11 708 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
Ni som byggt m Eksjöhus, vad ingår INTE?
Sida 1 av 3
Ja, vi har fått offert och så från dem men nu funderar vi...vad är det som man måste ha/göra som inte ingår som standard hos dem.
Vi fick ett huspris (byggstommen), samt att försäljaren sa att man fick räkna ca 800' för uppsättningen, =NF.
Ni som har gått genom Eksjö, vad har ni fått lägga till utöver?
Vi fick ett huspris (byggstommen), samt att försäljaren sa att man fick räkna ca 800' för uppsättningen, =NF.
Ni som har gått genom Eksjö, vad har ni fått lägga till utöver?
Vad ni bör göra är att gå tillbaka till säljaren och be att få en fullständig produktionskostnadskalkyl för huset. Säljaren är där skyldig att ta med uppskattningar för "alla" kostnader.
Läs mer här: http://www.byggahus.se/ekonomi/ekonomi_produktionskostnadskalkyl.htm
Det som brukar vara svårast att uppskatta är kostnaden för grunden (tex om det behövs sprängning eller pålning) eftersom det beror helt på hur er tomt är beskaffad.
Lycka till /Håkan
Läs mer här: http://www.byggahus.se/ekonomi/ekonomi_produktionskostnadskalkyl.htm
Det som brukar vara svårast att uppskatta är kostnaden för grunden (tex om det behövs sprängning eller pålning) eftersom det beror helt på hur er tomt är beskaffad.
Lycka till /Håkan
Hur blir det med att köpa eget då?Det jag tänker på är att husföretaget troligtvis har så bra rabatt så det avdrag man gör blir mindre än det man själv får lägga ut?
Fast i skrivande stund kom jag på att många saker i lev.beskr. var onödigt dyra, typ garderober, toalett....ja det var en massa mer.
Imorgon ska vi kika på ett bef. Mellangården för att se om det är nåt för oss.
Fast i skrivande stund kom jag på att många saker i lev.beskr. var onödigt dyra, typ garderober, toalett....ja det var en massa mer.
Imorgon ska vi kika på ett bef. Mellangården för att se om det är nåt för oss.
Vår erfarenhet är att Eksjöhus (eller någon annan hustillverkare heller för den delen) inte har märkvärdigt bra rabatter. Ni kan nästan alltid hitta prylarna billigare någon annanstans. Vad man däremot bör tänka på är att om man ska köpa in saker själv så går det åt en hel del tid och energi för detta och att bygga hus är ju rätt "jobbigt" ändå.
Så vi tycker nog inte att priset är den viktigaste faktorn för att göra egna inköp, utan snarare att när ni vill ha något som hustillverkaren inte kan erbjuda.
Om ni sen trots allt väljer bort något så är nog Eksjöhus en av de tillverkare som är justast vad gäller avdragen. Känns inte som om man blir skinnad där, utan man får fullt avdrag motsvarande priset för prylarna i hussatsen.
Så vi tycker nog inte att priset är den viktigaste faktorn för att göra egna inköp, utan snarare att när ni vill ha något som hustillverkaren inte kan erbjuda.
Om ni sen trots allt väljer bort något så är nog Eksjöhus en av de tillverkare som är justast vad gäller avdragen. Känns inte som om man blir skinnad där, utan man får fullt avdrag motsvarande priset för prylarna i hussatsen.
Eksjöhus vitvaror m.m. var något dyrare än priserna i handeln, och vi fick tillbaka hela summan om vi valde bort en sak. Med tanke på att vi får ordentliga rabatter om vi köper mycket från samma leverantör tjänar vi en hel del. Dessa pengar använder vi till att införskaffa bättre grejer. Vi har valt bort vitvaror, kök, allt i badrummet, trappan, kamin, garderober etc. Vi har bara väggar och golv kvar, resten köper vi själva. Det tjänar vi massor på. 
VA??!! Vi får inte ta bort något. Är det olika beroende på säljare eller?
