T tommythegun skrev:
Kan inte mycket om el, så har ringt en tekniker som får komma och dra samma slutsats som ni redan gjort för några tusenlappar!

Det tog kanske 20 min så lös lampan att kompressorn var i drift igen. Har nu stängt av skiten helt och hållet tills tekniker kommer. Kalldusch incoming!

Detta bör anses som dolt fel så kommer även kontakta säljaren av huset. Vi har bott här i en månad.
Tråkigt läge men dolt fel på en gammal värmepump som du förmodligen inte besiktat eller undersökt kommer du ingenstans med...

Du skrev att du har en luft/luft, du bör då köra den som primär värmekälla då den har bättre COP än din 310. L/L på 21 grader och 310n på typ 18, givet att du har inomhusgivare. Om du klarar att värma med L/L kan du strypa värmen från 310n tills att den är lagad/bytt.

Att göra varmvatten med elpatron är ingen katastrof, 310s COP på varmvatten är nog inte mycket över 2 ändå.

Budgetera för en ny värmepump, kolla in denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-franlufts-varmepump-mest-prisvard.565703/ .
 
K Kane skrev:
Det är det lite svartare av "plastglasreläna" (sitter längst in) som är till kompressorn. Knacka på det med t.ex. skruvmejselskaft, kan fungera som lösning. Schema,

[bild]
Dvs det "brända" reläet på min bild, det står K1 bredvid det. Sitter fastlött så kan ej rubba plastskyddet.
 
P PurreP skrev:
Tråkigt läge men dolt fel på en gammal värmepump som du förmodligen inte besiktat eller undersökt kommer du ingenstans med...

Du skrev att du har en luft/luft, du bör då köra den som primär värmekälla då den har bättre COP än din 310. L/L på 21 grader och 310n på typ 18, givet att du har inomhusgivare. Om du klarar att värma med L/L kan du strypa värmen från 310n tills att den är lagad/bytt.

Att göra varmvatten med elpatron är ingen katastrof, 310s COP på varmvatten är nog inte mycket över 2 ändå.

Budgetera för en ny värmepump, kolla in denna tråden [länk] .
Vet ej om vi har inomhusgivare i ärlighetens namn. Vi klarar absolut hålla en behaglig värme i huset med vår kamin och l/l pumpen på runt 21-22 grader. Det är varmvattnet som blir ett problem.
Hur bör vi göra enligt dig?
Stänga av radiatorer i rum som vi ej brukar, sänka elpatron effekten (hur?) eller vad rekommenderar du tills vi köper en ny pump (vi kan utöka vårt lån och fixa det ASAP egentligen)
 
T tommythegun skrev:
Vet ej om vi har inomhusgivare i ärlighetens namn. Vi klarar absolut hålla en behaglig värme i huset med vår kamin och l/l pumpen på runt 21-22 grader. Det är varmvattnet som blir ett problem.
Hur bör vi göra enligt dig?
Stänga av radiatorer i rum som vi ej brukar, sänka elpatron effekten (hur?) eller vad rekommenderar du tills vi köper en ny pump (vi kan utöka vårt lån och fixa det ASAP egentligen)
Det borde vara enklast att bara sänka värmekurvan några steg och låta varmvattnet tuffa på som vanligt.


Om du landade på 2380 kWh i November så borde du kunna trycka ner den i December då vi ändå hade en köldknäpp i November.

2000-2500 kWh en vintermånad är inget onormalt eller konstigt men den hade såklart varit lite lägre med en fungerande värmepump, 310n har ju bara knappt 2kW värmeeffekt från kompressorn resten är elpatron ändå...
 
T tommythegun skrev:
Dvs det "brända" reläet på min bild, det står K1 bredvid det. Sitter fastlött så kan ej rubba plastskyddet.
Jag väckte ett av mina relän på min 410P med att knacka på plastkåpan. Sedan funkade det 2-3 år till innan andra saker på pumpen gjorde att jag skrotade den.
 
Det ståt ju uppenbarligen KOMP bredvid reläet... så bör ju vara detta som bränts! Skall testa knäppa på den
 
  • Elektronisk krets med relä och kablar, notering "KOMP" synlig på kretskortet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tommythegun skrev:
Det ståt ju uppenbarligen KOMP bredvid reläet... så bör ju vara detta som bränts! Skall testa knäppa på den
Det är till kompressorn. Det är vanligt att det blir sotigt, men ändå fungerar, men prova att knacka på det.
Enklast är att mäta på plinten till kompressorn och se om reläet drar.

Den silvriga runda i, nedre delen på bilden, är en kondensator till kompressorn som kan krångla också.

Reläet går att byta för en händig som kan löda, men det är inget man gör som serviceföretag pga dels för att det går mer tid = kostsamt för kunden, samt att man ska lämna garanti på reparationen och då är ett nytt kretskort att föredra.
 
L lordi skrev:
Det är till kompressorn. Det är vanligt att det blir sotigt, men ändå fungerar, men prova att knacka på det.
Enklast är att mäta på plinten till kompressorn och se om reläet drar.

Den silvriga runda i, nedre delen på bilden, är en kondensator till kompressorn som kan krångla också.

Reläet går att byta för en händig som kan löda, men det är inget man gör som serviceföretag pga dels för att det går mer tid = kostsamt för kunden, samt att man ska lämna garanti på reparationen och då är ett nytt kretskort att föredra.
Tack för info. Jag ser att man kan köpa ett nytt kretskort för 4000 och ett beg för 1500.
Jag åker och köper en billig elpenna för att se om det är någon spänning. Vet du exakt vart plinten till kompressorn är på denna makapär?
Vill gärna utesluta att det endast är kortet som är trasigt innan man beställer.
 
T tommythegun skrev:
Vet du exakt vart plinten till kompressorn är på denna makapär?
Du kan mäta på kortet om jag minns rätt. Portarna är märkta.
Hur gammal är maskinen? Jag bytte kompressor 2 ggr på 17 år på 410'n......
 
1 2 3 på plinten är kompressorn.
 
Då kompressor givaren visar strax över 30grader så gissar jag på att kompressorn är kass och att den löser på klickson
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.