Vi installerade batteri till våra solceller och nekas nu rot. Har varit i kontakt med skattemyndigheten men dom är av uppfattningen att ingen rot ska betalas ut.
Vårt hus är ett småhus men jag hyr även ut lägenhet inkl värme och el ( har EN elmätare) för hela huset.
Skattemyndigheten hänvisar bara till olika paragrafer.
Vi delade upp installationen så att vi kunde utnyttja rot över årsskiftet 2024 - 2025
Jag tycker att det är svårtolkat på deras hemsida.
Hur är det då om man har liknande anläggning och hyr ut ett attefall, är man då inte berättigad till rot enligt grön el.

Ni har alltså själva(i kraft att vara privatperson) installerat batteri till er befintliga elnätsanslutna solcellsanläggning. Det var alltså inte en firma som installerade batteriet?
Vilka skäl har skattemyndigheten frö sitt nekande?

A Arnodt skrev:
Ni har alltså själva(i kraft att vara privatperson) installerat batteri till er befintliga elnätsanslutna solcellsanläggning. Det var alltså inte en firma som installerade batteriet?
Vilka skäl har skattemyndigheten frö sitt nekande?
Det är en firma som installerat anläggningen av batterier. Och skattemyndigheten säger att det bara är vår lägenhet som batterierna ska leverera till.
Eftersom det finns fler på adressen så beviljas inte rot avdrag.

J Jilini skrev:
Det är en firma som installerat anläggningen av batterier. Och skattemyndigheten säger att det bara är vår lägenhet som batterierna ska leverera till.
Eftersom det finns fler på adressen så beviljas inte rot avdrag.
Men om din nätägare sätter separat elmätare till den delen som du inte har det till idag, löser det problemet ?

M mortimer skrev:
Men om din nätägare sätter separat elmätare till den delen som du inte har det till idag, löser det problemet ?
Tror inte det,argumentet var att fler än jag var skrivna på adressen.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
väldigt bra information... jag planlägger att börja jobba heltid i sverige 2026. Hade mått extremt dåligt av att missa något sådant här om jag upprättade en anläggning åt en kund.

Om det är ett enfamiljshus som bebos, då är det väl ovanligt att endast en enda person bobor huset. Vanligast är väl att flera personer bor på denna samma adress(dvs är skrivna på samma adress), fru, man och barn. Blir ju ca 4 personer. Sedan kanske frun eller mannens föräldrar bor på samma adress, då blir det ett par ytterligare.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J Jilini skrev:
Skattemyndigheten hänvisar bara till olika paragrafer.
Men vilka? Exakt hur ser invändningen ut?

Det finns ju någon regel att om man har näringsverksamhet i huset samtidigt som man bor där, så får avdraget inte ha med näringsverksamheten att göra. Men normalt räknas inte EN uthyrning som näringsverksamhet.

H hempularen skrev:
Men vilka? Exakt hur ser invändningen ut?

Det finns ju någon regel att om man har näringsverksamhet i huset samtidigt som man bor där, så får avdraget inte ha med näringsverksamheten att göra. Men normalt räknas inte EN uthyrning som näringsverksamhet.
Dokument från Skatteverket om beslut angående skattereduktion och installation, med reflexion av personens skor och byxor på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett dokument från Skatteverket om skattereduktion för grön teknik, innehållande lagar och ett beslut om att inte ändra tidigare beslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jilini skrev:
[bild][bild]
😞 va tråkigt...

J Jilini skrev:
Tror inte det,argumentet var att fler än jag var skrivna på adressen.
När gjordes installationerna och när betalades de ?
Vad är gjort vid de olika installationerna+ Har du bytt/ersatt någon växelriktare ?
Kanske har en öppning här...

• Gilla
solofss2
  • Laddar…
K
Då fick ni rot första året? Men inte i år? Så förra året
J Jilini skrev:
[bild][bild]
Det känns ju som att de har två punkter som de anmärker på. Vad är det som gör att de får sig tro att installatören inte var färdig med en funktionsduglig anläggning första året?

Första året solceller och växelriktare? Andra året batteri? Så länge de skött fakturering rätt borde det vara ok tänker jag?

Den andra punkten är svårare. Men den ena punkten har nog lyft den andra. Annars kanske du gått under radarn.

Observera att skattemyndigheten anger att det är ett förslag till beslut, alltså inte slutgiltigt.

Jag gissar att skattemyndigheten menar att både en växelriktare som kan ha sig tillkopplade lagringsbatteri och ett lagringsbatteri behövs för att få en färdig funktion som medger lagring av solström.

Monteras år 2024 en växelriktare som kan ha lagringsbatteri, men inget lagringsbatteri, då finns inte år 2024 möjlighet att lagra solström.

Det är väl skattereduktion som är 50 % av kostnaden för installation av växeriktare och lagringsgbatteri.
Det är inte ROT-avdrag.

Redigerat:
  • Gilla
Götesjö
  • Laddar…
Ja det är väl en form av rot, som kallas för grön el. Jag har ringt flera gånger och förklarat och vad det gäller installationen så fick jag en offert och då påstår dom att det var en installation. Men jag förklarade att vi bytte ut växelriktsren och så mycket batteri som grönt el medgav 2024 resterande monterades 2025 och jag betalade en faktura 2024 och en till faktura 2025. Jag sa detta till skattemyndigheten att vi hade delat upp installationen över två år för att kunna nyttja bidraget fullt ut men det hjälpte inte.
Så nu blir det inget bidrag, installatören var bussig nog och kommer nu att ta bort halva kapaciteten av batterierna. Men det blev en riktig förlustaffär ändå.
Och som du ser hänvisar dom till olika paragrafer som inte säger någonting vad som gäller.
Och hitta rätt info om grönt el är verkligen inte lätt så gör inte som jag,utan kontakta skattemyndigheten om ni ska installera grön el. Och helst få det i skrift att det är godkänt. Och som jag nämnde tidigare om attefallshus och hyr ut så är man tydligen inte heller berättigade till grön el.

Jag tolkar det som att Skatteverket anser detta:

1. Du har gjort EN installation (d.v.s. 1 system) som delats upp på två installationstillfällen (vilket du i princip medgivit när du sagt att anledningen till att det drog ut på tiden var för att kunna göra större avdrag). Man får bara göra avdrag EN gång per installation.

2. En regel (67 kap. 41 § IL) säger att man kan bara få skattereduktion om installationen är för det egna hushållet eller föräldrars hushåll. Eftersom du hyr ut så finns det personer som inte tillhör dessa kategorier vilket gör att du inte får göra avdrag.

Sen om reglerna är bra eller inte låter jag vara osagt, men jag tycker att skatteverket iallafall har fog för sitt beslut.

• Gilla
Mekplatsen och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.