Spix skrev:Eksjöhus vitvaror m.m. var något dyrare än priserna i handeln, och vi fick tillbaka hela summan om vi valde bort en sak. Med tanke på att vi får ordentliga rabatter om vi köper mycket från samma leverantör tjänar vi en hel del. Dessa pengar använder vi till att införskaffa bättre grejer. Vi har valt bort vitvaror, kök, allt i badrummet, trappan, kamin, garderober etc. Vi har bara väggar och golv kvar, resten köper vi själva. Det tjänar vi massor på.![]()
Det borde fungera likadant överallt vad jag vet. Antingen gör säljaren fel eller så har ni missuppfattat honom. Ring huvudkontoret och fråga vad som får väljas bort och inte. Har de lovat en sak kan inte säljaren säga något annat. Vi fick välja bort allt utom ytterväggar, fönster, mellanbjälklag och tak (men taket fick man byta). Sedan fick man inte ändra husets form eller planlösningen.cast skrev:
Det var alltså ok att välja bort all typ av inredning, golv, tapeter, inne- & ytterdörrar och t.o.m plattan. ...och nu pratar jag ändå bara om "Egnahemserien". D.v.s. den husserie som man får göra minst ändringar i.
Sedan kan man ju alltid göra upp om ändringar med entreprenören. Vi har t.ex dragit om vatten och avlopp, flyttat en dörr, byggt större kök etc (sådant vägrar Eksjöhus ändra). Invändigt kan man med andra ord ändra hur som helst bara man ger det som uppdrag till entreprenören eller gör det själv.
Det enda vi inte fick göra var att byta ut eller ta bort fönstrerna på övervåningens ena kortsida
Kanske har att göra med att Eksjöhus både har fast anställda säljare (på sina större orter) och mer löst knutna "agenter". Gissningsvis är agenterna i högre grad styrda av provision på det totala försäljningspriset och därför mindre villiga att gå miste om något... 
Krumeluren skrev:
Jag tror inte de har olika sorters säljare. Även om det skulle vara så måste nog alla spela efter samma regler. Ring Eksjöhus kontor och ställ frågorna istället så är nog problemet löst.
Låter mycket märkligt tycker jag... Det verkar variera ordentligt då från ort till ort. För vi får ändra vad vi vill i planlösningen och forma om som vi vill ha det...
Det vi tar bort/lägger till får vi igen eller får betala för såklart
Men det kanske är så att det är lönsamt att bara beställa huset stomrest och tätt så att säga, sedan reser man innerväggar och sådant själv lägger golv och sånt.
Har hört att många beställer huset så och sedan beställer grejjer typ av en egen leverantör som ger ett bra pris.
Sitter o är lite less på att det skall bli så dyrt, och att man hellre vill göra allt större och inte mindre....typiskt
Det vi tar bort/lägger till får vi igen eller får betala för såklart
Men det kanske är så att det är lönsamt att bara beställa huset stomrest och tätt så att säga, sedan reser man innerväggar och sådant själv lägger golv och sånt.
Har hört att många beställer huset så och sedan beställer grejjer typ av en egen leverantör som ger ett bra pris.
Sitter o är lite less på att det skall bli så dyrt, och att man hellre vill göra allt större och inte mindre....typiskt
Som sagt, du kan säkert spara lite pengar genom att köpa in prylar själv, men det gäller då att du är medveten om att du själv får ta ett mycket större ansvar för att du köper in rätt prylar och att leveranserna inte blir försenade (så hela byggprocessen påverkas).
Helt enkelt en avvägning mellan pris och bekvämlighet/risk.
Helt enkelt en avvägning mellan pris och bekvämlighet/risk.
Nej, min erfarenhet är att en av deras fast anställda i en utav de större städerna hävdar att man inte får ta bort exempelvis kök för att de har de slutat med..... Köket har varit mitt stora problem då det är så dåligt planerat.... Nej, Gud vad skönt det skall bli att få huset färdigt och sedan slippa kontakten med säljaren....
Krumeluren skrev: