Hej! Har läst runt enhel del på detta forum nu angående denna frånluftvärmepump och blir inte riktigt tok.
Första husköp och första elfakturan kom igår. Den från Ellevio hamnar på 2500:- och sedan från Fortum på ungefär samma summa.
5000:- totalt.
Vi har ingen elbil, inge golvvärme, bastun har varit igång 1 gång men ändå har vi förbrukat 2350 kwh denna månad.
Det jag märkt är att elpatronen på min Nibe Fighter 310P utlöses ungefär hela tiden.
Vi har även en luftluft unit som vi kan dra på om det behövs, och en stor kamin. Men vi vill gärna ha varmvatten
Kommer ladda upp en drös bilder på alla kanaler och ventiler på vår Nibe. Den låter inte speciellt mycket och verkar må bra generellt.
Har skruvat upp alla radiatorer i huset nyligen efter jag läst att dem skall stå helt öppna och så skall man ändra temp på pumpen.
(150kvm enplansvilla med kanske 10 element)
Vi bor i Karlstad.
Första husköp och första elfakturan kom igår. Den från Ellevio hamnar på 2500:- och sedan från Fortum på ungefär samma summa.
5000:- totalt.
Vi har ingen elbil, inge golvvärme, bastun har varit igång 1 gång men ändå har vi förbrukat 2350 kwh denna månad.
Det jag märkt är att elpatronen på min Nibe Fighter 310P utlöses ungefär hela tiden.
Vi har även en luftluft unit som vi kan dra på om det behövs, och en stor kamin. Men vi vill gärna ha varmvatten
Kommer ladda upp en drös bilder på alla kanaler och ventiler på vår Nibe. Den låter inte speciellt mycket och verkar må bra generellt.
Har skruvat upp alla radiatorer i huset nyligen efter jag läst att dem skall stå helt öppna och så skall man ändra temp på pumpen.
(150kvm enplansvilla med kanske 10 element)
Vi bor i Karlstad.
Trycket ligger runt 1 bar och jag har precis stängt av elpatronen genom att klicka på Drift.
Stäng av pannan, öppna mittenpanelen och fäll ner den så ser du kretskortet, kolla runt om nått är bränt.
Kan vara nått så simpelt som brända kabelkontakter eller relä, till nått värre att kompressorn skurit.
Kan vara nått så simpelt som brända kabelkontakter eller relä, till nått värre att kompressorn skurit.
Precis. Kompressorn går inte. Det behöver felsökas av en tekniker.
Det kan vara ett fel som går att reparera, men om det är själva kompressorn som är trasig så är det tyvärr ej ekonomiskt försvarbart att byta ut den.
Det kan vara ett fel som går att reparera, men om det är själva kompressorn som är trasig så är det tyvärr ej ekonomiskt försvarbart att byta ut den.
Isakare skrev:
Har lagt in nya bilder. Tycker mig se en brännskada längst till vänster på kretskortet. Möjligt att en sån liten glas säkring har gått också, den är vit jämnfört med den högra som är genomskinlig.L lordi skrev:
Uppdatering: Startat igång pumpen igen och nu har kompressorlampan slutat lysa. Så den verkar vara död.
Reläet som har gått verkar vara en av säkringarna till patronen? 3 säkringar på 3kw styck?
Reläet som har gått verkar vara en av säkringarna till patronen? 3 säkringar på 3kw styck?
T tommythegun skrev:
Säkringen är vit för att den är fylld med ett material som förhindrar att den splittras om den brinner av.T tommythegun skrev:
Du behöver mäta dig fram till om kompressorn får spänning. Börja på utgången längst upp vid relä 1 på kretskortet. Det finns en kondensator också som kan paja. Den får du mäta upp i nästa steg.
Ta elschemat som finns i manualen till hjälp.
Är du inte bevandrad i elekrisk felsökning så bör du låt någon tekniker titta på den.
Det är en fördröjning innan kompressorn försöker starta på ca 10 minuter tror jag, när man har startat om.
Kan inte mycket om el, så har ringt en tekniker som får komma och dra samma slutsats som ni redan gjort för några tusenlappar!L lordi skrev:Säkringen är vit för att den är fylld med ett material som förhindrar att den splittras om den brinner av.
Du behöver mäta dig fram till om kompressorn får spänning. Börja på utgången längst upp vid relä 1 på kretskortet. Det finns en kondensator också som kan paja. Den får du mäta upp i nästa steg.
Ta elschemat som finns i manualen till hjälp.
Är du inte bevandrad i elekrisk felsökning så bör du låt någon tekniker titta på den.
Det är en fördröjning innan kompressorn försöker starta på ca 10 minuter tror jag, när man har startat om.
Det tog kanske 20 min så lös lampan att kompressorn var i drift igen. Har nu stängt av skiten helt och hållet tills tekniker kommer. Kalldusch incoming!
Detta bör anses som dolt fel så kommer även kontakta säljaren av huset. Vi har bott här i en månad.
Man kan inte lita 100% på AI men enligt min AI så går detta reläet till elpatron. Får se vad tekniker säger.Isakare skrev:
Tack!