Näe, var hittar du att det går att knäcka kurvan på 1225?
Iofs så är det inget stort problem eftersom innegivaren kompenserar för detta.
Med 1235 spar du kanske 500kwh till per år jämfört med 1225, med totalt elpris på 1,30 kr/kwh så blir det några kronor.
Med effektvakten kan du ha 16A säkring i stället för 20A om du hamnar på gränsen och därmed spara en knapp tusenlapp till per år.
Om du inte har stort badkar (> 200l) så räcker varmvattnet till med 12-serien.

12 modellerna har 45 liters yttermantel & 160 liters innermantel. det innebär att man mycket snabt värmer up dessa 45 liter, långt innan innermantln blivit varm. rsultatet blir att man får flera starter för att värma varmvatten.
(detta har altså inget med att det är en Nibe att göra, blir ju samma på alla fabrikat)

desutom så räcker jusom dagt 200 eller 300 liter vatten lägre än 160 liter.

effektvakt går att köpa till samtliga modeller om man vill.
(själv har jag en 1215-8,5 som jag byggt om till en 1115-8,5, efter som jag inte var nöjd med gången. Jag kör på 16A huvudsäkring & jag har extärn effektvakt, så det endå fans i huset ) man behöver alltså inte köpa nibes om man inte vill, min sitter i säkrings centralen & har bara en signal kabel in till värmepumpen.

Är det bättre ekonomi att köra separat VV-beredare?

Det blir mindre slitage på pumpen
& något lägre driftskostnad, men det är så lite så det är inget du räknar hem

CarMan skrev:
Det blir mindre slitage på pumpen
& något lägre driftskostnad, men det är så lite så det är inget du räknar hem
Och om vi pratar om separat varmvattenberedare skall det vägas mot att den varmvattenberedaren drar full ström för värmningen, så det är en stor förlust jämfört med en varmvattenberedare som är kopplad till värmepumpen.

--- Mats ---

P
Mats Bengtsson skrev:
Och om vi pratar om separat varmvattenberedare skall det vägas mot att den varmvattenberedaren drar full ström för värmningen, så det är en stor förlust jämfört med en varmvattenberedare som är kopplad till värmepumpen.

--- Mats ---
Carman menar nog inte en varmvattenberedare med elpatron utan menar nog en värmpump där varmvattenberedaren inte sitter ihop med värmedelen utan är två separata lådor men ihopkopplade.

Vi kallar dem för VPA - VärmePumpsAckumulator

Japp.
en Nibe VPA 300/200 har jag o den är byggd för att vara optimal för att ha mot en värmepump.
Men om man måste ha en enhet som håller 60x60 så får man ta en 200/70 istället

F
Hakar på tråden... Har i princip bestämt mig för att köpa en 1225-6kw men är tämligen övertygad om att den inte kan leverera varmvatten snabbt nog för att fylla upp ett 300 liters bubbelbadkar, är det så? Alternativet att köpa en 1125:a och en separat VPA 300/200 fungerar förvisso då installationen skall göras i garaget men jag är själv inte jättepigg på den extra investeringen (vad handlar det om för pengar?) bara för att bubbla 1 gång i månaden.

Om jag märker att badkaret är helt oanvändbart med en 1225:a vad finns det då för möjligheter att koppla till nån form av accumulator? Måste man koppla till en dubbalmantlad sak (tex VPA 200/70) eller skulle det funka med en begagnad varmvattenberedare på 150 liter?

det absolut vanligaste är att folk köper en 12XX & sen blir tvungna att göra nått, biligast är då att hänga en 80-100 liters el beredare vid sidan som seriakopplas & då topp höjer allt varmvatten till den tempratur du måsta ha för att få tilfredställande funktion.

genom att elberedaren kan höja tempen till 80-85 grader så räcker det ganska lång med en mindre beredare.

en annan sak o tänka på är ju att värmepumpen bara kan gör en sak. varmvatten ellr hus värme. om du har en 1225-6 så ger den vinter tid ca 5kW. att värma mcke vatten tar lång tid med så lite effekt. att värma huset med så lite effekt kräver kanske hela pumpens kapasitet !!!
resultatat blir att det går åt en hel del elpatron (teori & praktig går inte alla gånger hand i hand här...)

fyller du badkaret vintertid så kan det gå åt en hel del lepatron om du har otur (för viss är det igentligen inte mycke pengar, men dock iriterande.)
en större pump klarar en sådan sitration bättre.

en VPA 200/70 mot en 1125-6 tror jag kan bli en dålig kombinatiln om man nu görav med en stor mängd vatten

själv så durchar jag ofta isamband med bubelbad, måtligt kul att bahöva vänta för att kunna durscha...

