Hej!

Frågeställning:
Ni som på något sätt har köpt tomtmark som avstyckats från en större fastighet, skulle ni kunna tänka er att dela med er lite om prisbilden för er tomt? Vi letar framförallt exempel på tomter i området kring mälardalen (utom Stockholmsområdet) i lantligt läge, dvs några kilometer till ett par mil utanför närmaste tätort.
  • Vad har ni betalt för er tomt (totalt eller kvm-pris)?
  • Vilken typ av mark fanns där ursprungligen (skogsmark, jordbruksmark, etc)?
  • När köpte ni tomten?

Bakgrund:
Min fru och jag letar just nu en tomt att bygga ett hus på och vill helst ha en rejält stor tomt i lantligt och avskiljt läge med möjlighet till att ha bete för får. Då det inte har varit helt lätt att hitta vår drömtomt så har vi nu fått tips av en mäklare att vi borde arbeta proaktivt och hellre leta efter platser vi skulle vilja bo på än att vänta på att intressanta objekt dyker upp på Hemnet.
Vi har hittat några platser som vi skulle kunna tänka oss att bygga på om vi kan få stycka av mark från fastigheterna i fråga. Problemet är bara att vi har väldigt svårt att uppskatta vad som är ett rimligt pris att erbjuda om vi skulle kontakta fastighetsägarna med en förfrågan om att få stycka av en tomt.
Vi skulle exempelvis gärna köpa 1 - 4 hektar mark men vill då ogärna hamna i en situation där fastighetsägaren värderar en såpass stor bit mark utifrån det antal tomter (exempelvis på 2000kvm styck) som det skulle gå att få ut på samma yta. Vi är alltså mer intresserade av att få köpa en bit befintlig betesmark, kanske i kombination med en bit skogsmark, som vi kan fortsätta att bedriva småskalig djurhållning på och att värderingen ska utgå från detta än det potentiella värdet som marken skulle ha om den bebyggdes fullt ut.

Tacksam för alla svar!

W Widemannen skrev:
Hej!

Frågeställning:
Ni som på något sätt har köpt tomtmark som avstyckats från en större fastighet, skulle ni kunna tänka er att dela med er lite om prisbilden för er tomt? Vi letar framförallt exempel på tomter i området kring mälardalen (utom Stockholmsområdet) i lantligt läge, dvs några kilometer till ett par mil utanför närmaste tätort.
  • Vad har ni betalt för er tomt (totalt eller kvm-pris)?
  • Vilken typ av mark fanns där ursprungligen (skogsmark, jordbruksmark, etc)?
  • När köpte ni tomten?

Bakgrund:
Min fru och jag letar just nu en tomt att bygga ett hus på och vill helst ha en rejält stor tomt i lantligt och avskiljt läge med möjlighet till att ha bete för får. Då det inte har varit helt lätt att hitta vår drömtomt så har vi nu fått tips av en mäklare att vi borde arbeta proaktivt och hellre leta efter platser vi skulle vilja bo på än att vänta på att intressanta objekt dyker upp på Hemnet.
Vi har hittat några platser som vi skulle kunna tänka oss att bygga på om vi kan få stycka av mark från fastigheterna i fråga. Problemet är bara att vi har väldigt svårt att uppskatta vad som är ett rimligt pris att erbjuda om vi skulle kontakta fastighetsägarna med en förfrågan om att få stycka av en tomt.
Vi skulle exempelvis gärna köpa 1 - 4 hektar mark men vill då ogärna hamna i en situation där fastighetsägaren värderar en såpass stor bit mark utifrån det antal tomter (exempelvis på 2000kvm styck) som det skulle gå att få ut på samma yta. Vi är alltså mer intresserade av att få köpa en bit befintlig betesmark, kanske i kombination med en bit skogsmark, som vi kan fortsätta att bedriva småskalig djurhållning på och att värderingen ska utgå från detta än det potentiella värdet som marken skulle ha om den bebyggdes fullt ut.

Tacksam för alla svar!
Sätt dig in i nuvarande markägare situation, varför skall han sälja ett hektar till dig för x kronor då du nästa år kan dela ytan i tex 5 nya tomter och kanske få 5ggr x kronor.

Om man gör sej av med en bit av sin jord är det för evigt, man har ju ingen rådighet över marken om man inte längre äger den och om man inte ser till att få maximalt betalt kan man förr eller senare känna sej lurad då den nya ägaren kan profitera och stycka marken.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
För ungefär tio år sedan blev min far uppvaktad ett par gånger om året av folk som ville köpa gården eller köpa mark. Vi kände väl ofta att det kändes lite framfusigt och märkligt. Men visst om man har lite tur och frågar rätt person vid rätt tillfälle så kanske det kan gå. Jag tänker att priset kanske inte är avgörande vid en första kontakt (om inte det är skyhögt) utan det är snarare situationen för markägaren som spelar roll, behövs pengar vid ett arvsskifte? Är det någon som ser en möjlighet att få goda grannar? Jag skulle nog inte kommit med ett bud det första jag gjorde utan snarare presenterat mig och förklarat min dröm.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.