27 799 läst ·
30 svar
28k läst
30 svar
Ni med induktionshällar, hur lång tid tar 3 liter att koka upp?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
3L i bräddfull 3L kastrull 7 minuter. IKEA induktionshäll.
Kör du pastan även i vatten kokaren ? När vi hade gammal spis värmde vi alltid i vatten kokare först men sen hällde jag över vattnet till kastrullen när pastan skulle i nu har vi ställt undan vatten kokaren för den behövs inte.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
När något ska stå och koka ett antal minuter blir ju energin att värma upp kastrullen mer försumbar än när det bara gäller ett uppkok. Dessutom i vattenkokaren kan man ju bara ha maxläge och det kan ju bli alldeles för mycket energitillförsel för att hålla något kokande och då förlorar man energi i stället.S smurfen72 skrev:
Att värma en del av pastavattnet i vattenkokaren har vi gjort en del gånger, både med gjutjärnsplattor, glaskeramikhäll och nu med induktion, men det har ju aldrig varit vanligt för oftast så har allt annat tagit så pass lång tid att fixa så pastavattnet har kunnat koka upp på spisen ändå och värma upp två kokkärl är ju lite onödigt om man inte måste.
Gissar du eller har du mätt?BirgitS skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Man kan ju också räkna ut hur lång tid det borde ta...
För att värma en liter vatten en grad går det åt 4,2 kJ. Om vi antar att vattnet håller 5° så här års så blir det 95 × 3 × 4200 = 1,2 MJ. Definitionen av Joule är Watt × sekund, så har man en vattenkokare med effekten 2.3 kW tar det, 1,2 MJ ÷ 2,3kW = 522 s, knappt nio minuter.
F.ö. så kokar jag alltid upp pastavattnet i vattenkokaren, då kan man sätta på spisplattan lite i förväg så när vattnet kokar så ställer man kastrullen på spisen och häller över. Då har man färdig pasta på tolv minuter...
För att värma en liter vatten en grad går det åt 4,2 kJ. Om vi antar att vattnet håller 5° så här års så blir det 95 × 3 × 4200 = 1,2 MJ. Definitionen av Joule är Watt × sekund, så har man en vattenkokare med effekten 2.3 kW tar det, 1,2 MJ ÷ 2,3kW = 522 s, knappt nio minuter.
F.ö. så kokar jag alltid upp pastavattnet i vattenkokaren, då kan man sätta på spisplattan lite i förväg så när vattnet kokar så ställer man kastrullen på spisen och häller över. Då har man färdig pasta på tolv minuter...
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Det motsvarar min modell. Och då behöver man ingen induktion.vcx skrev:
Man kan ju också räkna ut hur lång tid det borde ta...
På dessa tolv minuter hinner jag duka fram tallrik och tidning, samt öppna burken med pastasås och en flaska rött.