Inredningskreatören skrev:
kära alla ni.
Nero Assoluto finns i Afrika, oavsett om Du köper den i Haparanda, Milano eller annan plats.
Som framgår av tidigare inlägg så kommer den ursprungliga Nero Assoluto (Absolute Black på engelska) från Sverige. Visst finns det svart sten i Afrika men vill man ha orginalet så köper man svenskt. Att sen många vill kalla sin sten för Nero Assoluto är svårt att göra något åt, namnet torde vara för allmänt för att någon skall kunna hävda äganderätten till det.

Vill man så kan man ju säga att man vill ha Sutareboda i köket i stället för Nero Assoluto. Då använder man ett namn som inte så lätt devalveras.

Vad kostar egentligen Sutareboda jämfört med afrikansk svart granit?

Redigerat:
Kollade upp och den Svenska svarta stenen kostar ca 3000 SEK mer per meter. Den är liksom den "afrikanska" stenen så mörk man kan få den. Men med det priset så blir det inte den Svenska för min del. Riktigt dyr.

Hybris skrev:
Kollade upp och den Svenska svarta stenen kostar ca 3000 SEK mer per meter. Den är liksom den "afrikanska" stenen så mörk man kan få den. Men med det priset så blir det inte den Svenska för min del. Riktigt dyr.
Det är iallafall billigare än många bänkskivor i ädla träslag. De valnötsskivor vi offererades till vårt i övrigt ganska standardbetonade kök skulle kosta c:a 40000kr för 7-8 meter. Det blir över 5000kr per meter. (Vi tog inte den offerten.)

Alltså 3000 SEK mer per meter än Nero! Inte 3000 per meter. Den granitskiva jag kommer ha kostar ca 42000 SEK. Hade det varit med Svensk sten skulle det bli 3000 till per meter...

Hybris skrev:
Alltså 3000 SEK mer per meter än Nero! Inte 3000 per meter. Den granitskiva jag kommer ha kostar ca 42000 SEK. Hade det varit med Svensk sten skulle det bli 3000 till per meter...
Är det ett pris på svarta stenskivor du fått - löpmeter för hela skivor med slipad framkant?
Är det något annat som gör att priset blir så högt?
Bågformad profil, planmonterad vask eller häll?
42.000:- får man mycket sten för och arbete
Hur många löpmeter är dina skivor?
Ca 4.200:- / löpmeter inklusive moms o frakt kostar den svarta med slipade kanter
Då tillkommer eventuella urtag för häll och vask

42000 för 350*70 och 220*90 plus en lite mindre passbit. Nero Assoluto (vill ha svartast möjliga sten med minimalt prickar och annat, se Mieles utställnings i Solna)

Planmonterad häll (bred)
Planmonterad vask

Slipade kanter och annan finish. Förstärkning etc.

Uppmätning och installation av samma lokala firma. Garanti om något skulle gå sönder.

Jag vet att det går att få billigare via diapol eller andra. Men jag vet att denna lokala stenleverantör har levererat till många i min stad under många år och det blir bra. Tryggheten är värd en hel del för mig då det är så mycket annat som skall klaffa i köket. Dessutom är allt via köksfirman så det blir ett helhetsåtagande vilket är skönt.

pillan71 skrev:
... Jag har försökt hitta svenska stensorter (google)...
Om du hade läst ovan, så hade du sett att det fanns ett svenskt stenkartotek på:

http://www.sten.se

;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.