ska
Det behöver inte vara något fel, utan enbart luft i systemet. Trycket kan ha sjunkit över tid
Ett nypåfyllt värmesystem måste i princip alltid avluftas under en period för att få fått bort luftfickor och syre från vattnet. Det betyder att du behöver lufta dina element och fylla på till 1 bar igen.
Sen kan det såklart också vara fel med tanke på rördragning och felaktig installation av magnetfilter, så oavsett så bör du kontakta installatören och be dem åtgärda magnetfilter och då borde de kunna säkerställa att inget läckage finns.
Ett nypåfyllt värmesystem måste i princip alltid avluftas under en period för att få fått bort luftfickor och syre från vattnet. Det betyder att du behöver lufta dina element och fylla på till 1 bar igen.
Sen kan det såklart också vara fel med tanke på rördragning och felaktig installation av magnetfilter, så oavsett så bör du kontakta installatören och be dem åtgärda magnetfilter och då borde de kunna säkerställa att inget läckage finns.
Hej igen,
Jag vill tacka för era tidigare tips och råd. Efter att ha fått rådet att fylla på systemet med vatten löste det initialt problemet med den låga trycknivån. Tyvärr upptäckte jag senare att systemet förlorar nästan halva trycket varje natt, vilket tvingar mig att fylla på vatten regelbundet.
Jag har luftat alla radiatorer och kontrollerat att det inte finns några synliga vattenläckor. Installationsfirman var på plats för att undersöka systemet. De spenderade 20 minuter, sa att det inte fanns några läckor i rören de installerat, och skickade mig en faktura på två timmar. Jag föreslog att vi skulle tömma systemet och kontrollera expansionskärlet med luft, men de ansåg att det inte behövdes. När jag frågade om det borde komma luft när man trycker in ventilen på expansionskärlet, sa de att det inte ska göra det.
Jag vet inte vad jag ska göra härnäst. Är det någon som har fler idéer eller råd? Kan problemet ligga i expansionskärlet eller något annat som jag kanske har missat?
Tack på förhand för all hjälp!
Jag vill tacka för era tidigare tips och råd. Efter att ha fått rådet att fylla på systemet med vatten löste det initialt problemet med den låga trycknivån. Tyvärr upptäckte jag senare att systemet förlorar nästan halva trycket varje natt, vilket tvingar mig att fylla på vatten regelbundet.
Jag har luftat alla radiatorer och kontrollerat att det inte finns några synliga vattenläckor. Installationsfirman var på plats för att undersöka systemet. De spenderade 20 minuter, sa att det inte fanns några läckor i rören de installerat, och skickade mig en faktura på två timmar. Jag föreslog att vi skulle tömma systemet och kontrollera expansionskärlet med luft, men de ansåg att det inte behövdes. När jag frågade om det borde komma luft när man trycker in ventilen på expansionskärlet, sa de att det inte ska göra det.
Jag vet inte vad jag ska göra härnäst. Är det någon som har fler idéer eller råd? Kan problemet ligga i expansionskärlet eller något annat som jag kanske har missat?
Kommer det vatten när du trycker på luftventilen under kärlet eller ingenting alls? Om det kommer vatten måste det bytas, kommer det ingenting så behöver du fylla på luft. Kollade de inte ens expansionskärlet när de var på plats? Låter som en faktura som bör bestridas i så fall. Om du vill göra det själv så skaffar du en cykelpump för bildäcksventil med manometer och följer instruktionerna i #60
Ser ut som att du har en sån här konsol?
https://www.vvsochbad.se/flexconsol...MI0-6SsOyHiwMVqw-iAx1PYja1EAQYASABEgKbSfD_BwE
Då ska det sitta en backventil vid kärlet så att du kan skruva loss det och kontrollera förtrycket utan att tappa ur systemet. Eller byta hela kärlet om det behövs.
https://www.vvsochbad.se/flexconsol...MI0-6SsOyHiwMVqw-iAx1PYja1EAQYASABEgKbSfD_BwE
Då ska det sitta en backventil vid kärlet så att du kan skruva loss det och kontrollera förtrycket utan att tappa ur systemet. Eller byta hela kärlet om det behövs.
Vet inte vad som brister här, men förmodligen något av följande:ByggNV skrev:
Hej igen,
-De vill inte hjälpa dig
-De saknar kompetens
-Kommunikationen er emellan brister
För att komma vidare kan du t.ex. lära dig/utföra själv(via råd här) eller anlita någon annan.
Hur löste de magnetfiltrets placering?
"magnetfiltrets placering"S sblixten skrev:
han sa att placering är Ok och behövs inte att byta !
Du tror inte att du satt värmen på 25 grader att du har för "varmt" och det är därför du inte får någon värme.Om du tittar på integralen som startar och stoppar din kompressor så har du ett stort värmeunderskott -739 och stark misstanke är att den löser för systemet hinner inte med så den löser på Hp-larm eller hysteres larm för du har ju inte speciellt kallt ute nu.Testa ställ ner till 21 grader instället för 25 grader.ByggNV skrev:
Hej,
Jag har en NIBE luft-vattenvärmepump (modell F2120-20 med VVM 500) som installerades i oktober 2024. Jag har ställt in inomhustemperaturen på 25°C, men systemet verkar inte klara av att hålla värmen. NIBE-appen visar att inomhustemperaturen är 20°C, men alla radiatorer är kalla och huset känns kyligt. Andra termostater, som den kopplad till mitt larmsystem, visar temperaturer mellan 17,5°C och 18°C.
Jag vet inte vad som kan orsaka problemet. Har någon tips eller råd för felsökning?
Tack på förhand!
Uppvärmningen är helt ok nu, för nu är problemet att tappa vattentrycketV växelventil skrev:Du tror inte att du satt värmen på 25 grader att du har för "varmt" och det är därför du inte får någon värme.Om du tittar på integralen som startar och stoppar din kompressor så har du ett stort värmeunderskott -739 och stark misstanke är att den löser för systemet hinner inte med så den löser på Hp-larm eller hysteres larm för du har ju inte speciellt kallt ute nu.Testa ställ ner till 21 grader instället för 25 grader.
Jag försökte förstå7hitta från den här filen men tyvärr kunde jag inteS sblixten skrev:
https://cdn.jseducation.se/files/pages/nibe-vvm-500-inst.pdf