Hej på er,

Ni som har byggt lösvirkeshus hur har det fungerat med delad entrepenad, för jag antar att detta är den vanligaste entrepenadformen vid lösvirke? HAr det fungerat bra? HAr det varit lätta att samordna alla och hur har kontraktskrivandet fungera?

ÄR väldigt mycket behov av erfarenhet från andra runt detta då vår snickare endast jobbar med delad entrepenad!

Och ännu en liten fråga, hur mycket befogenheter har egentligen Kvalitéansvarig. Kan han stanna ett bygga om han ser ett direkt fel som är avgörande för fortsättning (tex vid gjutning av grunden). Får han göra det?

MVH

Sunemangs

Vi är mitt uppe i upphandling av alla hantverkare till våran delade entreprenad. Hittills fungerar det bra förutom att man måste tjata för att få dem att lämna ifrån sig en offert. Vi har tack och lov hjälp av företaget som säljer materialet till huset. Det är lätt hänt att man missar saker som borde vara med i kontrakten annars.

Vi kommer också att köpa tjänsten "samordning" av snickaren vilket innebär att han har ansvaret för att tala om för respektive hantverkare i god tid när de ska infinna sig på bygget. Vad som händer om hantverkaren inte dyker upp har jag inget riktig grepp om.

På frågan om KA har jag inget svar, men jag hoppas att han stoppar vårat bygge om han ser något som kan vara skadligt för huset i framtiden. Jag antar att han inte kan stoppa bygget men han kan meddela dig vad som händer så att du kan stoppa bygget.

Väldigt svårt att svara på. Det kan ju fungera jättebra eller helkasst, beror ju lite på vilka entreprenörer som är inblandade.

Vi byggde helt själva och hyrde in snickare/röris/plåitis m.m. när det behövdes och betalde löpande timpris. Jag var dessutom alltid med och byggde, funkade kanoon för oss. Du får då fördelen att dels lära dig väldigt mycket plus att det är DU som byggherre som styr/bestämmer på plats. Det har också hänt att jag har skickat hem folk som inte är tillräckligt duktiga/effektiva vilket funkar utmärkt när det är frågan om timdebitering.

Vår KA tillika arkitekt var naturligtvis med vid grundläggning, takstolar uppe och sedan tyckte han att han nog inte behövde komma ut längre. Hans motivering var att vi verkade ha koll på läget... Så något problem där har inte funnits, vi gjorde så att vi sammanställde ett fotokollage månadsvis som han fick ta del av!

Däremot ringde jag ut vår konstruktör några gånger när jag undrade hur f-n han hade tänkt. Viket han inte alltid hade... Nåja det blev bra till slut ;)

Kan bekräfta ByggaNytts erfarenheter. Jag bygger också själv och har tagit in gräv, rörmokare, snickare, takläggare på timtid när deras respektive moment varit aktuella och det har fungerat mycket bra.
Jag har använt min magkänsla förutom referenser på de hantverkare jag anlitat och handslaget är det som har gällt.
Det kan verka våghalsigt men jag är hela tiden med i arbetet tillsammans med yrkesmännen. De jag har anlitat har tvärtom uppskattat att man är aktiv och har inte reagerat över att man skulle vara där som en tillsynsman.

Ett bra tips som åtminstonde fungerade för mig var att fråga på den lokala brädgården efter "bra" yrkesmän. Jag hittade både suverän snickare, murare och plåtis efter deras rekomendation!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.