13 842 läst ·
68 svar
14k läst
68 svar
Nibe 1225 eller 1235. Eller IVT
Det går mycket gnäll på 8000:-spikers_corner skrev:Jag bommade det, jag få väl skylla på att jag läste med stängda ögon eller nått ;-)
Det gör ju inte priserna sämre.
Det är inte ointressant, det är bara frågan om det är värt mellanskillnaden att handla av någon på orten som man kan gå gnälla på. Men då skiljer det 8000:- på en 1235-8 mot den lokala firman, det är ju några meter borrhål.
Men ponera att jag köper en 1135-10. Då behöver jag en VPA också, CarMan rekomenderar en 300/200. Sedan en VST11, en EST 11 kan vara bra. En RG 10 eller 20? (det kanske är samma). Behöver man en påfyllnadssats?
Isolerade rörsvep? (jag har sett en länk antingen här eller på det "andra" forumet)
Lite säkerhetsventiler, blandningsjoxx och sånt.
Men något mer specifikt för att det är en "kort" värmepump?
Då kostar en 1135-10, est11, vst11 vpa300, rg20-> 61140:- mot 51300:- för en 1235-10, enl. priserna på Blocket från Rörteknik. :eek:
Är det värt det? Om kompressorn håller 15 år så blir det bara 667:- extra per år (oroväckande nummer det där.... är det storebror)
Kommer man tjäna in mellanskillnaden? eller kommer 1235:an rasa så pass mycket tidigare? (den som har lever får se, kanske)
Nu har jag hitta firman jag sett : http://vvsgds.jetshop.se, Kylsvep heter det tydligen
Skulle man kunna koppla en VPA 200/70 "bakvägen" (manteln för tappvattnet)? Men manteln har väl inte rostskydd.. 
Och det blir bara 70 liter varmt tappvatten, som dock omsluter 200 liter varmvatten till. Och vid störttappning finns det väl risk att givaren lurar pumpen att starta "för tidigt"..
plussen skulle väl vara att givaren hamnar i tappvattnet om jag förstått rätt, och att pumpen därför skulle kunna få bättre gångtider. (kanske?)
Nåväl, bara en fredagsfundering medan jag väntar på att den andra dator dj-#¤ skall skärpa sig.
Och det blir bara 70 liter varmt tappvatten, som dock omsluter 200 liter varmvatten till. Och vid störttappning finns det väl risk att givaren lurar pumpen att starta "för tidigt"..
plussen skulle väl vara att givaren hamnar i tappvattnet om jag förstått rätt, och att pumpen därför skulle kunna få bättre gångtider. (kanske?)
Nåväl, bara en fredagsfundering medan jag väntar på att den andra dator dj-#¤ skall skärpa sig.
jag tror inte den ena håller längre än den andra (båda håller nog 25 år) men du får bättre cop på varmvaen laddningen med 11:an (skilnaden i hålvarhet mellan modellerna blir under 4 års diff, till 11:ans fördel)
& det är klart det är vart 10 000:- extra för att få ett system som alltid kan ge dig varmvatten i alla sitruationer. Svårt o gissa hur mycke kW du spar/ år, man gissar på 500 kW/ år
(en liten felräkning, innomhus givaren har du ju oavsett vlken pump du köper! Kom bara ihåg att trimma in pumpens inställningar utan givaren först!!!)
& det är klart det är vart 10 000:- extra för att få ett system som alltid kan ge dig varmvatten i alla sitruationer. Svårt o gissa hur mycke kW du spar/ år, man gissar på 500 kW/ år
(en liten felräkning, innomhus givaren har du ju oavsett vlken pump du köper! Kom bara ihåg att trimma in pumpens inställningar utan givaren först!!!)
spikers_corner skrev:Skulle man kunna koppla en VPA 200/70 bakvägen? Men manteln har väl inte rostskydd..
varför vill du kopla den "baklänges" ??? ska den fungera bra så ska ytermanteln vara den del sm värme inermanteln. på så sett har innermanteln minst kylande yta & håller sig varm längst.
Annars så skulle dom ju bygga den tvärtom.
fattar jag fel? eller hur menar du, funktionen blir ur dålig o du har ju bara 70liter vatten, räcker j inte långt
VPA 70/200 funkar bätre än den inbyggda i 12XX som är en 45/160
Nej , det var mest en dum-fundering så här på eftermiddagen att man skulle få givaren där man egentligen vill mäta, i tappvattnet. Eller har jag missförstått det så att dykröret når "ända in"
Men det var som sagt bara en slötanke, inget särskild anledning.
