Ok skulle inte rekomendera någon det då plastmattan innehåller mjukgörande ämnen som gör att färgen blir klibbig

R Rolle85 skrev:
Ok skulle inte rekomendera någon det då plastmattan innehåller mjukgörande ämnen som gör att färgen blir klibbig
Många.säger att t röd är lösningen på detta problem? :D

useless useless skrev:
Nu har det gått ett år och det ser lika fint ut som när det var nymålat. Inga problem med att smuts fastnar.
Har du bild?

Finns i början av tråden.

Jag använde massa t-röd men de hjälpte inte :crysmile:

R Rolle85 skrev:
Jag använde massa t-röd men de hjälpte inte :crysmile:
Då kanske du var välsignad med en superduper matta :D

Undrar om det går att testa/avgöra på nåt sätt om man har en matta som är lämplig för övermålning? Eller är det bara tur?

R Rolle85 skrev:
Smuts och partiklar fastnar, jag fick riva ut hela badrummet efteråt.
Det lär ju bero på vilken färg man tar. Nu är det 10 år sedan jag målade mitt badrum så jag minns inte vilken färg det var, men den blev blank och lättare att hålla ren än den ursprungliga plastmattan.

• Gilla
Havregröt
  • Laddar…
Epoxyfärg?

• Haha
AndyBengtsson
  • Laddar…
Jag använde Beckers våtrumsfärg av den enkla anledningen att det var den enda färg/tillverkare där det fanns instruktioner för hur man målar på gammal plastmatta. Det finns säkert flera andra färger som också funkar, men det är ju en viss fördel att tillverkaren supporterar det...

Jag gissar att slutresultatet är till största del beroende på mattan och att det även kan skilja mellan två likadana mattor beroende på hur länge dom har suttit uppe, hur mycket UV-strålning den har utsatts för etc. Mängden kvarvarande mjukgörare, hur den är fördelad i mattan och hur den påverkar färgen skiljer säkert en hel del mellan olika tillverkare och årsmodeller.

R Rolle85 skrev:
Vilken färg hade du? Var det golv eller vägg?

Kan inflika att vårt badrum fortfarande inte visat tendenser till att flagna eller att färgen klibbar!

Har nu även målat en annan plastmatta med god framgång utan "klibb" :)

Den är inte klibbig men går man med strumpor dagligen så fastnar små partiklar och man kan tillslut se en ”stig” i golvet.

R Rolle85 skrev:
Den är inte klibbig men går man med strumpor dagligen så fastnar små partiklar och man kan tillslut se en ”stig” i golvet.
Jasså du menar så, fast inte heller det har iaf jag upplevt :):thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.