jag har mätt vattentemperaturen i köket och konstaterade 44 grader. Den rekommenderade temperaturen är 50 grader för att undvika bakterier. Panntemperaturen är 58 grader. Blandningsventilen är satt på max (+).

Huset är i två plan på 175 kvm och har golvvärme. utetemperaturen nu är 11 grader.

Hur gör vi för att höja varmvattentemperaturen i kranarna?

Om du har samma temp på alla tappställen i huset(?), så skulle jag mäta på rör innan blandningsventilen. Har du 58c där, och 44 efter så felar blandningsventilen. Motionera då densamma ett gäng gånger, ibland har de bara kalkat ihop. Annars demontera och rengör/byt.

• Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
Tänk på att blandningsventilen kan ha flyttats och placeringen stämmer inte med medföljande instruktionsbok.
Kolla först där instruktionsboken säger att den ska sitta, sitter den inte där så brukar den sitta rakt in mellan rören. Är det orginal så står det avstängning eller avstängd på den.
Har själv fått lära mig det den hårda vägen på min 310p.

• Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
Uppdatering: jag har mätt temperaturen med två termometrar både i badrummen och i köket med samma resultat: 44 grader. När jag skruvar ner blandningsventilen så sjunker temperaturen i kranen så det är rätt kran.

B bygg_jesper skrev:
Uppdatering: jag har mätt temperaturen med två termometrar både i badrummen och i köket med samma resultat: 44 grader. När jag skruvar ner blandningsventilen så sjunker temperaturen i kranen så det är rätt kran.
Uppdaterat Uppdatering: jag har mätt temperaturen med två termometrar både i badrummen och i köket med samma resultat: 44 grader. När jag skruvar ner blandningsventilen så sjunker temperaturen i kranen så det är rätt kran. Igår så fyllde vi på pannan för trycket var lågt (0.2 -> 1.2 bar). Jag fyllde lite mer än vad jag behövde och sänkte sedan trycket något med ventilen. Idag ser jag att trycket fallit ner till 0.6 bar igen.

B bygg_jesper skrev:
Uppdaterat Uppdatering: jag har mätt temperaturen med två termometrar både i badrummen och i köket med samma resultat: 44 grader. När jag skruvar ner blandningsventilen så sjunker temperaturen i kranen så det är rätt kran. Igår så fyllde vi på pannan för trycket var lågt (0.2 -> 1.2 bar). Jag fyllde lite mer än vad jag behövde och sänkte sedan trycket något med ventilen. Idag ser jag att trycket fallit ner till 0.6 bar igen.
Idag skruvade min fru ner temperaturen till 50grader eftersom det luktade lite bränt. I samband med det så gjorde vi också rent filtret. Oklart var lukten kom ifrån.

• Gilla
droidekas
  • Laddar…
Fast trycket på manometern på maskinen är trycket för värmen på värmesystemet. Hsr inget med varmvattnet i kranarna att göra.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Dock illa om du tappar tryck där såklart

• Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
Blir det någon skillnad om du trycker i extra varmvatten?

• Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Blir det någon skillnad om du trycker i extra varmvatten?
om jag fyller på så stiger trycket. Nu står den på 1,3 bar. Får se hur det ser ut imorgon. Om trycket har fallit igen.

B bygg_jesper skrev:
om jag fyller på så stiger trycket. Nu står den på 1,3 bar. Får se hur det ser ut imorgon. Om trycket har fallit igen.
Ja men du måste förstå att när du fyller på där så fyller du på ditt värmesystem, alltså har du en läcka på ditt värmesystem någonstans. Säkerhetsventil, radiator eller någon annan stans eller ett trasigt expansionskärl.

Detta hänger alltså inte ihop med din dåliga värme på tappvattnet.

• Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
Jag mätte upp 46 grader i kranen med 50-53 grader i pannan (kanal 01). Blandningsventilen aningen öppen. Det var bara de första årsmodellerna som hade fabriksmonterad blandningsventil, sedan rationaliserades den bort. Men VVS-montören kan ju satt dit en vid installationen. 310P arbetar ju normalt med en temperatur på 49-54 grader och oftast aningen högre längst upp i tanken dör varmvattnet tas. Vill man ha legionella-körning kan man trycka på knappen "Extra varmvatten" så el-patronen kör upp temperaturen till 57-60 grader under knappt ett dygn och se till att spola i alla kranar då.

• Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
Jag bifogar bild på blandningsventilen. Min hypotes just nu är att den är felaktig justerad eller trasig och att den blandar i kallvatten även när den är max åtskruvad. Vattnet i kranarna borde ha samma temperatur som i pannan.

• Blandningsventil i fokus omgiven av rör och ventiler under en panna, misstänkt för felaktig justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Jag mätte upp 46 grader i kranen med 50-53 grader i pannan (kanal 01). Blandningsventilen aningen öppen. Det var bara de första årsmodellerna som hade fabriksmonterad blandningsventil, sedan rationaliserades den bort. Men VVS-montören kan ju satt dit en vid installationen. 310P arbetar ju normalt med en temperatur på 49-54 grader och oftast aningen högre längst upp i tanken dör varmvattnet tas. Vill man ha legionella-körning kan man trycka på knappen "Extra varmvatten" så el-patronen kör upp temperaturen till 57-60 grader under knappt ett dygn och se till att spola i alla kranar då.
Hej Josth, vad får du för temperatur när ventilen är helt stängd? Jag har förstått att temperaturen alltid ska vara 50 för att man ska vara säker på att det är bakteriefritt.

Ok, måste vara årsmodell 2001 eller 2002 på bilden. Intressant att den är monterad med flexslangar. Temperaturen på varmvattnet hinner förmodligen sjunka en aning i rören på väg till kranen. Har tyvärr inte mätt upp varmvattentemperaturen med blandningsventilen helt skruvad mot varmt. Har aldrig känt av några bakterieproblem men det beror ju på ens hälsa hur känslig man är. Hög vattentemperatur gör generellt att verkningsgraden i värmepumpar blir sämre och därför finns ju numera automatiska legionellakörningar i värmepumpar som tillfälligt höjer temperaturen t.ex. var 14 dag. På 310P får man som sagt göra det manuellt med en knapptryckning. Det är inte som i en renodlad el-panna där man kanske har 70 grader varmt vatten.

• Gilla
bygg_jesper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.