Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

• Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
T
C calibramicke skrev:
Detta förutsätter dock att man har bra täckning. Där jag bor ska jag ha full täckning och har åtminstone 4 av 5 bars signal på telefonen. Trots det har jag 1.5-2 Mb/s på 4G nätet. På 3G nätet har jag 5-15 Mb/s. Nu bor jag inte heller ute i Norrlands mörka skogar utan någon km utanför Borensberg. Jag har väntat på fiber i över ett år nu och längtar till dess att det kommer.
Jag tror du blandar ihop täckning, signalstyrka och överföringshastighet i ditt inlägg. Sen beror det lite på operatören och dina mobila enheter hur det fungerar.

Att man har ett antal "bars" på telefonen betyder väldigt lite när man pratar överföringshastighet. Det ger bara en indikation på signalstyrkan på "något" frekvensband av de som din telefon klarar av. (troligen 3-4 band)
Sen kan operatören ha olika hög kapacitet på utrustningen för 3G och 4G (som troligen kör på olika frekvensband) som gör att överföringshastigheten absolut kan vara högre i 3G/HSPA-nätet än 4G/LTE-nätet. En annan möjlig anledning till att hastigheten i 3G är högre än 4G för dig kan vara att flera kunder kör 4G än 3G vilket gör att den tillgängliga kapaciteten ska delas av fler i 4G-nätet än 3G-nätet och därmed sjunker överföringshastighet/tillgänglig kapacitet för respektive förbrukare.

Vidare så kan det vara vissa frekvensband som har mer störningar i radiomiljön som gör att överföringshastigheten sjunker.

Sen förstår jag att du längtar till fiberuppkoppllingen då den är stabilare och snabbare är radioburen överföring.

Genom att slå följande teckenkommando istället för vanligt telefonnummer å sedan ”grön lur” så får man upp en massa info, Field Test:
*3001#12345#*

Skärmdump av Field Test-menyn på en mobiltelefon som visar LTE, UMTS, GSM med menyval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja det stämmer väll men skillnaden i pris är inte avgrundsstor om man säger så och i mitt fall skulle det inte vara svårt att efteransluta.
Jag undrar lite var man hittar obegränsat mobilt bredband till vettiga pengar i Sverige. Det enda jag hittar på exempelvis. www.mobiltbredband.se är Tre som har Fri datamängd, dock med hastighetssänkning om du passerar 40GB på ett dygn. (med möjlighet att få upp den manuellt igen för 40gb till)

Detta går på 399:- per månad för en hastighet som anges som normalt 10-56mbit. Vår fiber kostar 240:- för 100mbit upp och ner, utan några begränsningar. Undrar var man hittar något i närheten mobilt?

När man sen betänker att en normal 2-timmars bluray 4K film idag ligger på kanske 80GB så inser man ju snabbt att om man ska se en 4K film i bästa kvalitet så behöver man en hastighet på minst 90mbit för att streama, alternativt får man hämta hem hela och se i efterhand. På Tre får man således trixa med SMS för att upprätthålla hastigheten, dels kommer inte streaming funka med den låga hastigheten och dels kan bara EN person i hushållet se en film per dygn. All övrig förbrukning kommer rendera i sänkning till 5mbit...

Ska tilläggas att övriga abbonemang har max 200GB så tre filmer i månaden är man begränsad till där... För från 299:- för bara uppkopplingen.

galento
Vi blev erbjudna fiber för 21,900 men tackade nej då vårat ADSL
funkar helt ok för våra behov att se film och surfa.
Tv har vi genom Canal Digital och enligt tv reparatören hade parabol
bättre bildkvalité än fiber ( hans bedömning )
Telias mobiltäckning är bra också så vi är nöjda med det vi har.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag undrar lite var man hittar obegränsat mobilt bredband till vettiga pengar i Sverige. Det enda jag hittar på exempelvis. www.mobiltbredband.se är Tre som har Fri datamängd, dock med hastighetssänkning om du passerar 40GB på ett dygn. (med möjlighet att få upp den manuellt igen för 40gb till)

Detta går på 399:- per månad för en hastighet som anges som normalt 10-56mbit. Vår fiber kostar 240:- för 100mbit upp och ner, utan några begränsningar. Undrar var man hittar något i närheten mobilt?

När man sen betänker att en normal 2-timmars bluray 4K film idag ligger på kanske 80GB så inser man ju snabbt att om man ska se en 4K film i bästa kvalitet så behöver man en hastighet på minst 90mbit för att streama, alternativt får man hämta hem hela och se i efterhand. På Tre får man således trixa med SMS för att upprätthålla hastigheten, dels kommer inte streaming funka med den låga hastigheten och dels kan bara EN person i hushållet se en film per dygn. All övrig förbrukning kommer rendera i sänkning till 5mbit...

