Detta innebär alltså utökad behörighet på körkortet för att få dra tyngre släpvagn (eller egentligen tyngre totalvikt på hela ekipaget, 4250kg istället för 3500kg).

Reglerna är ju så underbart utformade att ett högst ordinärt släp med totalvikten 1300kg som många små och mellanklassbilar får dra med B-kort plötsligt blir olagligt att dra med en lite större och en kanske fyrhjulsdriven dragbil. Detta trots att det rimligtvis enbart blir säkrare att framföra ekipaget med en tyngre/starkare dragbil. En vanlig bil som min V70 AWD får inte dra 1300kg släp på B-kort.

Nåväl, regler är regler.
Det jag är ute efter är tips och synpunkter på vad man bör tänka på och förbereda sig med om man bokar en uppkörning helt privat, dvs utan att gå genom en körskola. Vad tittar förarprövaren extra på, något som man ska läsa in sig extra noga på?

Jag har koll på att man måste ta foto i god tid innan uppkörningen, och att fotot måste tas hos trafikverkets kontor.

Förarprövaren tittar till stor del på samma saker som vid vanligt kk.
Placering
Backspeglar
Hastighetsanpassning
Säkerhetskontroll inkl kärra
Men även annat
Att du förstår vad som står i regbeviset.
Backning förstås

På transportstyrelsen.se finns ett dokument där kunskapskraven är specade.

(tog själv BE privat för några år sedan, men har just kollat för att sambon ska köra upp privat om en vecka)

Redigerat:
Göran.W
Varför inte ta BE direkt.
Det är en befrielse att bara kolla vad man får dra som mest och sen hänga på vad man vill.
Det ända man behöver ha koll på med BE är vad släpet väger med last så det inte överstiger max dragvikt.
Exempelvis så får man hänga på ett släp med totalvikt på 3000 kg på en dragkrok som får dra 1800 kg så länge släpet + lasten väger mer än 1800 kg

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
En nackdel med b96 är också att det gör mest nytta i kombination med personbil, med tyngre bil som stor suv eller pickup är det ändå Be som gäller.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Göran.W
Sen är det ju så med B96 att det är släpets totalvikt som räknas om man får hänga på det eller inte.
Med BE är det vad släpet väger just då som räknas.
Exempel.
Min gamla volvo fick dra 1600 kg med B96 fick man inte hänga på mitt 2000 kg släp men eftersom jag har BE så fick jag hänga på det så länge det inte var lastat så det vägde mer än 1600 kg
Har en suv nu och där får jag inte heller hänga på det med B96.
På pappret låter B96 bra men i verkligheten är begränsningarna många

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Detta låter lite fel. Iaf som jag har uppfattat reglerna när jag tog mitt B96. Att du ska räkna på släpets totalvikt med B96 stämmer ju bara delvis. Tex som min Subaru. den får jag dra 1540kg på B 1800kg på B96.
Bilen har en totalvikt på 1960kg. Får lagligt koppla på en vagn med en totalvikt på 2290kg ( 4250kg-1960kg=2290 ) men bruttovikten på släpet får aldrig överstiga 1800kg. Så om du inte fick ha ett 2tons släp bakom Volvon, så måste den ha haft en totalvikt på över 2250kg.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Oavsett behörighet måste man beakta faktisk vikt.......

Vad får jag dra med min behörighet?
Vad får bilen dra?

Göran.W skrev:
Varför inte ta BE direkt.
.....Exempelvis så får man hänga på ett släp med totalvikt på 3000 kg på en dragkrok som får dra 1800 kg så länge släpet + lasten väger mer än 1800 kg
Saknas ett "inte" ord där:

....får dra 1800 kg så länge släpet + lasten INTE väger mer än 1800 kg

Sedan finns det också en skillnad på "gammal" BE-behörighet och BE-behörighet som tas nu. Har för mig att den nytagna behörigheten har en begränsning på max totalvikt, något som den "gamla" behörigheten inte har.

Redigerat:
Ja så är det. Nytt BE har en totalviktsbegränsning på släpet på 3500kg, det har inte gamla BE. I praktiken är ju detta sällan en begränsning eftersom en 50mm kula inte heller får hantera större vikter.

Mitt tips är att inte köra uppkörningssläpet till uppkörningen själv. Då blir du underkänd, plus att du riskerar att bli polisanmäld och straffad för olovlig körning.

B96 är billigare och enklare att ta än BE. För B96 räcker det med ett körprov, BE kräver körkortstillstånd + teoriprov + körprov.

Gabbe1 skrev:
Det jag är ute efter är tips och synpunkter på vad man bör tänka på och förbereda sig med om man bokar en uppkörning helt privat, dvs utan att gå genom en körskola. Vad tittar förarprövaren extra på, något som man ska läsa in sig extra noga på?
Det här är jag också intresserad av, då jag också funderar på B96. Jag hade inte tänkt gå genom någon körskola, jag chansar helllre på att en uppföring för 800 kr går år skogen än att jag betalar tusenlappar till någon körskola.

• Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Precis så resonerar jag oxå.
Gjorde samma när jag tog B-kortet för många år sedan, köpte inte en minut av körskolan och trots att förarprövarna var mycket hårdare mot privatister och jag behövde 3st uppkörningar så kostade mitt körkort en bråkdel av vad mina kompisar betalade.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Min sambo körde upp förra veckan utan att varit på körskola.
Hon fick göra Säkerhetskontroll på ljus bromsar och lastsäkring.
Koppla av och på släpet.
Backa runt ett gathörn.
Och lite blandad körning
40 min sammanlagt.
Förarprövaren sa att han inte kollade så mycket på trafikregler.

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Göran.W
Jag hoppade över teorin och skrev bara provet direkt och körde 3 lektioner på körskolan fast det räckt med en bara för att lära mig manöverbanan man kör när man tar BE.
Klarade både teorin och uppkörningen på första försöket till ett pris av ca 4 loppor.
Varför är alla så rädda för att det kostar lite pengar att ta BE.
Detta är vad jag får köra med BE.
http://www.betrailer.se/produkter/06_flaktrailer.htm
http://www.betrailer.se/produkter/03_biltrailer.htm
Max vikten med BE är 10 Ton
Om man nu behöver ordentliga doningar till ved eller köra några hästar och ha en bo del med.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.