13 055 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Nej till att slå ihop lånedelar?
Lånen vi vill slå ihop är obundna och löptiderna är upplagda på 30år. Dock upplagda på olika tidpunkter (Max ett år mellan)
Ringde banken idag igen. Fick samma besked som tidigare "nej vi gör inte det" trots upprepade önskemål om en förklaring fick jag endast en spekulation av vad det kan bero på. "Dom har beslutat att vi inte gör det." Med dom menade hon troligen ledningen.
Hon menade på att det kunde bero på att vi har olika löptider för lånen, en kan vara 29år kvar medan de andra kanske har 32 och 35 år.
Jag erbjöd mig även att om detta var anledningen att lägga över samtliga på den löptiden som var bäst för banken. Men åter igen kom svaret "nej vi gör inte det."
I ett sista läge önskade jag att åtminstone slippa få separata uppmaningar för varje lånedel om, ränteändringsdags, påminnelser samt påminnelser på påminnelserna om ränteändringsdags.
Det var tydligen lag på att dessa påminnelser måste skickas ut, vilket jag absolut kan förstå. Enda sättet att inte få alla dessa påminnelser är att ha färre lånedelar:screwy:
Nåväl.
Ringde banken idag igen. Fick samma besked som tidigare "nej vi gör inte det" trots upprepade önskemål om en förklaring fick jag endast en spekulation av vad det kan bero på. "Dom har beslutat att vi inte gör det." Med dom menade hon troligen ledningen.
Hon menade på att det kunde bero på att vi har olika löptider för lånen, en kan vara 29år kvar medan de andra kanske har 32 och 35 år.
Jag erbjöd mig även att om detta var anledningen att lägga över samtliga på den löptiden som var bäst för banken. Men åter igen kom svaret "nej vi gör inte det."
I ett sista läge önskade jag att åtminstone slippa få separata uppmaningar för varje lånedel om, ränteändringsdags, påminnelser samt påminnelser på påminnelserna om ränteändringsdags.
Det var tydligen lag på att dessa påminnelser måste skickas ut, vilket jag absolut kan förstå. Enda sättet att inte få alla dessa påminnelser är att ha färre lånedelar:screwy:
Nåväl.
Jsg kan inte se nåt fel.att ha fyra lån om räntan är rörlig. Om räntan är olika på de 4 lånen så är det enklare att amortera på det lån som har lägst ränta. Man kan (om ni inte skrivit på ett avtal som förbjuder er att ha lån hos andra banker) tänka sig att vilja överföra ett (eller) lån till annan bank.
Alla banker älskar att deras kunder har flera huslån som alla löper ut vid olika tidpunker. Gärna 1,3,5 10 årslån. Man blir fast för alltid hos en sådan bank.
Alla banker älskar att deras kunder har flera huslån som alla löper ut vid olika tidpunker. Gärna 1,3,5 10 årslån. Man blir fast för alltid hos en sådan bank.
Något stämmer inte, jag tog mig friheten att ta bort lite i din text;kent_n skrev:Lånen vi vill slå ihop är obundna och löptiderna är upplagda på 30år.
Hon menade på att det kunde bero på att vi har olika löptider för lånen, en kan vara 29år kvar medan de andra kanske har 32 och 35 år.
Jag erbjöd mig även att om detta var anledningen att lägga över samtliga på den löptiden som var bäst för banken. Men åter igen kom svaret "nej vi gör inte det."
I ett sista läge önskade jag att åtminstone slippa få separata uppmaningar för varje lånedel om, ränteändringsdags, påminnelser samt påminnelser på påminnelserna om ränteändringsdags. Det var tydligen lag på att dessa påminnelser måste skickas ut, vilket jag absolut kan förstå.:screwy:
Om dina lån inte är bundna, idag normalt 3-mån, så kan du ändra löptiden var 3:e månad. Det har jag gjort på våra via min internetbank, däremot så kan du nog inte förlänga tiden själv utan endast minska återbetalningstiden.
Så visst kan du ändra löptiden så den blir detsamma för dina 4 lån
Vid en ev. sammanslagning kan du för något av lånen få betala lite ränteskillnad men det blir ju endast någon månad, dvs endast några kronor.
