Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

• Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
När det var aktuellt för 10 år sedan med fiber resonerade jag som så att mer och mer kommer gå trådlöst, så det blir inte sämre. Vilket verkar rätt tänkt nu 10 år senare..
Det är här man gör en tankevurpa om man inte arbetet inom området och har lite insyn i branschen.
Hur hade det fungerat utan fiber med enbart mobiluppkoppling! Att det fungerar bra för dig med flera är att så många idag har sin uppkoppling via fiber (är det 70-75% av hushållen), utifrån att mobilnäten är begränsade av tillgängliga frekvenser, dvs kapacitet i luften. Finns många trådar som förklarar det.
Så tacka de med fiber som gör det möjligt för dig att kunna kommunicera via mobilnätet.;)

• Gilla
Conqvist och 9 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är här man gör en tankevurpa om man inte arbetet inom området och har lite insyn i branschen.
Hur hade det fungerat utan fiber med enbart mobiluppkoppling! Att det fungerar bra för dig med flera är att så många idag har sin uppkoppling via fiber (är det 70-75% av hushållen), utifrån att mobilnäten är begränsade av tillgängliga frekvenser, dvs kapacitet i luften. Finns många trådar som förklarar det.
Så tacka de med fiber som gör det möjligt för dig att kunna kommunicera via mobilnätet.;)
Då tackar jag också dom som har fiber.
Har bärbart hemma och i det jag använder det till så har inga problem.
Kör även filmer i HD och än så länge funkar det klockrent:)

Blodsoppen
Ja tack så mycket

A Argastesnickaren skrev:
Då tackar jag också dom som har fiber.
Har bärbart hemma och i det jag använder det till så har inga problem.
Kör även filmer i HD och än så länge funkar det klockrent:)
Kör mobilt i fritidshuset då de inte drog fram fiber. Är där april-oktober, fungerar felfritt fram till midsommar, sedan blir det kapacitetsbrist och endast en operatör med bra täckning, en bit in i augusti blir det bra igen. Störst problem kvällstid under semesterperioden.

• Gilla
moonsire
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kör mobilt i fritidshuset då de inte drog fram fiber. Är där april-oktober, fungerar felfritt fram till midsommar, sedan blir det kapacitetsbrist och endast en operatör med bra täckning, en bit in i augusti blir det bra igen. Störst problem kvällstid under semesterperioden.
Har haft detta i rätt många år och då jag inte bor på någon typisk semesterort utan folket flyr ut mot kusten så har jag det bra även sommartid.
Har fiber i tomtgräns och nätverk inom huset men bra täckning så kopplade in det bärbara på nätet hemma och kör allt som går att köra utan lagg.
Dock inga tonåringar hemma att dela nätet med:)

• Gilla
jaga
  • Laddar…
Snailman
På adsl tiden så kunde det ju ta slut i stationen, alltså ett visst antal kunde få adsl max i stationen. Var det fullt så var det fullt.

Har anmält mig för bredband och de redovisar också en maximal siffra på antal anslutningar. Typ: möjliga 700, antal anslutningar idag 600.

A Argastesnickaren skrev:
Har haft detta i rätt många år och då jag inte bor på någon typisk semesterort utan folket flyr ut mot kusten så har jag det bra även sommartid.
Har fiber i tomtgräns och nätverk inom huset men bra täckning så kopplade in det bärbara på nätet hemma och kör allt som går att köra utan lagg.
Dock inga tonåringar hemma att dela nätet med:)
Precis så är det. Vi är oftast bara två, men hemma kör jag en del som skulle bli irriterande med lägre och varierande hastighet. I fritidshuset kan jag leva med det även när barn och bekanta besöker och inte har den operatör med täckning för deras mobiler, men inga stora stream då vi bara har 30 GB/månad och används till viss PlayTV då det annars är skogstv.
Surf gör vi själva med mobil och mot mobilsurfens GB.
Vi beställde fiber men blev inget i vår avkrok, var strul med markägare och tillstånd, samt då bara sommarhus. Idag är pemanentboende två på väg så vi får se vad som händer.

För ett år sedan råkade någon gräva av fibern i området. Vi var då enda av grannarna som hade uppkoppling på flera dagar.
Saknar alla dina grannar mobiltelefon?? Då förstår jag att dom inte vill ha internet via mobilnätet.

Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Blodsoppen
useless useless skrev:
Saknar alla dina grannar mobiltelefon?? Då förstår jag att dom inte vill ha internet via mobilnätet.
Givetvis menade jag att det var internet till att se på tv, jobba, surfa m.m. Det är kanske inte alls som har obegränsad surf i telefonen.
En grannen skulle skicka några filer på jobb och fick då givetvis låna vårt internet.

Givetvis menade jag att det var internet till att se på tv, jobba, surfa m.m. Det är kanske inte alls som har obegränsad surf i telefonen.
En grannen skulle skicka några filer på jobb och fick då givetvis låna vårt internet.
Det är väl inga problem att ladda in några GB på mobilen och använda den som Internetuppkoppling om det skulle ta slut.
Nu letas det problem som tillhör det mycket ovanliga eller det är inget problem.

• Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker man skall glädjas över att det finns alternativ så att en konkurrenssituation kan uppstå. Gissa vad som händer om IPOnly eller Open Infra är enda alternativet. Men de med fiber tillser ju att det finns fiber i området för mobilmasternas trafik samt frigör kapacitet i luften till de som väljer mobil anslutning.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag tycker man skall glädjas över att det finns alternativ så att en konkurrenssituation kan uppstå. Gissa vad som händer om IPOnly eller Open Infra är enda alternativet. Men de med fiber tillser ju att det finns fiber i området för mobilmasternas trafik samt frigör kapacitet i luften till de som väljer mobil anslutning.
Eller som många har, både fiber och mobilt;).
Man kan faktiskt kalla det vi har i mobilerna för bredband, bara lite annan abonnemangsform. Har ju 5G i mobilen där det finns täckning och mobilen flyttar med automatik till hemma-wifi.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
R
Som många skrivit förut, det är inte antingen eller.
Fiber och mobilt kompletterar varandra.

Ta istället en fundering på följande:

Hur mycket har vårat behov av bandbredd ökat de senaste åren?
Hur tror ni det ser ut om 10år?
Om 10 år så kommer det finnas tjänster som kräver en massa mer bandbredd, något som då kommer vara lika självklart som Spotify och Netflix är idag.

Radiospektrumet är begränsat pga fysikens lagar, där finns ett max tak.

I fiber så är det i princip endast utrustningen i båda ändar som sätter stopp. Och den hastigheten man teoretiskt och praktiskt skulle kunna ha kommer att göra att själva fiberkabeln inte kommer vara en flaskhals under ens livstid.

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag kan inte direkt säga att mitt behov av bandbredd har ökat markant de senaste 10 åren, jag gör i stort sett samma sak idag.
Att streama musik på spotify drar inte mycket bandbredd och förbrukar inte så mycket data.
Köpte en ny tv för 7 år sedan ångrade då att jag inte väntade 1 år och köpte en 4k, inget jag funderar på alls idag då jag inte har det behovet .
Men om man har ett intresse för film etc så är valet ett annat.

Begränsningar i teorin har det ju pratats om rätt länge, när man körde 3g som enda uppkoppling så hette det att 4g skulle korka igen men det har det ju inte gjort utan för de flesta fungerar det utmärkt som enda uppkoppling.
Självklart kan det bero på att många använder fiber.
Hur mobila skulle fungera om fiber inte fanns kan vi ju bara spekulera i, kanske det då kanske funnits ett annat alternativ? ingen vet.

Jag bor i lägenhet och är inte drabbad av dom höga anslutningsavgifterna.
Är dock inte så säker på att jag hade anslutit mig till fiber för 15-20kr för 10 år sedan än mindre idag om jag kan använda det mobila eller köra air2 fibre.
Än mindre i fritidshuset då behovet där är mindre än på hemmaplan, meningen för mig är att koppla av.

Sedan finns det ju andra behov som kanske spelar om man har barn eller bor permanent eller längre tid och arbetar och inte kan göra det mobilt.
Men det är mycket säljnack där ute på att det det blir dyrare eller omöjligt att ansluta sig, ändå får många ett bättre erbjudande.

Vi ångrar inte en sekund att vi inte hoppade på fibertåget. ADSL funkar utmärkt här än så länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.