93 075 läst ·
216 svar
93k läst
216 svar
Ni som bygger villa Kalmar?
Jag har tänkt ta carport från SLV har inte sett något bra alternativ och är ganska skönt att de fixar bottenplattan för förrådet etc. Vet dock inte hur mycket man tjänar på att anlita tredjepart. Men vill ju att det skall matcha med med takpannor etc.
Är lite sur för att vår säljare verkar inte fixa så vi får gå in i ett hus UTAN takkupa, vi har varit inne i ett hus med kupa. Visst det såg stort ut med, men man vill ju ändå se ett utan för att veta om det är värt pengarna eller ej. Personligen så tycker vi att huset är mer stilrent och snyggt utan kupan.
Jag tycker det är mycket värt att ha ett garage är man flyttar dit! Jag har mycket saker, fordon, verktyg mmAdut skrev:
som jag måste förvara. Jag räknar med att göra övervåning, altaner trädgård, ja allt annat. Kostar garaget någon extra krona så får det vara värt det. Jag har beställt det näst största. Tror det var ca45m2 och kostade ca 200000.
Jag tycker huset är snyggare med takkupa, men det är ju en smaksak. Utrymmet och fram för allt ljuset är det jag vill ha. Ljus kan du få via takfönster, men jag har sett så många fuktskador i takfönster, såendet vill jag helst inte ha.Adut skrev:
Hej
Vi har beställt ett villa Kalmar. Enligt säljaren är det leverans i Aug.
Vi kommer ha ett sovrum nere för att sen fixa i ordning övervåningen direkt med 3 sovrum och 1 badrum.
Vi hade gärna velat haft takkupa men passar inte på våran skafttomt. Så vi kommer ha takfönster (ej genom smv)
tillvalen är inte så många. Braskamin, kök 3 och förberett för kakel. Sen hade dom kampanj på trapp, gavelfönster och tvättmaskin. Så de tog vi. Vi kaklar själv, köper egna golv och egna vitvaror
Vi kommer ha ett sovrum nere för att sen fixa i ordning övervåningen direkt med 3 sovrum och 1 badrum.
Vi hade gärna velat haft takkupa men passar inte på våran skafttomt. Så vi kommer ha takfönster (ej genom smv)
tillvalen är inte så många. Braskamin, kök 3 och förberett för kakel. Sen hade dom kampanj på trapp, gavelfönster och tvättmaskin. Så de tog vi. Vi kaklar själv, köper egna golv och egna vitvaror
Det man inte tänker på när man väljer kök 3 är att tex luckorna kostar extra trots att man väljer standard, så det är mycket småsaker som tillkommer även om man inte gör de stora tillvalen. Vi fixar också allt markarbete själva samt bygger garage själva.
Adut skrev:
Ja garage gör vi också själva, eller ja sambon då
Det drar lätt iväg.
Ni som har Villa Kalmar, har ni lite bra tips på hur man kan få plats för jackor/skor vid huvudentren? Det är är väldigt kort vägg innan ingång till köket. Har ni några smarta tips att dela med er av? gärna bilder om ni orkar annars går en förklaring utmärkt 
Vi tänker att man normalt går in via "klädvård" som är närmst garage/carport men för besökare vore det bra att ha något bra att hänga upp jackorna på.
Eller hur gör ni när ni får besök, t.ex. 6-8pers och de skall göra sig av med jackor?
Vi tänker att man normalt går in via "klädvård" som är närmst garage/carport men för besökare vore det bra att ha något bra att hänga upp jackorna på.
Eller hur gör ni när ni får besök, t.ex. 6-8pers och de skall göra sig av med jackor?
Den snabba lösningen är att köpa några snygga galgar som passar att ta fram och hänga runt räcket i trappen.
En klädsnurra går också in vid dörren.
Skor bör gå att göra någon lösning under trappan (har inget färdigt förslag), eller får man acceptera att det blir fullt på dörrmattan.
Ett mer permanent alternativ är att minska dörröppningen mot vardagsrummet och sätta dit en skjutdörrsgarderob mot köksväggen. Fungerar perfekt för oss!
En klädsnurra går också in vid dörren.
Skor bör gå att göra någon lösning under trappan (har inget färdigt förslag), eller får man acceptera att det blir fullt på dörrmattan.
Ett mer permanent alternativ är att minska dörröppningen mot vardagsrummet och sätta dit en skjutdörrsgarderob mot köksväggen. Fungerar perfekt för oss!
Hur går det Lollizza? Vi har nu nästan spikat att vi inte kör på kupan. Vi har varit uppe i kalmar med/utan och tycker inte att det är sån extrem skillnad för det priset. Vi ska istället ha öppet upp i nock och ha takbjälkar synliga, vilket vi tycker blir mer personlig touch över det hela. Allrummet där uppe har ändå en bra storlek!