J Josth skrev:
Vad visar kanal 14?? Lite synd att skrota efter bara 13 år tycker jag. Särskilt som den nya F370 har samma typ av kompressor endast ger en marginell extra energibesparing (typ ~1000 kWh/år). För mig har kompressorerna bara hållit 7 år i genomsnitt och är inne på kompressor nummer fyra nu.
Vad kostar det ca att ta ut en gubbe o byta det som behövs?

Det kostar 15 - 20 tkr att byta kompressor och lite beroende på vilka andra delar som byts samtidigt. Kompressor, kompressorvärmare, torkfilter, expansionsventil, R290 propan, eventuellt förångare etc. Beroende på hur stort hus man har kan man välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 310P reservdelskompressor på 500 W. Ni måste haft tur om första kompressorn hållit i 13 år.

J Josth skrev:
Det kostar 15 - 20 tkr att byta kompressor och lite beroende på vilka andra delar som byts samtidigt. Kompressor, kompressorvärmare, torkfilter, expansionsventil, R290 propan, eventuellt förångare etc. Beroende på hur stort hus man har kan man välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 310P reservdelskompressor på 500 W. Ni måste haft tur om första kompressorn hållit i 13 år.
Vi flyttade in mars -08 så det är ganska exakt 13år.

Ja 13år är tydligen lång livslängd, vi bytte gummifötter för 3år sedan o det är allt.
Ska ringa om prisförslag på måndag och blir det reparation blir det absolut en 650W istället.

Tycker ändå att det är lite konstigt att dom inte håller längre.....

Tackar för alla svar (y)

Anledningen till den kortare livslängden på kompressorerna är att köldmediet R22 med freon förbjöds och ersattes av R290 propan istället. Med propan har inte smörjningen fungerat bra. Värmekabel infördes men det har bara givit begränsad effekt vad jag vet. Med R22 kunde kompressorerna hålla mer än >20 år. Intressant att jämföra NIBE Fighter 310 med Fighter 310P.

Beställa en ny panna kan vara problematiskt, det är leveransproblem och kö på pannor.
Vi beställde en 370 före jul, fick den bytt i fredags.
Men som sagt, panna ska funka som vanligt även fast kompressorn gett upp. Vi brukar öppna och koppla ur den till reparatör kommer och byter.

Isakare Isakare skrev:
Beställa en ny panna kan vara problematiskt, det är leveransproblem och kö på pannor.
Vi beställde en 370 före jul, fick den bytt i fredags.
Men som sagt, panna ska funka som vanligt även fast kompressorn gett upp. Vi brukar öppna och koppla ur den till reparatör kommer och byter.
Trodde den skulle fungera som "vanligt" men både värme o vattentemp sjönk så jag var tvungen att ställa om den i manuellt läge.

Hur kopplar man ur kompressorn och kör pannan normalt?

T
Absolut lättaste är att koppla ur ena kablen som går till förångargivaren.
Då tror vpn att den behöver avfrosta vilket gör att den ej försöker starta kompressorn.

T tobbetk skrev:
Absolut lättaste är att koppla ur ena kablen som går till förångargivaren.
Då tror vpn att den behöver avfrosta vilket gör att den ej försöker starta kompressorn.
Sitter den kabeln i frontpanelen?
Och då kan jag köra pannan normalt igen?

varför koppla ur grejer, borde väl gå sätta den i endast tillsats på något sätt.

Är elpatron tillåten? Dioden för elpatron ska lysa

Närbild av en NIBE värmepumpspanel med dioder, rattar och en gul lapp markerad "elpatron cirkulation".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag låter den gå normalt tappar jag värme och varmvatten därför jag ställde om den till manuellt.
Knepigt, tycker den borde gå ändå men så är inte fallet.
Ringer service idag.

Du kanske har nått fel på kortet, finns reläer på det som ger upp med tiden.

kolla upp kontaktorerna till elpatron, dessa är vanligt fel på denna modell av pump, det blir dålig kontakt i kabelskor med varmgång som följd, och ofta är någon av kontaktorerna brända, så pannan kanske bara går på steg ett av 3 på elpatron

Har kört den i manuellt läge nu, verkar vara enda sätt att få varmvatten.
Den får vara så till servicegubben kommer på fredag.
Forts följer...

Ok nu har servicegubben varit här.

Kompressorbyte ink alla delar 16,500 ink rot.

Begärde även offert på en Nibe 730.
Monterat o klart Pris 93,000 ink rot.

Nu har jag helgen på mig att fundera.
Är det värt att uppgradera eller leva med kompressorbyte vart 5e till 10e år?
Eller byta till ett helt annat märke?

Gubben sa att han nyss bytt kompressor hos en kund efter 3,5 år och garantin gäller bara i 3, det är riktigt surt.

Riktig chansning med dessa pannor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.