Så om du installera tex 10 kW och får grönt el på denna installation så kan du inte få utöka anläggningen med 10 kw nästa år och få grön el.
Men det står att man ska bo där eller föräldrar och det är det jag gör.

J Jilini skrev:
Så om du installera tex 10 kW och får grönt el på denna installation så kan du inte få utöka anläggningen med 10 kw nästa år och få grön el.
Men det står att man ska bo där eller föräldrar och det är det jag gör.
Om du kan visa att det är 2 olika projekt så bör man kunna göra 2 avdrag.

Det står att ENDAST du (eller egentligen ditt hushåll) och föräldrar får bo där. Om någon annan person står på adressen får man inte göra avdrag.

Dessutom får man i princip inte göra avdrag om elen används till något annat än småhuset (så nej till Attefall o.s.v.).

Kravet är väl att det ska finnas separat elabonnemang för hushållet så att det inte är sammanblandat med t.ex. näringsverksamhet (eller då andra hushåll på samma adress).

Nu låter det ju som att Skatteverket eventuellt har tittat i Lantmäteriets lägenhetsregister för att se vilka som bor på adressen - och att TS har en uthyrningslägenhet men inte har en separat adress för den - men jag undrar om inte handläggaren på Skatteverket sedan tagit en genväg och bara antagit att det därför också bara finns ett elabonnemang.

Å andra sidan låter det som att det vid installationen faktiskt bara fanns ett elabonnemang och då har ju Skatteverket rätt i sak ändå, även om de använder fel argument.

Det är inte någon indragen el i attefallsstugan, alltså finns där ingen elförbrukning har istället gasspis fotogenlampa. Det går inte att utesluta det.

Vad Jilini skulle ha gjort.
1. Låtit installera växelriktare och lagringsbatteri år 2024 och färdigställs och betalas av Jilini år 2024.
2. År 2025 beställer han sedan utbyggnad med ytterligare lagringsbatteri och betalas av Julini även år 2025.

På så vis kan han får maximalt med skattereduktion år 2024 och även 2025.

När det gäller skattereduktionen på 50 % av material och arbete vid installation av växelriktare och lagringsbattteri, så både mannen och frun kan åtnjuta skattereduktion för samma installation, och blir då totalt mer som fås i skattereduktion.
Jag tror det går bra även om mannen och mannens(eller fruns) släkting(t.ex. förälder) som bor i samma hushåll, båda får skattereduktion för samma installation.

Redigerat:
J Jilini skrev:
Ja det är väl en form av rot, som kallas för grön el. Jag har ringt flera gånger och förklarat och vad det gäller installationen så fick jag en offert och då påstår dom att det var en installation. Men jag förklarade att vi bytte ut växelriktsren och så mycket batteri som grönt el medgav 2024 resterande monterades 2025 och jag betalade en faktura 2024 och en till faktura 2025. Jag sa detta till skattemyndigheten att vi hade delat upp installationen över två år för att kunna nyttja bidraget fullt ut men det hjälpte inte.
Så nu blir det inget bidrag, installatören var bussig nog och kommer nu att ta bort halva kapaciteten av batterierna. Men det blev en riktig förlustaffär ändå.
Och som du ser hänvisar dom till olika paragrafer som inte säger någonting vad som gäller.
Och hitta rätt info om grönt el är verkligen inte lätt så gör inte som jag,utan kontakta skattemyndigheten om ni ska installera grön el. Och helst få det i skrift att det är godkänt. Och som jag nämnde tidigare om attefallshus och hyr ut så är man tydligen inte heller berättigade till grön el.
Förstår jag dig rätt här... Har du fått en(1st) offert för ALLT men det är uppdelat på 2 tillfällen och två fakturor? Gjordes installationerna tätt inpå varandra vid årsskiftet (första delen t.ex december 2024 och andra delen januari 2025 )?

J Jilini skrev:
J Johrnak skrev:
Dessutom får man i princip inte göra avdrag om elen används till något annat än småhuset (så nej till Attefall o.s.v.).
Enligt skatteverket får inte garage eller friggebod ha indragen el heller? Citerat från skatteverket:

”Om den lagrade egenproducerade elen förser andra byggnader på fastigheten än ditt småhus ger det i normalfallet inte rätt till skattereduktion.”

Misstänker att många som har fått avdraget också har el indraget i andra byggnader än bostadshuset?