F
CarMan skrev:
en annan sak o tänka på är ju att värmepumpen bara kan gör en sak. varmvatten ellr hus värme. om du har en 1225-6 så ger den vinter tid ca 5kW. att värma mcke vatten tar lång tid med så lite effekt. att värma huset med så lite effekt kräver kanske hela pumpens kapasitet !!!
resultatat blir att det går åt en hel del elpatron (teori & praktig går inte alla gånger hand i hand här...)

fyller du badkaret vintertid så kan det gå åt en hel del lepatron om du har otur (för viss är det igentligen inte mycke pengar, men dock iriterande.)
en större pump klarar en sådan sitration bättre.

en VPA 200/70 mot en 1125-6 tror jag kan bli en dålig kombinatiln om man nu görav med en stor mängd vatten

själv så durchar jag ofta isamband med bubelbad, måtligt kul att bahöva vänta för att kunna durscha...

Jag är inte helt med dig... menar du att en 6kW pumpen eller att en VPA 200/70 är för liten? Jag kanske är lite miljöskadad av mina föräldrars pump. Dom har en 1215-8 som går på grundvatten (tror inte att dom har haft retur på under 4 grader nån gång) och den ger i princip obegränsat med varmvatten (visst, man märker att temperaturen sjunker men man fryser aldrig i duchen) och detta helt utan elpatron.

Har börjat flytta om lite på garageritningen och hittat plats för en separat tank och en 1125:a istället för 1225:a. Gjuter plattan om ett par veckor så det finns fortfarande tid för omdisponering av ytan. Funderar då på en VPA300/200 eller en Borö TI500 med 300 liters förådsberedare vilket jag tycker verkar vara direkt jämförbar med en VPA300/200 fast rektangulär som passar mig bättre. Vad är det som tillkommer på en 1125:a jämförbart med en 1225:a? ack-tank och elpatron naturligtvis men vad mer?

Fick bergvärmehålet borrat igår, 140 meter borrat och ordentligt med vatten så det verkar lovande.

Redigerat:
Jag menar att en 1225-6 är för liten, den ger 5KW dina föreldrars 1215-8,5 ger säkert upp åt 10kW om dom har så varmt grundvatten (du har ganska kort hål, så du får nog inte lika varmt)
dina föreldrars pump heter idag 1225-10

Även jag har en 1215-8,5 & jag har gjort en hel del mätningar, den levererar mcke vatten, men inte obegränsat. en pump i den storleken gör varmvaten snabbt, deta leder till at det inte stör husvärmen så mycke, men det leder också till att ytermanteln blir försnabbt varm, vå den får värma flera gånger i onödan.

en 11XX behöver följande
ETS deta är elpatronen, med det som behövs.
VST 11 som är ventilen som växlar mellan hus värme eller varmvatten
VPA som är din varmvatten beredare.

VPA 300/200 är den storlek som är byggd för att funka bra mot värmepumpar

F
CarMan skrev:
Jag menar att en 1225-6 är för liten, den ger 5KW dina föreldrars 1215-8,5 ger säkert upp åt 10kW om dom har så varmt grundvatten (du har ganska kort hål, så du får nog inte lika varmt)
dina föreldrars pump heter idag 1225-10

Även jag har en 1215-8,5 & jag har gjort en hel del mätningar, den levererar mcke vatten, men inte obegränsat. en pump i den storleken gör varmvaten snabbt, deta leder till at det inte stör husvärmen så mycke, men det leder också till att ytermanteln blir försnabbt varm, vå den får värma flera gånger i onödan.

en 11XX behöver följande
ETS deta är elpatronen, med det som behövs.
VST 11 som är ventilen som växlar mellan hus värme eller varmvatten
VPA som är din varmvatten beredare.

VPA 300/200 är den storlek som är byggd för att funka bra mot värmepumpar
Ok då är jag med. Men en 1125-6 med VPA 300/200 är ju ändå ett bättre alternativ än 1225-6. Större volym varmt vatten borde utan problem fylla ett badkar och lite till och 200 liter yttermantel borde ge färre antal starter och skona kompressorn lite.

Rätt?

Ja du lär få vatten så det räcker. nakdelen är att 5Kw kanke nte klarar att värma både hus & den mänden vatten, så elpatronen kanske kommer att andvändas mycke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.