Jag är nyfiken på hur andra har gjort sin elprisstyrning?
Själv så använder jag Node red
min styrning är följade.
Varmvattenberedare (VVB)
Stängs av under dygnets 8 dyraste timmar
Får gå alltid om temperaturen < 60 °C.
Får gå vid minuspris
Cirkulationspump
Har planer på att göra om så utgivaren blir lurad med +10grader vid dyra timmar.
elprisstyr börjar först när utetemperatur ≤ 15 °C.
Stängs av under dygnets 4 dyraste timmar (om inte innetemp i alla rum < 21 °C).
Om innetemperatur < 21 °C → får gå oavsett elpris tills det blir ≥ 21 °C.
(temp mäts i alla sovrum)
Elpriser
Hämtas varje dag kl. 13:00 (SE3).
Beräknar och sparar de 8 dyraste timmarna (VVB) och 4 dyraste timmarna (CP).
Alla styrbeslut sker med svensk tid (inkl. sommar/vintertid).
Loggning
Alla ON/OFF-tillfällen för VVB och CP sparas med elpris och tid (max 100 rader).
Loggarna är åtkomliga via HTTP så jag kan se dem i mobilen.
Håller på med en test nu att när pellets blir billigare att värma med än vad luft/vattenvärmepumpen ger så startar pelletskamin parallellt.
Testar även styr som ska kapa effekttoppar under de dagar och tider som effekttoppvgiften gäller.
Att styr följer husets baskurva (uppvärmning+hushållsel och marginal för vvb med några extra kw.
Själv så använder jag Node red
min styrning är följade.
Varmvattenberedare (VVB)
Stängs av under dygnets 8 dyraste timmar
Får gå alltid om temperaturen < 60 °C.
Får gå vid minuspris
Cirkulationspump
Har planer på att göra om så utgivaren blir lurad med +10grader vid dyra timmar.
elprisstyr börjar först när utetemperatur ≤ 15 °C.
Stängs av under dygnets 4 dyraste timmar (om inte innetemp i alla rum < 21 °C).
Om innetemperatur < 21 °C → får gå oavsett elpris tills det blir ≥ 21 °C.
(temp mäts i alla sovrum)
Elpriser
Hämtas varje dag kl. 13:00 (SE3).
Beräknar och sparar de 8 dyraste timmarna (VVB) och 4 dyraste timmarna (CP).
Alla styrbeslut sker med svensk tid (inkl. sommar/vintertid).
Loggning
Alla ON/OFF-tillfällen för VVB och CP sparas med elpris och tid (max 100 rader).
Loggarna är åtkomliga via HTTP så jag kan se dem i mobilen.
Håller på med en test nu att när pellets blir billigare att värma med än vad luft/vattenvärmepumpen ger så startar pelletskamin parallellt.
Testar även styr som ska kapa effekttoppar under de dagar och tider som effekttoppvgiften gäller.
Att styr följer husets baskurva (uppvärmning+hushållsel och marginal för vvb med några extra kw.
Jag styr 300L VVB med termostaten. Värmer minst till 59 grader varje dygn. Varmare om priset svänger mycket eller minst var 14e dag för legionella.
Styr även VVB för att undvika effekttop.
Pris för huset exkl bil i aug:
12mån elpris och effektuttag (exkl bil)
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/power_plots/README.md
Styr även VVB för att undvika effekttop.
Pris för huset exkl bil i aug:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12mån elpris och effektuttag (exkl bil)
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/power_plots/README.md
Du använder alltså vvb som ett batteriAttitudeswe skrev:
Har också en ibl på 210liter som buffrar lite.
Men jag har satt ett gräns att pannan blockeras om priset är över 1,3kr och max 6h stopp innan den tvingas igång. Väljer såfall den billigast priset från 4-6h att starta.
Ytterligare en som styr elpatronen. Om snittvärmen utomhus över dygnet är över 15gr så är den blockerad oavsett. Under så går den bara igång om spotpriset är under 35öre. Har även en digital termometer till pumpen som stimulerar utomhustemperaturen till ett medel över dygnet för att få jämnare temperatur.
Fungerat toppen under det året jag nu haft det i drift.