Tur att jag såg denna tråd då jag var nära att beställa batteri installation relativt snart…

Har precis fått attefallshuset uthyrt så tvärkört ändå. 💩

M mortimer skrev:
Förstår jag dig rätt här... Har du fått en(1st) offert för ALLT men det är uppdelat på 2 tillfällen och två fakturor? Gjordes installationerna tätt inpå varandra vid årsskiftet (första delen t.ex december 2024 och andra delen januari 2025 )?
Fick en offert 2024 och installerade en del (maxat avdrag) och betalade denna faktura i dec 2024.
I slutet av januari installerades resterande batteri och fick en ny faktura. Det skattemyndigheten hänger upp sig på att det är fler än jag skrivna på adressen.
Skicka här kopia från Skatteverkets hemsida.

Har solfångare på taket.
Äger ett småhus som jag begär skattereduktion
Bor permanent i bostaden
Har blivit fakturerad vid två tillfällen
Har haft utgifter för grön teknik.
Jag har läst flera dokument från skatteverket men blir bara förvirrad. Jag anser att jag har följt det som krävs för att erhålla grön teknik bidrag.

• Papper med information om skattereduktion för grön teknik, inklusive regler och procentsatser för olika installationer som solcellssystem och laddningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med information om skattereduktion för egenproducerad el och krav för installation av grön teknik enligt Skatteverkets riktlinjer.
    Skapa konto
  • Dokument med text om skattereduktion för installation av batterier kopplade till egenproducerad förnybar energi, från Skatteverkets hemsida.
    Skapa konto
  • Pappersark med villkor för skattereduktion vid installation av grön teknik från Skatteverket, liggande på ett bord.
    Skapa konto
  • Textdokument med krav och rättigheter för att få skattereduktion för grön teknik enligt Skatteverkets riktlinjer, daterat 2024-03-22.
    Skapa konto
J Jilini skrev:
Fick en offert 2024 och installerade en del (maxat avdrag) och betalade denna faktura i dec 2024.
I slutet av januari installerades resterande batteri och fick en ny faktura. Det skattemyndigheten hänger upp sig på att det är fler än jag skrivna på adressen.
Skicka här kopia från Skatteverkets hemsida.

Har solfångare på taket.
Äger ett småhus som jag begär skattereduktion
Bor permanent i bostaden
Har blivit fakturerad vid två tillfällen
Har haft utgifter för grön teknik.
Jag har läst flera dokument från skatteverket men blir bara förvirrad. Jag anser att jag har följt det som krävs för att erhålla grön teknik bidrag.
Men har du fått en(1) eller två (2) offerter ?
Kan de du hyr ut till inte flytta eller skriva sig på annan adress ?

J Jilini skrev:
[bild][bild]
Enligt Scb så består ett hushåll av alla personer som är folkbokförda på samma adress - så då blir skatteverkets tolkning av vad ett hushåll egentligen är felaktigt. Det finns ju minst sagt komplexa konstellationer:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/hushall-i-sverige/#Fakta

”Övriga hushåll. Här hittar vi till exempel hushåll med tregenerationsboenden, inneboende, kompisboende och kollektiv.”

Skatteverket menar säkerligen ägarna eller släktskap med ägarna egentligen men de kanske inte kan ändra på sina definitioner så fort?

Mvh

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
@Jilini Har du ringt och pratat med handläggaren för att förstå mer hur de resonerar vad gäller "hushåll"?

M Mikael 81 skrev:
@Jilini Har du ringt och pratat med handläggaren för att förstå mer hur de resonerar vad gäller "hushåll"?
Ja jag har pratat med 3 handläggare som säger samma inlärda svar dom vill väl inte kritisera tidigare beslut.

Jag tänkte på specifikt den handläggare som hanterat ärendet - om det framgår vem det är av breven du fått.

M Mikael 81 skrev:
Jag tänkte på specifikt den handläggare som hanterat ärendet - om det framgår vem det är av breven du fått.
Ja när man motsätter sig detta förslag så skicka dom ärendet vidare till en kollega som gör en (egen bedömning) vill väl inte kritisera kollegans förslag.

Prata alltid med en skattejurist innan ni svarar Skatteverket när det rör dessa summor. Det är enkelt att lämna felaktiga svar som gör det svårt att få rätt senare / kräver dyra överklaganden.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L LJT skrev:
Prata alltid med en skattejurist innan ni svarar Skatteverket när det rör dessa summor. Det är enkelt att lämna felaktiga svar som gör det svårt att få rätt senare / kräver dyra överklaganden.
Hur kommer man i kontakt med en skattejurist, via kommunens konsumentvägledare ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.