Byggahus.se
N
B bossespecial skrev:
Bara att läsa i BBR..
Du kan väl klistra in?
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Du kan väl klistra in?
 
  • Siduppslagen teknisk handbok om byggregler med tabeller och text, foto taget snett ovanifrån, bilden är roterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ha sämre u-värde på en byggnadsdel om du fortfarande uppfyller kravet på u-medel för byggnaden.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
K kirilian skrev:
Vad blir det för u-värde om du putsar den på utsidan?
U-värdet på 0,20 gäller färdig putsat block. Tror det är 10mm puts
 
  • Gilla
kirilian
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Du kan ha sämre u-värde på en byggnadsdel om du fortfarande uppfyller kravet på u-medel för byggnaden.
Då måste jag ju ha bättre u-värde än kravet någon annanstans och det blir ju lite svårt på en liten tillbyggnad. Att en vägg ska bestå av glaspartier gör inte saken bättre
 
Att isolera taket eller grunden lite extra ger ganska mycket. Ska du ha platta på mark och isolerar med 300mm cellplast så är golvet bättre än kravet.
 
N
Andreas123456789 Andreas123456789 skrev:
U-värdet på 0,20 gäller färdig putsat block. Tror det är 10mm puts
Vi putsar alltid ca 20 mm tjockputs på, kanske därför vi kommer över u-värdet då jag aldrig hört talas om detta problem.
Dom blåa eller rosa xps markskivorna är mycket bättre isolering än cellplast.
 
Med 10mm S80 cellplast blir U-värdet 0.1136
 
N niland87 skrev:
Med 10mm S80 cellplast blir U-värdet 0.1136
Tror det kan ha blivit något räknefel, 10mm cellplast är i princip försumbart..
 
B bossespecial skrev:
Tror det kan ha blivit något räknefel, 10mm cellplast är i princip försumbart..
Ja det blev ett decimalfel. Varje cm isolering sänker U-värdet med ca en hundradel så i detta fallet inte helt obetydligt.
Anta 30mm isolering istället.
R= d / λ
Lambda för isolering ungefär 0,035.
R-värdet för betongen = 5
U-värdet ska hamna på högst 0,18.
U-värde = 1/(summa R-värden)
U-värde =1/(5+(0,03/0,035)) = 0,17
 
N niland87 skrev:
Ja det blev ett decimalfel. Varje cm isolering sänker U-värdet med ca en hundradel så i detta fallet inte helt obetydligt.
Anta 30mm isolering istället.
R= d / λ
Lambda för isolering ungefär 0,035.
R-värdet för betongen = 5
U-värdet ska hamna på högst 0,18.
U-värde = 1/(summa R-värden)
U-värde =1/(5+(0,03/0,035)) = 0,17
I detta fallet skulle jag säga att det är försumbart i det stora hela, men absolut så räknas varje centimeter.
I detta fallet skulle U-värdet gå från 0,19(övergångsmotstånd+block) till 0,18 med 1cm cellplast så detta skulle innebära att man uppnår kravet på väggen, vilket är bra. Dock är det i princip standard att isolera med 300mm cellplast under plattan vilket ger ett U-värde(utan markensvärmemotstånd inräknat) på 0,12 vilket är avsevärt mindre än kravet. Där av är anser jag att för denna cm extra på väggen försumbart och kostar bara pengar i onödan.
 
problemet var ju att bygglovshandläggaren inte godkände något över 0,18 på väggarna
 
Det finns vägar runt detta, det borde även handläggaren veta.
 
Bygglovshandläggaren borde veta att det är konstruktionen i sin helhet som räknas, inte enbart blocken.
 
Jag hade samma problem hos mig. Ökade på mängden isolering i plattan och taket för att få ett bättre medelvärde.
Sen sa min KA att om tillbyggnaden är mindre än hälften av det befintliga huset så är det inget krav med 0.18 i vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.