Men jag har satt ett gräns att pannan blockeras om priset är över 1,3kr och max 6h stopp innan den tvingas igång. Väljer såfall den billigast priset från 4-6h att starta.
Ytterligare en som styr elpatronen. Om snittvärmen utomhus över dygnet är över 15gr så är den blockerad oavsett. Under så går den bara igång om spotpriset är under 35öre. Har även en digital termometer till pumpen som stimulerar utomhustemperaturen till ett medel över dygnet för att få jämnare temperatur.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 385 inlägg
Mindre beckhoff plc som hämtar elpris varje eftermiddag och planerar VVB (el) via kontaktor,
Laddar dom 2 billigaste timmarna på natten, dom två bilgaste mitt på dagen, kör någon timme extra vid helg då man ofta är hemma, fungerar kanon!
Kör lite belysning och annat som dimras upp vid skymning och lite sånt via samma system + lite annat.
Inget uppkopplat alls mot något gränssnitt såsom panel/mobilgränssnitt, tänkte att ”auto” är att det bara rullar på, inga programändringar på nåt år tror jag nu!
Laddar dom 2 billigaste timmarna på natten, dom två bilgaste mitt på dagen, kör någon timme extra vid helg då man ofta är hemma, fungerar kanon!
Kör lite belysning och annat som dimras upp vid skymning och lite sånt via samma system + lite annat.
Inget uppkopplat alls mot något gränssnitt såsom panel/mobilgränssnitt, tänkte att ”auto” är att det bara rullar på, inga programändringar på nåt år tror jag nu!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Kör varmvattenberedaren på timer som justeras manuellt efter (ungefär) när på dygnet elen är minst dyr. Likadant på kall vinter när jag kör en elpanna 4-5 timmar per dygn (i princip alltid på natten).
Luft/luft-pumpen ändrar jag upp och ner i temperatur som en galning efter humör och tid på dygnet så att även dra ner den manuellt när det är extra dyr el medför ingen större ansträngning.
Notera att från och med i övermorgon finns inga dyra eller mindre dyra timmar längre utan det blir kvartar istället. Klarar era automatiska system av det?
Luft/luft-pumpen ändrar jag upp och ner i temperatur som en galning efter humör och tid på dygnet så att även dra ner den manuellt när det är extra dyr el medför ingen större ansträngning.
Notera att från och med i övermorgon finns inga dyra eller mindre dyra timmar längre utan det blir kvartar istället. Klarar era automatiska system av det?
Spännande hur andra gjort. Själv så har jag ställdon on/off på alla radiatorer som styrs med rumsgivareA atomlab skrev:Har också en ibl på 210liter som buffrar lite.
Jag har förberett så att det kommer slå ihop kvartar till timme och summera ihop pris till timmeMagnus E K skrev:
Kör varmvattenberedaren på timer som justeras manuellt efter (ungefär) när på dygnet elen är minst dyr. Likadant på kall vinter när jag kör en elpanna 4-5 timmar per dygn (i princip alltid på natten).
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 385 inlägg
om API’t delar upp det på kvartar så får man väll ändra på detta…?Magnus E K skrev:
Eller tänker du momentaneffekter?
Är inte upplägget på varje nätbolag väldigt olika dock?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 385 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 385 inlägg
får kolla när tibber släpper sin info, från en array 0-23 blir det en till 0-95, och så ökar jag spannet i antalet tillåtna laddningar per tidsintervall.
så för tvivlarn som handshuntar, ja, lite kodning så är vi redo för kvartar! 😬
så för tvivlarn som handshuntar, ja, lite kodning så är vi redo för kvartar! 😬
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Nätbolag? Menar du effektavgiften nu? Den bryr jag mig inte om än så länge då mitt nätbolag inte börjat med den. Förhoppningsvis kommer de välja en modell med ingen eller lägre avgift på natten. Om inte så får jag väl programmera timern (för elpannan) att köra lite mer utspritt istället för 4-5 timmar i sträck. Blir mer jobb men själva timern klarar 20 stycken olika till- och frånslagstider (tror jag, har aldrig använt mer än tre).R Robin Lindberg skrev: