Köpt ny kåk med Nibe 310 där jag stängt av både elpatron och cirkulationspump. Har även utomhus pool som jag estimerar förbrukat ca 16 kwh per dygn. Vår förbrukning ligger strax över 30kwh per dygn och räknar vi bort 16kwh för poolen samt några för kwh för kyl och frys (helt nya) så ligger 310 på runt 10kwh per dygn. Kan det verkligen vara rätt? Ventilationen låter lite grann men det är ju bara en fläkt, borde inte dra så mycket? Vi har duschat ca 5 min per dag i ljummet vatten, man hör tydligt att komprressorn går en stund efter det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej, jag ser att det är äldre inlägg men kanske du får meddelandet.F Fideliox skrev:Köpt ny kåk med Nibe 310 där jag stängt av både elpatron och cirkulationspump. Har även utomhus pool som jag estimerar förbrukat ca 16 kwh per dygn. Vår förbrukning ligger strax över 30kwh per dygn och räknar vi bort 16kwh för poolen samt några för kwh för kyl och frys (helt nya) så ligger 310 på runt 10kwh per dygn. Kan det verkligen vara rätt? Ventilationen låter lite grann men det är ju bara en fläkt, borde inte dra så mycket? Vi har duschat ca 5 min per dag i ljummet vatten, man hör tydligt att komprressorn går en stund efter det.
[bild]
Jag har precis flyttat i ett hus med f310 som drar en massa ström. Alltså uppemot 60 ibland 80 kwh per dag. 150 kvm två plans hus. Ute spa som ligger på 20 grader med.
Jag vet inte riktigt om det är nåt jag kan göra med inställningara för f310 så att jag kapar kostnaderna. Känns ganska surt. Har du nåt tips. Bor i Skåne.
De gäller ju att ha termostater eller innegivare som känner av om man eldar i huset och sänker värmen ut från 310P. En vanlig braskamin har också bara en kort inverkan. Det blir snabbt varmt och snabbt kallt när brasan slocknat. Kakelugn är bättre, håller värmen länge.
Vi eldade som galningar sen köpte vi ny pump. 🤤 Innegivare är nästan ett måste vid eldning.Tr. Vr ä skrev:
Hej, jag ser att det är äldre inlägg men kanske du får meddelandet.
Jag har precis flyttat i ett hus med f310 som drar en massa ström. Alltså uppemot 60 ibland 80 kwh per dag. 150 kvm två plans hus. Ute spa som ligger på 20 grader med.
Jag vet inte riktigt om det är nåt jag kan göra med inställningara för f310 så att jag kapar kostnaderna. Känns ganska surt. Har du nåt tips. Bor i Skåne.
Antar att du hade denna höga förbrukning häromdagen när det var -10.
Jag bor i Skåne och det hat inte varit -10 ännu. Men oavsett väder är det varje dag samma förbrukning. Även när jag eldar blir samma sak.F Fideliox skrev:
Hur skaffar jag innegivare.
Rumsgivare RG 10 är nog lämpligt att ha om ni eldar mycket. Enkel att installera.Tr. Vr ä skrev:
Golvvärme eller radiatorer?
Gjorde av med 100 kWh själv i går. Sthlm och en Nibe F470. Men det var ett kallt dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja ok, bor i mellanskåne och vi hade -10 i lördags tror jag.Tr. Vr ä skrev:
Det är bara signalkabel till RG10, ingen starkström så det går att mecka själv om man är noga att stänga av strömmen till värmepumpen om man tar bort ett par plåtar. Nackdelen med innegivare som sänker framledningstemperaturen är att det blir kallt i rum som inte nås av värmen från braskaminen. Välfungerande nya termostater som är rätt inställda är egentligen bättre då de minskar värmen bara i rum som blir övervarma av kaminen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden