Hej! Har läst runt enhel del på detta forum nu angående denna frånluftvärmepump och blir inte riktigt tok.
Första husköp och första elfakturan kom igår. Den från Ellevio hamnar på 2500:- och sedan från Fortum på ungefär samma summa.
5000:- totalt.
Vi har ingen elbil, inge golvvärme, bastun har varit igång 1 gång men ändå har vi förbrukat 2350 kwh denna månad.

Det jag märkt är att elpatronen på min Nibe Fighter 310P utlöses ungefär hela tiden.
Vi har även en luftluft unit som vi kan dra på om det behövs, och en stor kamin. Men vi vill gärna ha varmvatten :)

Kommer ladda upp en drös bilder på alla kanaler och ventiler på vår Nibe. Den låter inte speciellt mycket och verkar må bra generellt.
Har skruvat upp alla radiatorer i huset nyligen efter jag läst att dem skall stå helt öppna och så skall man ändra temp på pumpen.
(150kvm enplansvilla med kanske 10 element)

Vi bor i Karlstad.

• Kontrollpanel på en Nibe Fighter 310P frånluftvärmepump med inställningen "Kanal" på 151 och elpatron och cirkulationspump i drift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displaypanel på en Nibe Fighter 310P värmepump, visar kanaltal 02 och pannvärde 32, med kontroller för elpatron och värmekurva.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel till en Nibe Fighter 310P frånluftvärmepump, med digital display och reglage för värmekurva och varmvatten.
    Skapa konto
  • Display och kontroller på en Nibe Fighter 310P frånluftvärmepump, visar kanal 4 och panntryck/temperatur 23,1°C.
    Skapa konto
  • Display på en Nibe Fighter 310P som visar kanal 5 och panntemperatur/värde 23. Kontrollknappar och vred för extra varmvatten och elpatron syns.
    Skapa konto
  • Närbild på kontrollpanelen av en Nibe frånluftvärmepump, visar inställningar för kanaler och värmekurva samt digital display med siffrorna 06 09.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på Nibe Fighter 310P frånluftvärmepump med inställningar för pannvärme och elpatron, visa driftinformation och temperatur.
    Skapa konto
  • Nibe Fighter 310P panel med digital display som visar kanalinställning och pannvärde. Justeringsrattar och indikatorlampor är synliga.
    Skapa konto
  • Närbild av kontrollpanelen på en Nibe Fighter 310P frånluftvärmepump, med digital display och inställningsknappar synliga.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på en Nibe Fighter 310P värmepump med digital display och vred för justering av värmekurva.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för Nibe Fighter 310P med listade kanalval och blinkande indikeringskoder för frånluftsvärmepump.
    Skapa konto
  • VVS-system med kopparrör, ventiler, och cirkulationspump i Nibe Fighter 310P frånluftvärmepump.
    Skapa konto
  • Rör och ventiler på en Nibe Fighter 310P frånluftvärmepump, med fokus på kopparrör och justeringsratt.
    Skapa konto
Trycket ligger runt 1 bar och jag har precis stängt av elpatronen genom att klicka på Drift.

T tommythegun skrev:
Trycket ligger runt 1 bar och jag har precis stängt av elpatronen genom att klicka på Drift.
@Josth
Ser att du kan mycket om Nibe 310.
Nu gick mitt tryck ned till 0.2 och pannvärme ned till 29-30. Detta efter jag höjt alla element till max och stängt av elpatron.

Din kompressor fungerar inte, på 05 ska du ha 1-4 grader när kompressorn går, vilket den gör enligt dina bilder.

Stäng av pannan, öppna mittenpanelen och fäll ner den så ser du kretskortet, kolla runt om nått är bränt.
Kan vara nått så simpelt som brända kabelkontakter eller relä, till nått värre att kompressorn skurit.

• Gilla
tommythegun
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Din kompressor fungerar inte, på 05 ska du ha 1-4 grader när kompressorn går, vilket den gör enligt dina bilder.
Oj okej. Har du några tips på vad jag kan göra, bör jag ringa hit en servicetekniker eller finns det något annat jag kan göra för att utesluta fel?

Precis. Kompressorn går inte. Det behöver felsökas av en tekniker.
Det kan vara ett fel som går att reparera, men om det är själva kompressorn som är trasig så är det tyvärr ej ekonomiskt försvarbart att byta ut den.

Isakare Isakare skrev:
Stäng av pannan, öppna mittenpanelen och fäll ner den så ser du kretskortet, kolla runt om nått är bränt.
Kan vara nått så simpelt som brända kabelkontakter eller relä, till nått värre att kompressorn skurit.

• Elektrisk kretskort med kablage och komponenter, inklusive reläer och kondensator med märkningen Shizuki, insidan av en maskin eller apparat.
    Skapa konto
  • Elektronisk krets med transformator, kondensator och flera kablar på ett kretskort.
    Skapa konto
  • Elektroniska kretskort och kablar inuti en apparat, med isolering synlig i bakgrunden och flera anslutningar.
    Skapa konto
  • Kretskort med diverse elektriska komponenter och sladdar inuti en apparat, inklusive kondensatorer och kopplingskablar.
    Skapa konto
L lordi skrev:
Precis. Kompressorn går inte. Det behöver felsökas av en tekniker.
Det kan vara ett fel som går att reparera, men om det är själva kompressorn som är trasig så är det tyvärr ej ekonomiskt försvarbart att byta ut den.
Har lagt in nya bilder. Tycker mig se en brännskada längst till vänster på kretskortet. Möjligt att en sån liten glas säkring har gått också, den är vit jämnfört med den högra som är genomskinlig.

Uppdatering: Startat igång pumpen igen och nu har kompressorlampan slutat lysa. Så den verkar vara död.

Reläet som har gått verkar vara en av säkringarna till patronen? 3 säkringar på 3kw styck?

T tommythegun skrev:
Har lagt in nya bilder. Tycker mig se en brännskada längst till vänster på kretskortet. Möjligt att en sån liten glas säkring har gått också, den är vit jämnfört med den högra som är genomskinlig.
T tommythegun skrev:
Uppdatering: Startat igång pumpen igen och nu har kompressorlampan slutat lysa. Så den verkar vara död.

Reläet som har gått verkar vara en av säkringarna till patronen? 3 säkringar på 3kw styck?
Säkringen är vit för att den är fylld med ett material som förhindrar att den splittras om den brinner av.

Du behöver mäta dig fram till om kompressorn får spänning. Börja på utgången längst upp vid relä 1 på kretskortet. Det finns en kondensator också som kan paja. Den får du mäta upp i nästa steg.
Ta elschemat som finns i manualen till hjälp.
Är du inte bevandrad i elekrisk felsökning så bör du låt någon tekniker titta på den.

Det är en fördröjning innan kompressorn försöker starta på ca 10 minuter tror jag, när man har startat om.

L lordi skrev:
Säkringen är vit för att den är fylld med ett material som förhindrar att den splittras om den brinner av.

Du behöver mäta dig fram till om kompressorn får spänning. Börja på utgången längst upp vid relä 1 på kretskortet. Det finns en kondensator också som kan paja. Den får du mäta upp i nästa steg.
Ta elschemat som finns i manualen till hjälp.
Är du inte bevandrad i elekrisk felsökning så bör du låt någon tekniker titta på den.

Det är en fördröjning innan kompressorn försöker starta på ca 10 minuter tror jag, när man har startat om.
Kan inte mycket om el, så har ringt en tekniker som får komma och dra samma slutsats som ni redan gjort för några tusenlappar!

Det tog kanske 20 min så lös lampan att kompressorn var i drift igen. Har nu stängt av skiten helt och hållet tills tekniker kommer. Kalldusch incoming!

Detta bör anses som dolt fel så kommer även kontakta säljaren av huset. Vi har bott här i en månad.

Kan vara reläet till kompressorn, det längst upp som är svart inuti.
Tekniker byter dock inget relä, det är lött fast, men om han konstaterar att kompressorn funkar, kanske det bara behöver bytas kort.

Isakare Isakare skrev:
Kan vara reläet till kompressorn, det längst upp som är svart inuti.
Tekniker byter dock inget relä, det är lött fast, men om han konstaterar att kompressorn funkar, kanske det bara behöver bytas kort.
Man kan inte lita 100% på AI men enligt min AI så går detta reläet till elpatron. Får se vad tekniker säger.
Tack!

T tommythegun skrev:
Man kan inte lita 100% på AI men enligt min AI så går detta reläet till elpatron. Får se vad tekniker säger.
Tack!
Det är det lite svartare av "plastglasreläna" (sitter längst in) som är till kompressorn. Knacka på det med t.ex. skruvmejselskaft, kan fungera som lösning. Schema,

Schema över ett elektriskt system med kopplingsschema för kompressor och plastglasrelä, fokus på komponenter och kretskopplingar.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.