coconut
Hej,

Hade en VVS:are här för en timme sen ungefär och kopplade bort radiatorerna på övervåningen inför att vi ska bygga klart vår övervåning.

Nu fick jag larm från pumpen "Högtryckslarm"

"Högtryckspressostaten har löst ut på grund av att vårmepumpen inte kan avge producerade värme. Kompressor drift är blockerad.

Detta kan bero på:
Stängda termstater till radiatorer eller golvvärme
Inget eller långt flöde i värmesystemet
Luft i värmesystemet
Igensatt smutsfilter"

Golvvärmen på nedervåningen är fortfarande igång men jag gissar på att den försöker skicka ut värme på radiatorslingan som inte längre går att skicka något igenom. Någon som vet om det är nån inställning som går att ändra på eller nått annat tips?

Just nu står den bara och lyser rött i väntan på åtgärd.

Vad har du för system där radiatorn var inkopplad ?? 1-rörs eller 2-rörs , vid 1 -rörs blir det tvärstopp i slingan om elementet bara tagits bort och rören proppade, vid 1 - rörs så ska det vara ett sammankopplingsstycke som för binder båda rören, bara säga till röris att komma och göra om. VP får inget flöde och löser på HT..

coconut
Det är 1-rörs system, satt 4 st radiatorer i slingan. Alla anslutningar är kopplade såhär Anslutningar för 1-rörs värmesystem med fyra kopplade radiatorer, visande rör och ventiler nära en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är det rätt så långt, du har även GV , tempen ute börjar stiga nu och har du då termodon för GV så ställ om termostater till max och sänk kurvan på VP , VP blir inte av med värmen och får hicka då med utlöst HT . Ser något annat med , den kopplingen har ev en strypskruv under locket, är den öppen helt eller, ta röris på det, för det kan vara rakt ut för vattnet

coconut
Jag höjde termostaterarna till max och sänkte ner kurvan ordentligt, det ser ut som att värmen börjar kunna ta sig ut nånstans nu i alla fall.

Ska ringa rörisen imorgon och kolla kring skruven om han har koll på hur han gjorde eller om han behöver åka förbi igen och kolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.