Det tar nog 20 min för vattnet att snurra ett varv tänk på att det är ca 500 liter brine du pumpar runt det ska va rätt bra fart om du fixar ett varv på 10 minuter.

När du startar vp sen så ställ cp i kontinuerlig drift 10 dar så kan den sista luften lättare försvinna.

När du kör pumpen utan kompressorn ska temperaturen in och ut ur värmepumpen vara samma, eftersom du har en temperaturskillnad där nu, borde givaren ut visa fel, när kompressorn startar blir temperaturskillnaden ännu större och kan vara en orsak till larmet. Vad exakt larmar den på?

Är det dåligt flöde pga luft så visar inte givarna rätt samt att det tar ett tag innan dom känner rätt temp så jag tror fortfarande på dåligt luftad kollektor framförallt när Ts skrev att han kört ca 20 min med tunna.

Varför skulle inte givarna visa rätt temperatur efter 20 min utan kompressor?

Om man kör 20 minuter i ett avluftat system ska dom visa rätt men när man fyller på brine via tunna tror jag inte dom hinner med.

Då har jag gjort ett nytt försök. Körde extern pump med tunna ytterligare en gång.
"Plutus": Då jag körde med externa cirk pumpen var KB in= +5.2, KB ut= +5.0. Så skiljde inte mycket.

Nu har KB pumpen gått i snart 4 timmar. Intälld på 10 dagar kontinuerlig, 100% fart på KB-pumpen.
Följande värden har jag nu:
KB in: +2.8 KB ut: -4

Trots att jag kört extern pump så hör jag nu när jag kör normalt att det är en hel del luft kvar, porlat en del i rören. Kanske därför jag har så påss stor skillnad in och ut?
Har utjämningskärl som högsta punkt, kommer resterande luft att komma upp där, så fall måste jag väl dit och släppa på säkerhetsventilen för att få bort det då och då ??

Något annat sätt att lufta ur det som är kvar? Eller bara vänta se vad som händer kanske. Inte sugen koppla på externa pumpen och köra några timmar till faktiskt så slipper helst :(

Har du +2.8 in och -4 ut med kompressorn avstängd? Kommer du ihåg vad larmet hette?

Nej det är när kompressorn går. Har den på kontinuerlig drift nu

Kopplat från extern pump och kör den nu på normalt: Drift Auto, KB pump kontinuerlig 10dagar, full 100% speed på pumpen.

Inga larm går nu , och den ger värme till golvvärmen. Dock bubblar det en del i rören så all luft är ju inte ur systemet. Hoppas det ska försvinna via expansionskärlet

OJ, nu förstår jag din fråga Plutus :x. Jag menade att KOMPRESSORN gått i 4 timmar och har då +2.8 in och -4 ut.

För sent och för mycket fixande hit och dit för att få det att funka

Uppdatering:
Kompressorn har nu gått över natten, totalt 15 timmar. Värdena är nu:
KB in= +2.2
KB ut= -4 (växlar mellan -4 och -4.2)

När jag kollade nu på morgonen hade nivån i expansionskärlet sjunkit ca 2cm. Släppte då på locket varpå nivån ökade över tidigare nivå för att sedan återgå till gårdagens nivå igen. Beror det på att luft kommit upp där och ökat trycket, för att sedan släppas ut? Då är det väl ett gott tecken att en del luft släpps från systemet?

Några synpunkter på de värden jag har nu?

Uppfattning om luften bör komma ut om jag fortsätter köra KB pumpen på max någon vecka?

det är lite högt delta för att köra pumpen på 100% men det är bara att fortsätta köra den för full speta och se hur det förändras efter några dagar.

Men det går ju framåt för dig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.