Innan jag hade fiber hemma hade jag mobilt bredband och jag brukade titta på Netflix, SVT och youtube utan problem. Jag vet inte vilken bildkvalité jag brukade använda men ansåg att det var fullt tillräckligt för mig.

Ja fiber är billigare än ”obegränsat” mobilt bredband. Men fördelen med mobilt bredband är att man kan ta det med sig överallt.

Jag märkte ingen skillnad när vi fick fiber det är bara en räkning till att betala. Därför att även om jag har fiber hemma så vill jag ändå ha lite surf i mobilen, att använda då jag inte är hemma.

Jag skaffade mobilt bredband från Tre i helgen, tog obegränsat och utan bindningstid. Köpte en egen router och startade upp det igår. Vi har alltid haft halvdålig täckning där vi bor men jag har mätt upp till 49 Mbit idag. Eftersom jag har mobilabonnemang hos Tre fick jag 100kr i rabatt på bredbandet, det var en rolig överraskning, jag betalar då 349/ månad. Routern blev en TP-Link Archer MR600.

T
Demmpa Demmpa skrev:
Genom att slå följande teckenkommando istället för vanligt telefonnummer å sedan ”grön lur” så får man upp en massa info, Field Test:
*3001#12345#*

[bild]
Funkar inte på min Sony Xperia.

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag skaffade mobilt bredband från Tre i helgen, tog obegränsat och utan bindningstid. Köpte en egen router och startade upp det igår. Vi har alltid haft halvdålig täckning där vi bor men jag har mätt upp till 49 Mbit idag. Eftersom jag har mobilabonnemang hos Tre fick jag 100kr i rabatt på bredbandet, det var en rolig överraskning, jag betalar då 349/ månad. Routern blev en TP-Link Archer MR600.
Kör TP Link Archer mr 200 med Tre och får 67 mbit. Har iofs Max 500 för 270 men gör inte av med mer än 80 till 100. Stabilt och tillräckligt för mig. Kan få fiber när som helst för 14' plus gräv ca 7'. 21000 totalt.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Kör TP Link Archer mr 200 med Tre och får 67 mbit. Har iofs Max 500 för 270 men gör inte av med mer än 80 till 100. Stabilt och tillräckligt för mig. Kan få fiber när som helst för 14' plus gräv ca 7'. 21000 totalt.
Jag har ju Comhem i radhuset, men ingenting i huset som vi köpt, därför tog jag detta mobila för utvärdering. Jag tror jag har bättre täckning i huset. Vi får se.

D
N Nerre skrev:
Som komplement till tråden om att ångra sig efter att ha skaffat fiber tänkte jag att det vore intressant att se hur de som tackat nej tycker.

Här är tråden om de som skaffat:
[länk]

Ni som har efteranslutit er får gärna komplettera med inlägg om hur pris, väntetid och leveranstid skiljde sig gentemot att ha hoppat på från början.

Och ni som inte fått möjlighet till efteranslutning får gärna tala om ifall ni fått nån som helst tidsuppgift om hur länge ni kan behöva vänta.
Det finns ju många fler möjliga svar. Dina alternativ är som a) Röstar på sossarna, b) Vägrar att inte rösta på sossarna

• Gilla
mlindgren
  • Laddar…
D Datapeter skrev:
Det finns ju många fler möjliga svar. Dina alternativ är som a) Röstar på sossarna, b) Vägrar att inte rösta på sossarna
Jag röstar inte på sossarna så jag fattar inte vad du menar ;)

Vad skulle du föreslå för fler alternativ? Jag tror att det är full möjligt för moderatorer att lägga till fler svarsalternativ om man frågar på ett vänlig sätt och föreslår vettiga svarsalternativ :)

D
Nu blev du både barnslig och larvig!

Kom med ett bra förslag på ett bra svarsalternativ. Så får vi se vad som händer :)

• Gilla
Rubicon
  • Laddar…
2015 började de yra och gräva här i området, efter avtal skrivits.
2018 hade de grävt ner kablar till mig och mina grannar.
Men de var värdelösa på att söka kontakt och misslyckades några gånger i rad.
Grannarna anslöt men mig glömde de bort. Nu ligger kabeln på gräsmattan och jag vill fortfarande inte ansluta.

Nu tog de ny kontakt (efter nästan fyra år!) och frågade om jag ville ansluta.
Skickade motfråga om vad det innebär om jag inte vill.
Fick svaret att det "kan kosta mer" om man senare vill ansluta.

Men med tanke på att kabeln redan är framme, hur mycket mer kan det innebära?

Mitt trådlösa funkar perfekt för mina behov. Behöver verkligen inte fiber.
Men kanske vill man ansluta inför eventuell flytt så inte köparna blir tiltade.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.