Planerar att fjärrstyra thermia bergvärmen med en ”nattstyrning” för att spara el. Det finns förberett för detta med två plintar 307 o 308 i pumpen. Hur skall jag koppla in nexa an 179
För att styra detta? Den krets som skall kopplas in skall inte ha någon tillförd starkström endast ett brytarrelä, vilket jag uppfattat att Nexa an 179 skulle fungera som. Någon som kan bistå med hjälp?

• Schematisk illustration av anslutningar för en strömbrytare med LED-indikering och länkknapp, märkt NEXA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en manual som visar en elektrisk kopplingsschema för tilläggsfunktioner i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Schematisk bild av inkopplingsdiagram för rumsänkningsfunktion med en timer och resistor.
    Skapa konto
Du har konstaterat att pucken har ett potentialfritt relä - det är bra.
Då kopplar du pucken mot din värmepump enligt schemat, med ett motstånd på 10 kohm emellan.

Elektriskt kopplingsschema med en 10 kohm resistor mellan en puck och en värmepumps termostat.
Skapa konto

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Det potentialfria reläet på AN-179 finns på plint "IN" och "LS".

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har konstaterat att pucken har ett potentialfritt relä - det är bra.
Då kopplar du pucken mot din värmepump enligt schemat, med ett motstånd på 10 kohm emellan.
Tack Bo för snabb respons. Jag trodde jag skulle koppla in via 3v sidan, vilket jag gissade var den potentialfria sidan på pucken. Hade gjort en testkoppling men fick ingen respons.
Du menar att jag skall koppla in på den sidan av pucken där 220 volt kommer in?

[bild]

E etompau skrev:
Det potentialfria reläet på AN-179 finns på plint "IN" och "LS".
Tack för svar, trodde det var pucksidan med 3v anslutningen.

Det är anslutningar för en strömbrytare som styr pucken.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är anslutningar för en strömbrytare som styr pucken.
Då förstår jag

L Lasse Dahlman skrev:
Då förstår jag
Kort följdfråga: enligt info på nexas manual skall inkommande L kopplas på både plint L och IN.
Skall jag ha detta även i min inkoppling mot värmepumpen? Bara orolig för att det blir för stark ström till thermiaplinten. Kanske det anslutna motståndet löser detta?

• Wow
RoAd
  • Laddar…
R
L Lasse Dahlman skrev:
Kort följdfråga: enligt info på nexas manual skall inkommande L kopplas på både plint L och IN.
Skall jag ha detta även i min inkoppling mot värmepumpen? Bara orolig för att det blir för stark ström till thermiaplinten. Kanske det anslutna motståndet löser detta?
Du ska ABSOLUT INTE koppla in fasen till IN. Deras manual visar sannolikt på en installation där en 230V förbrukare ska styras.

R RoAd skrev:
Du ska ABSOLUT INTE koppla in fasen till IN. Deras manual visar sannolikt på en installation där en 230V förbrukare ska styras.
Tack för det förtydligandet. Nu känner jag mig säker. Tack för det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.