Hej, värmepumpen ökar inte varmvattnet till högre än 44C.
Luftat hela systemet enligt Nibe YouTube video instruktioner. Rengjort spillkoppen. Rengjort luftfilter. Vad mer går att göra?

• Tryckmätare på värmepump visar 0 bar, omgiven av isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på värmepump som visar inomhustemperatur 10°C och varmvatten 44°C.
    Skapa konto
  • Ett värmepumpsdisplay visar serviceinformation med aktuell data, inklusive laddvärden och kompressorfrekvens. Temperaturer för varmvatten visas.
    Skapa konto
  • Display på värmepump med servicemeny, visar temperaturer för framledning, returluft och kondensor samt annan systeminformation.
    Skapa konto
  • Bild av värmepumpens display med serviceinformation. Varmvatten topp är 43,3°C. Driftprioritering visad som varmvattnet.
    Skapa konto
  • Värmepump med synliga kopparrör och plastslangar. Rengjord spillkopp syns. Tanborste ligger på golvet bredvid en rörkoppling.
    Skapa konto
Hur ser kurvan ut?

Eller vänta nu. Du blandar ihop värmevatten och varmvatten. Vad är det som du vill ha mer av. Värme eller varmvatten?

Han skriver ju varmvatten. Så man får ju förutsätta att det är det

Varmvatten till kranarna.
Testade ändra driftläge till endast tillsats och efter en kvart ökade varmvattnet från 44 till 56. Därmed kan utesluta att det är fel på givare. Frågan är om det är kompressorn som inte orkar på nå sätt?

• Närbild på display för värmesystem med olika driftlägen: auto, manuellt, och endast tillsats, där "endast tillsats" är valt.
    Skapa konto
  • Display på värmepump visar inomhusklimat och varmvattenstatus, 56 grader varmt, med grafiska ikoner för hem, vatten och information.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Han skriver ju varmvatten. Så man får ju förutsätta att det är det
Det är relativt vanligt att man säger varmvatten men menar värmevatten. När det sen nämns att man avluftat och visar systemtryck osv så kan det vara befogat att fråga så att man är på samma plan. 👍

ClasseClas
Stämmer det att du har bara har 7 grader inomhus? I så fall kan det vara begränsningen. Det finns inte tillräckligt med energi i inneluften med det luftflöde du har. Kolla i manualen vad som gäller rörande minimitemperatur inomhus. Det kan vara kring 16 grader eller ca 10 grader för nyare pumpar.

Förresten, hittade en passus i manualen nu;
TÄNK PÅ!
Förändring av temperaturen i bostaden tar
lång tid. Exempelvis kommer korta tidsperioder
i kombination med golvvärme inte att ge en
märkbar förändring i rumstemperaturen.
Om frånluftstemperaturen understiger 16 °C
blockeras kompressorn och eltillsatsen tillåts
gå in. När kompressorn är blockerad återvinns
ingen värme ur frånluften.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Det är 20-22 grader hemma. Ena bifogade bilden visar från luft 21,3

M Moo63316 skrev:
Det är 20-22 grader hemma. Ena bifogade bilden visar från luft 21,3
Jag har samma symtom som dig med min f750, hittade du någon lösning?

Har ni kanske blockerat elpatronen vid en viss utomhustemp? Har för mig att kompressorn inte kan fixa varmare vatten än typ 45 grader.

Vad händer om ni slår på tillfällig lyx på varmvatten?
Har ni ställt in att ni vill ha varmare vatten än 45?

J J Vos skrev:
Har ni kanske blockerat elpatronen vid en viss utomhustemp? Har för mig att kompressorn inte kan fixa varmare vatten än typ 45 grader.

Vad händer om ni slår på tillfällig lyx på varmvatten?
Har ni ställt in att ni vill ha varmare vatten än 45?
Jag har inte gjort några ändringar på väldigt länge. Det ser ut som att den aldrig fylls helt. Den sista biten blir aldrig ifylld ser ut så här:

Display med symboler för inomhusklimat, varmvatten, värmepump och informationsikon på styrpanel; varmvatten visar 49 grader.
Skapa konto

Sätter jag på lyx så ändras det till detta:
Kontrollpanel för värmesystem med symboler för inomhusklimat (5°C), varmvatten (56°C) och en värmepump.
Skapa konto

Dvs. högre temp och det ser ut som att den fylls. Har aldrig behövt använda lyx tidigare.

J Johhaka skrev:
Jag har inte gjort några ändringar på väldigt länge. Det ser ut som att den aldrig fylls helt. Den sista biten blir aldrig ifylld ser ut så här:

[bild]

Sätter jag på lyx så ändras det till detta:
[bild]

Dvs. högre temp och det ser ut som att den fylls. Har aldrig behövt använda lyx tidigare.
Jag vet inte hur insatt du är i pumpen meny och inställningar, men om du trycker på OK i ungefär 5 sekunder då kommer du åt en till meny. Du kan välja olika temperaturer på varmvatten för båda start och stopp. Du kan även välja hur länge pumpen ska jobba med varmvatten och värme. Kanske du vill ha mer tid till prioritering av varmvatten.
Det finns även möjlighet att stänga av elpatronens hjälp vid vald utomhustemperatur.

• Display på värmepump med olika varmvatteninställningar som "starttemp ekonomi" vid 40°C och "stopptemp lyx" vid 54°C.
    Skapa konto
  • Värmepumpskärm med inställningar för driftprioritering; varmvatten och värme inställda på 60 minuter.
    Skapa konto
  • Skärm på pump med alternativ för autolägesinställning, stopp av värme och tillsats, samt filtreringstid markerad som 24 timmar.
    Skapa konto
Jag hade råkat och stänga av funktionen med att elpatron ska igång vid viss temperatur.
Men innan det så öppnade jag hel fronten och gjorde en total städning av hela pumpen. Spill kondenskoppen var full med damm/slem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.