I vår bank med obundna lån så kan jag via internetbanken göra omskrivning av lånen utan några utskick. Om jag vill fortsätta så förlängs de på nytt utan att jag behöver göra något, ingen pappershantering.
Så något stämmer inte gällande dina lån och att de ska vara obundna, samt vad banken säger.
Allt låter mycket märkligt, får man fråga vad det är för bank?
Vad är din definition på obundna lån eller är det någon speciella avtalsvillkor?
Jag håller normalt med dig om detta. Problemet är att förra året så låg räntorna på tex tio år väldigt lågt. Tom jag övervägde att binda delar av mitt lån då.elpaco skrev:Jag tycker verkligen man skall tänka sig för innan man binder olika delar av lånet olika länge. Vad man gör är helt enkelt att binda sig till banken för längden av den längsta tiden, och har under tiden noll förhandlingsläge. Det här med att "sprida" sin risk kan jag inte heller riktigt köpa. Det är ologiskt, mellanmjölk, och varken hackat eller bankat. Standardrekommendationen är att i stället agera sin egen bank - lägg undan all ränta upp till en lämplig snittränta (för lång sikt), säg 5-6%, och ta därifrån när den går över.
Jag har själv lekt med tanken på 5år, men skulle i så fall självklart binda HELA lånet. Men titta på historiska räntor - rörligt är en vinnare i allmänhet. Och vad i världsekonomin tycker du talar för en snar uppgång av räntenivåer? Grekland? Spanien? Italien? Cypern? USA? Osv ..Jugend skrev:
Obundna lån är givetvis felaktigt av mig. Bundna på 3 månader ska det vara 
Om jag inte gör något val kommer lånen fortsätta på 3 mån bindning. Men jag kan inte välja bort meddelanden om att jag ska se över lånen eftersom bindningen går ut. Även om jag redan nu vet om att lånen ska fortsätta med
3mån bindning tillsvidare.
Och oavsett om jag önskar betala en avgift så går inte lånen att slå samman.
Har Skandiabanken.
Om jag inte gör något val kommer lånen fortsätta på 3 mån bindning. Men jag kan inte välja bort meddelanden om att jag ska se över lånen eftersom bindningen går ut. Även om jag redan nu vet om att lånen ska fortsätta med
3mån bindning tillsvidare.
Och oavsett om jag önskar betala en avgift så går inte lånen att slå samman.
Har Skandiabanken.
Kan det vara så här att du inte kan slå samman lånen?
Men att du kan ta ett nytt lån med summan av de fyra du har men då får du en uppläggningskostnad och samtidigt lösa in de gamla lånen, men nu gissar jag.
Gör så här istället. Be banken ta fram ett förslag på hur man kan göra för att ge dig ett lån som ersätter dina fyra lån. Kan inte banken hjälpa dig här så skulle åtminstone jag kontakta en annan bank och be om ett förslag, ny kund så brukar uppläggningsavgift vara förhandlingsbar.
Och om du får ett bra förslag varför inte konkurrensutsätta din nuvarande bank?
Men att du kan ta ett nytt lån med summan av de fyra du har men då får du en uppläggningskostnad och samtidigt lösa in de gamla lånen, men nu gissar jag.
Gör så här istället. Be banken ta fram ett förslag på hur man kan göra för att ge dig ett lån som ersätter dina fyra lån. Kan inte banken hjälpa dig här så skulle åtminstone jag kontakta en annan bank och be om ett förslag, ny kund så brukar uppläggningsavgift vara förhandlingsbar.
Och om du får ett bra förslag varför inte konkurrensutsätta din nuvarande bank?
Hej Kent. Min förra post var främst riktad mot vad jag tycker är ett felaktigt råd. 3mån bindning är vad man kallar rörligt, mig veterligen kan man inte ha mer rörligt än så.kent_n skrev:
Det här med dina fyra lån tycker jag är bisarrt. Jag har själv fyra lån. Tre på ett hus och ett på ett annat. Jag har dock aldrig brytt mig om att konsolidera de första tre, då alla besked kommer samlade till mig på ett papper. Jag har shb.
Klicka här för att svara