Vi tänker helt utanför lådan...

Vi har fem tjejer mellan 5-13 men vi har alltid bott trångt. Och eftersom sovrum bara är meningslös yta på dagen kommer vi skapa en sovsal på vinden i ena änden.

På bottenplan blir det ett stort allrum för umgänge och musik. Dörren till sovrummet sätts igen och en öppning till allrummet skapas. Sovrummet blir vårt tv/biorum. Vi kommer alltså utnyttja hela nedre våningen till dagaktivitet.
 
Vi ska ha ett sovrum på nedre våningen, och tre sovrum, allrum och badrum där uppe. Det passar bäst för vår familj. Mellanväggen som delar av de två sovrummen där uppe, kommer att göras så den lätt går att riva och få två stora sovrum där uppe.
 
Vi vill helst ha bara ett sovrum där nere för att få så mycket yta som möjligt i vardagsrummet. Men frågan är om man klarar sig (två vuxna som planerar bebis) med ett sovrum i säg tre-fyra år? Ni som har barn, när är det "akut" med ett barnrum?
 
lollizza skrev:
Vi vill helst ha bara ett sovrum där nere för att få så mycket yta som möjligt i vardagsrummet. Men frågan är om man klarar sig (två vuxna som planerar bebis) med ett sovrum i säg tre-fyra år? Ni som har barn, när är det "akut" med ett barnrum?
Innan och under graviditeten är det ju lugnt, sen fram till 1 års ålder används knappt barnrum ändå.. Men efter det?
Är skönt med ett rum för spjälsäng, leksaker mm så tidigt som möjligt.

Men tänker man långsiktigt skulle jag ändå bara välja ett sovrum nere.
 
Redigerat:
lollizza skrev:
Vi vill helst ha bara ett sovrum där nere för att få så mycket yta som möjligt i vardagsrummet. Men frågan är om man klarar sig (två vuxna som planerar bebis) med ett sovrum i säg tre-fyra år? Ni som har barn, när är det "akut" med ett barnrum?
Överoptimera inte nu, det är enkelt att slå ner en vägg och sätta igen en dörr när övervåningen är klar om ni vill det då!
Ni behöver ett rum till för leksaker, gäster, kontor, linneskåp och grejer. Det stora sovrummet är faktiskt ganska litet, speciellt med tre garderober och en barnsäng.
 
Vi ska ha två sovrum där nere, kanske få väggen "lös" så man kan ta bort den sen. Jag vill definitivt ha ett eget rum till barnen. Tycker det är viktigt att barnet ska kunna sova i sitt egna rum. Vi har ett barn vv så vi ska försöka renovera iallafall halva övervåningen (vänta med badrum) för vi planerar också barn o det ska definitivt ha ett eget rum.
Vi var o kollade på ett villa Kalmar häromdagen o vardagsrummet är inte så litet ändå. Beror lite på vad man vill ha i det.
 
Hej, vi funderar på detta hus. Har två funderingar som det vore intressant att höra vad ni för erfarenheter

1. från grundutbudet, hur mycket i pris har ert hus växt iom alla tillval i runda slängar? (ej tomt/grund/el/vatten-dragning etc. utan själva huset.)

2. Jag även intresserad över vad ni känner inför att inte ha golvvärme och istället radiatorer, vad jag kan se så kan man inte få golvvärme ihop med villa kalmar,

Är det en fördel att ha radiatorer i driftkostnad mot golvvärme, jag tycker huset verkar passa oss bra annars.
 
Redigerat:
Kiranos skrev:
Hej, vi funderar på detta hus. Har två funderingar som det vore intressant att höra vad ni för erfarenheter

1. från grundutbudet, hur mycket i pris har ert hus växt med alla tillval i runda slängar? (ej tomt/grund/el/vatten dragning etc utan själva huset.)

2. Jag även intresserad över vad ni känner inför att inte ha golvvärme och istället radiatorer, vad jag kan se så kan man inte få golvvärme ihop med villa kalmar,

Är det en fördel att ha radiatorer i driftkonstad mot golvvärme, jag tycker huset verkar passa oss bra annars.
1. Ca 200 innan rabatt
2. Det känns B men ingen dealbreaker för mig (uppenbarligen då vi köpt en villa Eksjö).
 
Man har golvvärme i badrummet om det kaklas.
 
Kiranos skrev:
Hej, vi funderar på detta hus. Har två funderingar som det vore intressant att höra vad ni för erfarenheter

1. från grundutbudet, hur mycket i pris har ert hus växt iom alla tillval i runda slängar? (ej tomt/grund/el/vatten-dragning etc. utan själva huset.)

2. Jag även intresserad över vad ni känner inför att inte ha golvvärme och istället radiatorer, vad jag kan se så kan man inte få golvvärme ihop med villa kalmar,

Är det en fördel att ha radiatorer i driftkostnad mot golvvärme, jag tycker huset verkar passa oss bra annars.
Man kan ju välja bort i stället för att välja till och fixa själv i stället (i princip allt utom komfortvärmen i badrummet). Blir väl inte direkt billigare i slutänden men man kan välja vad man vill. Annars är det lätt att summera själv vad man vill ha för SMV har ju begränsat antal tillval och priserna är helt exakta.

Det sägs att driften på radiatore är lite billigare men svårt att säga. Det är ju snyggare utan radiatorer men vårt golv är alltid varmt. Vi har i och för sig FTX så vi får inget kallras på golvet och parkett som är varmare än laminat.
 
Kiranos skrev:
Hej, vi funderar på detta hus. Har två funderingar som det vore intressant att höra vad ni för erfarenheter

1. från grundutbudet, hur mycket i pris har ert hus växt iom alla tillval i runda slängar? (ej tomt/grund/el/vatten-dragning etc. utan själva huset.)

2. Jag även intresserad över vad ni känner inför att inte ha golvvärme och istället radiatorer, vad jag kan se så kan man inte få golvvärme ihop med villa kalmar,

Är det en fördel att ha radiatorer i driftkostnad mot golvvärme, jag tycker huset verkar passa oss bra annars.
1. Cirka 170 000
2. Golvvärme ingår i badrum och det räcker för oss.
 
Tack för alla svar! intressant läsning och väldigt bra att det går att få golvvärme i badrum.
 
Vi har ca 200000 i tillval.

det finns fördelar med båda uppvärmningarna. Tycker inte radiatorer är något stort minus,
med ade kanske valt golvvärme om det funnits. Andra faktorer gjorde att vi valde Villa Kalmar.
 
Vågar man fråga om ni som valt Villa Kalmar funderade över Villa Eksjö någon gång?

Vi valde Villa Eksjö eftersom den passade bättre in miljön som vår tomt ligger i. Gillar den lägre takvinkeln och det lite resligare uttrycket. Den har också liggande panel som standard.
 
Jag stod i valet o kvalet om jag skulle ta Eksjö eller Kalmar. Valet blev på Eksjö då jag ansåg det viktigare med 2 sovrum i ena galveln än att kunna ha takkupa i allrum ovanvåningen
Tog 2st takfönster istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.