Elementen behöver inte vara 45 grader på sommaren om du inte vill ha 40 grader inomhus. Någon har flippat med inställningarna och gjort fel.

Enda gången man behöver ange en min-framledning är om man har golvvärme och vill ha lite komfortvärme på sommaren. Men då sätter man den till typ 24 grader, inte 45.

useless useless skrev:
Elementen behöver inte vara 45 grader på sommaren om du inte vill ha 40 grader inomhus. Någon har flippat med inställningarna och gjort fel.

Enda gången man behöver ange en min-framledning är om man har golvvärme och vill ha lite komfortvärme på sommaren. Men då sätter man den till typ 24 grader, inte 45.
Hur är det på vintern då? Element brukar väl hålla en ca 40 graders temp under de kallare månaderna.

Ja. Det är därför det heter "värmekurva" elementen ska bli varmare ju kallare det blir ute.

useless useless skrev:
Ja. Det är därför det heter "värmekurva" elementen ska bli varmare ju kallare det blir ute.
Bara så jag fattar. Du menar alltså att elementen kan uppnå 40 grader då det blir kallt trots att framledningstempen i pumpen är inställd på 20 grader?

Vill tillägga att jag testade idag att ha fönstret öppet i ett sovrum som har radiator. Då tyckte jag att radiatorn tillsammans med termostaten skulle generera ett varmt element vilket det inte gjorde. Den blev lite ljummen bara men absolut inte så varmt om det bör. Ute vart det runt -1 grader.

Framledningstemperaturen bestäms av värmekurvan utifrån hur kallt det är ute just för tillfället. Det man ställer in på 20 grader (det du hade ställt på 45 grader) är minsta framledningstemperatur.

En typisk värmekurva ser ut ungefär så här:

Display med en värmekurva som visar framledningstemperatur i relation till utomhustemperatur.

Den gör så att när det är +10 grader ute blir elementen ca 30 grader. När det är 0 grader ute blir elementen 41 grader. När det är -20 ute blir elementen ca 55 grader osv.

Hur ser din värmekurva ut nu?

useless useless skrev:
Framledningstemperaturen bestäms av värmekurvan utifrån hur kallt det är ute just för tillfället. Det man ställer in på 20 grader (det du hade ställt på 45 grader) är minsta framledningstemperatur.

En typisk värmekurva ser ut ungefär så här:

[bild]

Den gör så att när det är +10 grader ute blir elementen ca 30 grader. När det är 0 grader ute blir elementen 41 grader. När det är -20 ute blir elementen ca 55 grader osv.

Hur ser din värmekurva ut nu?
Tack för förklaringen! Såhär ser min värmekurva ut:

• Digital display av en värmekurva som visar framledningstemperatur i relation till utetemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Då borde framledningstemperaturen vara ca 32 grader då om det är runt nollan ute. Eftersom vattnet inte är varmare än så kan inte elementen bli varmare även om du öppnar ett fönster och termostaten blir kall.

useless useless skrev:
Ok. Då borde framledningstemperaturen vara ca 32 grader då om det är runt nollan ute. Eftersom vattnet inte är varmare än så kan inte elementen bli varmare även om du öppnar ett fönster och termostaten blir kall.
Okej, då testar jag med värmekurva 7 istället och ser om det blir bättre. Tack!

Vad ska bli bättre? Värmekurvan ska vara vald så att det blir rätt innetemperatur oavsett hur kallt det är ute. Om du höjer kurvan så kommer du troligen att få alldeles för varmt inne (och en ökad energiförbrukning och kortare livslängd på värmepumpen).

Det finns ju inget självändamål i att elementenen ska vara skållheta, utan det som är intressant är att det är lagom varmt i rummet.

useless useless skrev:
Vad ska bli bättre? Värmekurvan ska vara vald så att det blir rätt innetemperatur oavsett hur kallt det är ute. Om du höjer kurvan så kommer du troligen att få alldeles för varmt inne (och en ökad energiförbrukning och kortare livslängd på värmepumpen).

Det finns ju inget självändamål i att elementenen ska vara skållheta, utan det som är intressant är att det är lagom varmt i rummet.
I och med att elementet i det 15 gradiga rummet var för kallt så tänker jag att vi behöver mer värme till det?

Ja, det låter rimligt. Är det alltid 15 grader där, eller blev det 15 grader när du vädrade? Att det blir lite kallare när man vädrar är helt normalt och när du stänger fönstret ska det bli lagom varmt igen. Det är ju bra att inte värmepumpen gasar på under tiden så du bara eldar för kråkorna.

useless useless skrev:
Ja, det låter rimligt. Är det alltid 15 grader där, eller blev det 15 grader när du vädrade? Att det blir lite kallare när man vädrar är helt normalt och när du stänger fönstret ska det bli lagom varmt igen. Det är ju bra att inte värmepumpen gasar på under tiden så du bara eldar för kråkorna.
Jag hade fönstret öppet under kvällen som ett experiment mellan kl 20 och 05 imorse. Skulle också i och för dig vara att elementet behöver luftas för att funka bättre. Ska kolla det idag.

Elementen kan som sagt var inte bli varmare än den framledningstemperatur som kurvan bestämmer.
Värmesystemet brukar vara byggt och dimensionerat för att värma ett tätt hus, inte ett med konstant öppna fönster. Behöver man mer friskluft så löser man det med ventilationssystemet.

useless useless skrev:
Elementen kan som sagt var inte bli varmare än den framledningstemperatur som kurvan bestämmer.
Värmesystemet brukar vara byggt och dimensionerat för att värma ett tätt hus, inte ett med konstant öppna fönster. Behöver man mer friskluft så löser man det med ventilationssystemet.
Då är mitt experiment med att öppna ett fönster för att trigga varmt element snabbt felaktigt :) tack för hjälpen

R Rillehouse skrev:
Hej! Kom att tänka på en sak. Vi har radiatorer på övre plan. Borde då inte framledningstempen vara mer än 20 grader, hur ska annars elementen få förväntad temp? Tänker att det kanske var anledningen till att den var satt till över 40 grader. Tänker jag fel?
Det är min-temp som man ställer här. Framledningstempen varierar efter behov och styrs av den utekompenserade värmekurvan. Du vill ju inte ha några 40 grader när det är 20 grader utomhus.

Om du har ett blandat system med både golvvärme och radiatorer så måste du ha en shunt till golvvärmen.
Golvvärme får ha max ca 40 grader vid DUT (dimensionerande utetemp) och radiatorer normalt ca 55 grader.
Då kör man radiatorkurva och shuntar sen ner temperaturen till golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.