Hej! Jag behöver hjälp med min Nibe F310 värmepump.*

Problemet är att shunten (som reglerar varmvattenflödet) inte fungerar som den ska.

- När jag ändrar shunten till manuellt läge och sätter den på 8 eller 9 så rör sig motorn (armen) för att öppna shunten.
- Men när jag sedan sätter tillbaka till automatläge, så går armen direkt tillbaka till 0 och öppnar inte mer oavsett vilken kurva jag ställer in.
- Det verkar som om motorn inte får signal att öppna shunten i automatläge, men kan stänga den.
- Jag misstänker att felet kan vara i kontrollpanelen, eftersom signalen för att öppna inte skickas ut korrekt.
- Jag har testat i testläge, men problemet kvarstår.
- Temperaturen inne i huset är bara 16,5 grader trots att det är 9 grader ute.
- Jag vill gärna veta hur jag kan kontrollera om kontrollpanelen fungerar som den ska, eller om något är fel med motorn eller kablarna.

Jag bifogar bilder på kontrollpanelen och shunten för att ni ska kunna se vad jag menar.

Tack på förhand för all hjälp!

Du har kallt i huset och så har du dragit slutsatsen att det beror på shunten. I själva verket tror jag att det är nåt annat fel.

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Du har kallt i huset och så har du dragit slutsatsen att det beror på shunten. I själva verket tror jag att det är nåt annat fel.
Han skriver ju inte det utan misstänker kontrollpanelen.

Amaar från Eskilstuna Amaar från Eskilstuna skrev:
Hej! Jag behöver hjälp med min Nibe F310 värmepump.*

Problemet är att shunten (som reglerar varmvattenflödet) inte fungerar som den ska.

- När jag ändrar shunten till manuellt läge och sätter den på 8 eller 9 så rör sig motorn (armen) för att öppna shunten.
- Men när jag sedan sätter tillbaka till automatläge, så går armen direkt tillbaka till 0 och öppnar inte mer oavsett vilken kurva jag ställer in.
- Det verkar som om motorn inte får signal att öppna shunten i automatläge, men kan stänga den.
- Jag misstänker att felet kan vara i kontrollpanelen, eftersom signalen för att öppna inte skickas ut korrekt.
- Jag har testat i testläge, men problemet kvarstår.
- Temperaturen inne i huset är bara 16,5 grader trots att det är 9 grader ute.
- Jag vill gärna veta hur jag kan kontrollera om kontrollpanelen fungerar som den ska, eller om något är fel med motorn eller kablarna.

Jag bifogar bilder på kontrollpanelen och shunten för att ni ska kunna se vad jag menar.

Tack på förhand för all hjälp!
Jag hade samma fenomen med en Fighter 410. Det var nåt av reläna som sitter på kontrollkortet som hade hängt sig och förberedde byte av dem men lyckades "knacka" (med handtaget på en skruvmejsel) dem till liv.
Finns mycket info här, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=forum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.