121 025 läst ·
126 svar
121k läst
126 svar
Ni som kör med Telldus tellstick,
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Om man kör Duo och använder sig av Switch King så har Switch King appar till både Android och iPhone.
Det finns även andra programvaror som går att använda, men jag har inte så bra koll på dom.
Det finns även andra programvaror som går att använda, men jag har inte så bra koll på dom.
Jag har en NET, och den är inte alltid det bästa som finns antagligen, men det enda alternativet om du inte vill ha en dator igång alltid vad jag vet. Tellevent kör jag till min, det funkar klockrent.MMR skrev:Jag var nära på att köpa en .net men det verkar ju som att den inte alls har den funktionalitet som duo har. Jag har ingen (och vill inte ha en) dator som står igång alltid. Kollar man på telldus hemsida så vill ju jämförelsetabellen mellan net och duo påskina att det är samma funktion i .net med fördelen att den kan pluggas direkt i en router.
Men det verkar visst vara så om man kollar forumen dels hos Telldus, men även hos switchking, stora skillnader. Kolla exempelvis [länk]
* .net stödjer visst inte alla enheter än
* Den stödjer inte att ta emot signaler, kan bara skicka
* Den kan inte användas av de mest populära tredjeparts-programvarorna, som switchking, man verkar vara låst till att köra allt via Internet och Telldus Live, även när man är hemma vilket känns väldigt onödigt
Nu är det väl så att man jobbar på en del av detta, men i nuläget tycker jag .net verkar vara en flopp
Men Tellevent verkar ju funka med .net? Tyvärr finns det ju inte för Android, så det går ju fetbort ändå
Den tar emot signaler från mina 7 st trådlösa termometrar, inne, ute, garage osv, och det funkar bra. Styr lite belysning via NEXA, Rusta och liknande pluggar, jag är nöjd med den faktiskt. Sen missar den ibland, men det får man ta med tanke på priset jämfört med de smarta systemen. I live kan man välja att skicka tända/släcka kommando flera gånger, så i princip är det inget problem. Missar den första tändningen så går det på nästa. Den gör sitt jobb...
Sen kan man fundera på vad företaget har för plan, denna är för tillfälligt helt låst till deras webtjänst, som man inte betalar för, det ingår i priset på NET. Men hur de har tänkt att driva det i längden vet jag inte, det funkar ju så länge de säljer nya hela tiden, men det känns inte riktigt hållbart i längden.
De två största nackdelarna för min del är i alla fall att Tellevent inte finns för Android, Vet inte om det finns någon fungerande lösning förutom Tellsticks egna, samt att den inte kan ta emot signaler från annat än temp-givare om jag förstått det rätt.
Remotestick finns ju för Android. Det ska dock inte göras någon hemlighet att det är jag som utvecklat Remotestick.MMR skrev:
Nej, tyvärr vet jag inget mer än någon annan om det. Det jag vet är att Telldus har rätt mycket utvecklingsjobb i deras pipe och de har bett om hjälp från communityn att utveckla en firmware för lokal Net. Så, så länge ingen aktivt hjälper de så lär det tyvärr dröja ett tag.
Det här med Tellstick verkar onekligen väldigt intressant. Första frågan känns dock som att det är om man ska välja en DUO eller NET? Jag har en Mac Mini som alltid är påslagen vid våran TV men den går ju i viloläge. Måste jag ta bort viloläget om jag köper en DUO eller vaknar datorn när DUO:n får en signal?
Utan att veta säkert så tror jag tyvärr inte det funkar. En Duo läser ju och tolkar signaler kontinuerligt. Samtidigt ska man komma ihåg att Duo har vissa begränsningar jämfört med Net. T.ex. fungerar inte deras Schemaläggning i Live! med Duo så vitt jag vet. Sensorvärden skickas heller inte från Duo -> Live ännu. Det betyder att du inte kan se sensorvärdena från tredjepartsapplikationer såsom Remotestick. Telldus har dock för avsikt att åtgärda detta i en framtida version.iSnobben skrev:Det här med Tellstick verkar onekligen väldigt intressant. Första frågan känns dock som att det är om man ska välja en DUO eller NET? Jag har en Mac Mini som alltid är påslagen vid våran TV men den går ju i viloläge. Måste jag ta bort viloläget om jag köper en DUO eller vaknar datorn när DUO:n får en signal?
Okej! Jag läste lite till på nätet igår och det känns som att det lutar åt en NET. Jag kunde inte hitta någon programvara till Mac heller förutom Telldus egen och den säger ju alla att den är dålig? Hur långt klarar man sig på Tellevent via iOS? Tittade lite på Switchking också men då blir det webgränssnittet isf antar jag. Finns alla funktioner där? Switchking verkar ju dock inte vara helt kompatibel med NET utan verkar rikta sig mera mot DUO?
Ja kan för lite om Switchking tyvärr. Men du kan ju alltid läsa mer i Telldus forum. Där står det en hel del. Vad jag vet är folk nöjda med Tellevent. Kolla deras hemsida för en lista över vilka funktioner appen stödjer.iSnobben skrev:Okej! Jag läste lite till på nätet igår och det känns som att det lutar åt en NET. Jag kunde inte hitta någon programvara till Mac heller förutom Telldus egen och den säger ju alla att den är dålig? Hur långt klarar man sig på Tellevent via iOS? Tittade lite på Switchking också men då blir det webgränssnittet isf antar jag. Finns alla funktioner där? Switchking verkar ju dock inte vara helt kompatibel med NET utan verkar rikta sig mera mot DUO?