Men det var som sagt bara en slötanke, inget särskild anledning.
Hmmm ang. beredaren, Varför använder man inte kamrörslingor istället för förrådsberedare??
Jag tänkte bara att det är ju inga problem att få ut vv från 30 meter slingor trots att tanken är nere mot 40° o då slapp man växlingstiden mellan ytter/innermanel, Inga temphöjningar mot legionellan behövs heller..
Eller en ordentlig plattvvx/tappvattenautomat borde ju funka oxå, Returen in i beredaren är ju bara några grader över inkommande vatten så det bör finnas en diff på 35° i tanken att jobba mot..
Lite funderingar bara.
Jag tänkte bara att det är ju inga problem att få ut vv från 30 meter slingor trots att tanken är nere mot 40° o då slapp man växlingstiden mellan ytter/innermanel, Inga temphöjningar mot legionellan behövs heller..
Eller en ordentlig plattvvx/tappvattenautomat borde ju funka oxå, Returen in i beredaren är ju bara några grader över inkommande vatten så det bör finnas en diff på 35° i tanken att jobba mot..
Lite funderingar bara.
Kanske funkar det med, men av nån anledning körs sälla värmepumpar så.
min gissning är att det blir fördålig verkningsgrad. du säger att det funkar bra, även om man kommer ner på 40 gradit vatten, men var går grensen?
i en ved anlägning kan du starta på 90 grader. I en värmepumps anläggning ligger du på 55 grader.
när du når start temp för att värma varmvatten, så vll man ju snabbt få varmvaten igen, vilken anläggning värmer då snabbast?
min gissning är att det blir fördålig verkningsgrad. du säger att det funkar bra, även om man kommer ner på 40 gradit vatten, men var går grensen?
i en ved anlägning kan du starta på 90 grader. I en värmepumps anläggning ligger du på 55 grader.
när du når start temp för att värma varmvatten, så vll man ju snabbt få varmvaten igen, vilken anläggning värmer då snabbast?
Och vad kör CTC, de har väl inte förrådsberedare eller?
Jag funderade lite på en vanlig acc.tank med slingor en kväll, men det var just det där med effektiviteten i överföringen till slingorna. Sedan lyckades jag inte hitta något bra pris på en 200-300 liters tank med slingor så jag slog det ur tankarna..
Skrev de inte något i råd och röns rappotr om hur väl de olika alternativen fungerar vid låga temperaturer?
Jag funderade lite på en vanlig acc.tank med slingor en kväll, men det var just det där med effektiviteten i överföringen till slingorna. Sedan lyckades jag inte hitta något bra pris på en 200-300 liters tank med slingor så jag slog det ur tankarna..
Skrev de inte något i råd och röns rappotr om hur väl de olika alternativen fungerar vid låga temperaturer?
Om tanken med förrådsberedare: " Den kräver bara 50 grader varmt i tanken för att värma kranvattnet till samma temperatur. De andra tankarna har genomströmningsberedare, en eller två inbyggda rörslingor. Det kräver 60–65 grader i tanken för att kranvattnet ska nå 50 grader."
Som jag skrev för någon vecka sedan, så köpte jag mitt system från rörteknik. 1235, FLM 30, påfyllnadssats och volymförstorare på 100 liter. Jag installerade själv med presskopplingar (lånade ett verktyg för att klämma dem med), det var superenkelt. Jag hade tidigare en nästan ny 100 liters vvb i rostfritt, så den behöll jag i serie efter värmepumpen inställt på ca 55 grader och det räcker i alla fall till att tappa upp 400 liter i badkaret 2 ggr samma kväll.
CarMan>> Det kanske är så att flera kommer att gå över till slinga precis som CTC i framtiden? Jag menar att tex Nibes kompaktmodeller har ju blivit sågade i vissa tester just av den anledningen som du CarMan brukar ta upp, att pumpen slår av för tidigt. Den som lever får se, men jag hade gärna haft en slinga i min Nibe precis som CTC!
CarMan>> Det kanske är så att flera kommer att gå över till slinga precis som CTC i framtiden? Jag menar att tex Nibes kompaktmodeller har ju blivit sågade i vissa tester just av den anledningen som du CarMan brukar ta upp, att pumpen slår av för tidigt. Den som lever får se, men jag hade gärna haft en slinga i min Nibe precis som CTC!