Jag har ett litet (45 kvm) fritidshus på Gotland med vattenburen golvvärme från NIBE. En EVC13 installerad år 2010. Jag köpte det i augusti 2024.
Jag fick ny pump och nya termostater i alla rum i våras då allt hade "brunnit". Utegivaren är placerad i söderläge...
Jag är sällan där på vintern och vill ha underhållsvärme så att inte rören fryser. Jag har vridit alla reglagen på olika inställningar men kan inte få ned temperaturen på framledningsvattnet; den står konstant på max, dvs 60 grader. Fastän det är +20 ute. Golven håller inte +60 utan ligger ganska konstant på +20.
Jag funderar på att ha Sommarläge hela året men det är viktigt att cirkulationspumpen sätter igång då och då. Men i instruktionerna framgår inte om den gör det eller inte. Någon som vet? Reservläge med lågt ställd temp kanske också kan vara ett alternativ?
Jag har haft sommarläge under maj-augusti och då har pannan visat +30. Jag har inte varit här kontinuerligt och kan därför inte säga om pumpen gått på då och då.
Jag fick ny pump och nya termostater i alla rum i våras då allt hade "brunnit". Utegivaren är placerad i söderläge...
Jag är sällan där på vintern och vill ha underhållsvärme så att inte rören fryser. Jag har vridit alla reglagen på olika inställningar men kan inte få ned temperaturen på framledningsvattnet; den står konstant på max, dvs 60 grader. Fastän det är +20 ute. Golven håller inte +60 utan ligger ganska konstant på +20.
Jag funderar på att ha Sommarläge hela året men det är viktigt att cirkulationspumpen sätter igång då och då. Men i instruktionerna framgår inte om den gör det eller inte. Någon som vet? Reservläge med lågt ställd temp kanske också kan vara ett alternativ?
Jag har haft sommarläge under maj-augusti och då har pannan visat +30. Jag har inte varit här kontinuerligt och kan därför inte säga om pumpen gått på då och då.
Redigerat:
Jag tror att termometern på din andra bild visar panntemperaturen och inte framledningstemperaturen. Det finns markeringar på de tre vreden som antagligen är vad förra ägaren ansett var bra inställningar. Vill du sänka temperaturen inomhus är det främst det översta vredet du skruvar på. Men Panntemperaturen kommer antagligen inte att sjunka bara för att framledningstemperaturen sjunker.
Hej och tack för respons! Jag stoppade huvudet i sanden men nu måste jag ta tag i det här igen 😊. Vet du hur jag sänker panntemperaturen? Eller är det den som är kopplad till givaren utomhus?A Avemo skrev:Jag tror att termometern på din andra bild visar panntemperaturen och inte framledningstemperaturen. Det finns markeringar på de tre vreden som antagligen är vad förra ägaren ansett var bra inställningar. Vill du sänka temperaturen inomhus är det främst det översta vredet du skruvar på. Men Panntemperaturen kommer antagligen inte att sjunka bara för att framledningstemperaturen sjunker.
Hur varmt är det i huset och hur varmt vill du ha? Du har tre vred på panelen. Inget av dem visar temperaturen i klartext. Men tanken är att om du minskar det översta vredet en grad så skall inomhustemperaturen sjunka en grad. Vredet i mitten är kurvlutning. Om det är jämn temperatur inne oavsett utomhustemperatur står det rätt. Blir det kallare inne när det blir kallare ute så ökar du det vredet. Det understa vredet är om du vill ha en annan temperatur på natten. När vippströmbrytaren står på dagläget som det gör nu gör det understa vredet ingenting.
Hur du sänker panntemperaturen vet jag inte. Kanske genom att sätta den i sommarläge. Men du behöver inte sänka panntemperaturen. Det är temperaturen i huset du skall fokusera på. För att sänka den vrider du på det översta vredet.
Hur du sänker panntemperaturen vet jag inte. Kanske genom att sätta den i sommarläge. Men du behöver inte sänka panntemperaturen. Det är temperaturen i huset du skall fokusera på. För att sänka den vrider du på det översta vredet.
Klicka här för att svara