9 096 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Nero Assoluto - var kommer stenen ifrån?
Sida 1 av 2
Är det något som är vanligast, dvs kommer Nero Assoluto oftast från Zimbabwe? Eller kan det vara Sydafrika, Indien, Kina osv?
OT Är det just alltid Zimbabwe så känns det inte helt roligt. Jag är väl inte direkt världens största "bleeding heart liberal", men jag kan tycka att Mugabe ska få så lite utländsk valuta som möjligt. Idagsläget så ser väl iofs det politiska läget några promiller mindre jävligt ut där då Tsvangira släppts in i regeringen...
OT Är det just alltid Zimbabwe så känns det inte helt roligt. Jag är väl inte direkt världens största "bleeding heart liberal", men jag kan tycka att Mugabe ska få så lite utländsk valuta som möjligt. Idagsläget så ser väl iofs det politiska läget några promiller mindre jävligt ut där då Tsvangira släppts in i regeringen...
Hejsan,
Jag kan inte svara med 100%, men jag är ganska säkert på att
stenbrottet där Nero Assoluto bryts ligger i Sydafrika.
Däremot så finns det alternativ till Assoluton om du nu inte vill sponsra Mugabe
Dom flesta stenhuggerier har "svart granit" i sitt sortiment...
Mitt tips är att ringa runt..
Lycka till!
/Pernilla
Jag kan inte svara med 100%, men jag är ganska säkert på att
stenbrottet där Nero Assoluto bryts ligger i Sydafrika.
Däremot så finns det alternativ till Assoluton om du nu inte vill sponsra Mugabe
Dom flesta stenhuggerier har "svart granit" i sitt sortiment...
Mitt tips är att ringa runt..
Lycka till!
/Pernilla
Den leverantör som jag tog min granitskiva ifrån, (Geisler) skriver i sin broschyr att Assoluton kommer från Zimbabwe.
Själv var jag inne ett tag på assoluton, men ändrade mig sedan till Black Galaxy, en indisk sten. Den är också svart och homogen, men har små prickar/flagor i mörkgrått och koppar. Den liksom glittrar lite i vissa vinklar.
Emerald Pearl finns också, en norsk sten som är lite mer levande, med flagor i mörkgrå, svarta och blå nyanser.
Själv var jag inne ett tag på assoluton, men ändrade mig sedan till Black Galaxy, en indisk sten. Den är också svart och homogen, men har små prickar/flagor i mörkgrått och koppar. Den liksom glittrar lite i vissa vinklar.
Emerald Pearl finns också, en norsk sten som är lite mer levande, med flagor i mörkgrå, svarta och blå nyanser.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Hörde från en stenfirma att leveranserna av Nero Assoluto vansklig just nu med oroligheterna. De får väldigt varierande kvalitet på skivorna säger han. Någon som hört något liknande?
Jag är ute efter en granit som är svart som denna sten utan en massa prickar eller annat i stenen. Vad finns det som ligger väldigt nära?
Jag är ute efter en granit som är svart som denna sten utan en massa prickar eller annat i stenen. Vad finns det som ligger väldigt nära?
Följande sajt kan vara kul om man vill gräva ett lager djupare i världens stensorter:
http://www.stone-network.com/
Här finns lite mer kött på benen om den svarta graniten:
http://eurasian.com/info/2004/week01.html
http://www.stone-network.com/
Här finns lite mer kött på benen om den svarta graniten:
http://eurasian.com/info/2004/week01.html
Citat från ovanstående länk:Fasting65 skrev:
"The original Absolute Black, also known as Sutareboda, is the name for a Swedish black granite which has been quarried for many years." Kul!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Hörde att Svensk sten fraktas till andra länder i Europa för att bearbetas och skickas tillbaka för att tex göras till bänkskivor. Detta pgr av att vi inte har stora anläggningar i Sverige. Låter mer som en ursäkt för låglönehantering tycker jag. Så om det stämmer så spelar det mindre roll vart man tar stenen från. Det är inte miljövänligare med Svensk sten i varje fall...
Har läst någonstans att nästan alla stenblock, från stora delar av världen, går till Italien och sågas upp där... Där finns väl i alla fall inte barnarbete eller ohälsosam arbetsmiljö. Men synd ändå att det inte sågas upp i Sverige. Tycker det finns flera fina svenska alternativ.
Man hade väl trott o hoppats på det, men tyvärr inte. Efter att ha läst Robert Saviano's bok "Gomorra" om camorrans, den italienska maffians grovt kriminella framfart i Italien funderar man nästan på att bojkotta varor från Italien.Balkan skrev:
Men visst sågas det i Sverige om man köper svensk sten.Balkan skrev:
Medlem
· Halland
· 6 inlägg
kära alla ni.
stenmarknaden i världen är global. Bohus Granit finns enbart i Bohuslän. Nero Assoluto finns i Afrika, oavsett om Du köper den i Haparanda, Milano eller annan plats. Samma gäller Carrera-marmor, som bryts i Italien. Stenen finns där planeten jorden skapat den.
stenmarknaden i världen är global. Bohus Granit finns enbart i Bohuslän. Nero Assoluto finns i Afrika, oavsett om Du köper den i Haparanda, Milano eller annan plats. Samma gäller Carrera-marmor, som bryts i Italien. Stenen finns där planeten jorden skapat den.
Frågan var inte vart stenen kommer ifrån utan hur den fraktas för att sågas upp i de block som sedan stenfirmorna använder. Vad jag har hört så skickas allt till Italien oavsett vart stenen bryts. Vilket inte verkar vara världens mest miljövänliga sätt att göra det på. Dvs köper jag en Svensk sten så har den tagit en svä'ng från stenbrott till Italien och tillbaka och troligen via öststater för att de får EU bidrag genom att snurra det den vägen... Optimalt för jobb lokalt och miljön? Knappast. I fler trådar diskuteras ju vem man låter såga och montera sina köksskivor. Men en del av hanteringen innan verkar samma oavsett om man köper via Svensk eller annan stenfirma. Vad jag har hört och är inte expert på detta på något sätt bara repeterar vad jag hört från andra.