Bygglovet för vårat nybygge börjar bli klart! Så givetvis så sätts drömmandet och planerandet igång igen. Har nu kommit till altanen och undrar hur man gör en nedsänkt kruka/rabatt i altanen? Det får lov att vara en låg (max 1cm) kant runt rabatten så att akvariestenarna hålls på plats. Har letat efter djupa krukor med platt bred kant, men de jag hittat är max 5 cm djupa och det är på tok för litet. Någon som kan ge tips? Planerar att plantera högt gräs i någon och suckulenter i en annan osv. Lite japanskt med mycket sten och kanske lite vatten.
Du kan be en plåtslagare göra en "låda"/kruka i valfritt mått. Det är enkelt för honom att vika till, snygg kant kan du också få. En sådan låda blir inte helt tät i kanterna vilket är bara bra för då kan överskottvatten rinna ut. Men du bör även ha ett antal hål i botten.
Vi sågade upp 2 hål i vårt altangolv "mellan" två reglar. Hålen var då ca 90 cm * 30. För att få en kant köpte vi "halva" rundstavar sammanfogade med metalltråd, ca 30 cm höga (vår altan stod 25 cm över mark) som vi klädde hålen med, och sedan fyllde vi på med jord. Eftersom det var grus under så behövdes ingen "botten" på hålen. Känner att det är en dålig förklaring, allra helst som jag inte kan komma på vad desas "kantband" kan tänkas heta.
/alacs
/alacs
Alacs,
Använde ni "rabattkantband" som säljs på t.ex Plantagen? Finns sådana i grön plast och i aluminium.
Är nog mest inne på krukvarianten för att kunna lyfta undan, men rabattkantbanden som kan är ju onekligen mkt billigare.... och hur ofta kommer man flytta krukan för plantering.... *hmm*
Mer tips!
Använde ni "rabattkantband" som säljs på t.ex Plantagen? Finns sådana i grön plast och i aluminium.
Är nog mest inne på krukvarianten för att kunna lyfta undan, men rabattkantbanden som kan är ju onekligen mkt billigare.... och hur ofta kommer man flytta krukan för plantering.... *hmm*
Mer tips!
Rabattkantband kan det nog heta, fast dessa var i trä. Tänk dig rundstav, ca 50 mm i diameter, som är itusågad på längden, i längder om ca 30 cm. Sätt dessa bredvis varandra med rundningen utåt. Man köper en rulle och så kan man kapa den längd man behöver.
Uselt förklarat, men det är det bästa jag kan åstadkomma. Hittade en bild som finns i det bifogade dokumentet.
Uselt förklarat, men det är det bästa jag kan åstadkomma. Hittade en bild som finns i det bifogade dokumentet.
alacs:
Kantstöd heter dom. Rundstavar som är sågade itu och ihopsatta med metalltråd. Riktigt bra idé!
Kantstöd heter dom. Rundstavar som är sågade itu och ihopsatta med metalltråd. Riktigt bra idé!
Vi byggde in en sandlåda i trädäcken (hm ... detta var på 70-talet) för småttingarna. Sandlådan var byggd på så sätt att man lätt skulle kunna göra om den till nedsänkt blomlåda när barnen vuxit ifrån sandlådan. Förslaget ovan med nedsänkt plåtlåda blir nog väldigt snyggt.
Med risk för att tappa tråden lite...
Så byggde jag in en liten barnpool i mitt soldäck när jag byggde det. Jag gjorde en åttahörning som är ca 20 cm djup från golvets nivå och 20 cm hög över golvets nivå. blev kanonsnyggt, tycker jag och barnen.
Och det bästa är när dom blir så stora att dom tycker den är för liten (och OM jag bor kvar) så kan man lätt göra om den till en liten damm men lite växter eller varför inte en liten rabatt.
Så byggde jag in en liten barnpool i mitt soldäck när jag byggde det. Jag gjorde en åttahörning som är ca 20 cm djup från golvets nivå och 20 cm hög över golvets nivå. blev kanonsnyggt, tycker jag och barnen.
Och det bästa är när dom blir så stora att dom tycker den är för liten (och OM jag bor kvar) så kan man lätt göra om den till en liten damm men lite växter eller varför inte en liten rabatt.
Här kommer några bilder på hur jag gjorde med min "lilla" pool tillsammans med soldäcket.
Nu saknas staketet framför, men det kommer jag inte att montera förrän till våren.
Lite för att hålla grannana nyfikan på vad som komma skall... Alltid kul
Jag är nöjd med resultatet och mina små killar var MER än nöjda.
\\ anders
Nu saknas staketet framför, men det kommer jag inte att montera förrän till våren.
Lite för att hålla grannana nyfikan på vad som komma skall... Alltid kul
Jag är nöjd med resultatet och mina små killar var MER än nöjda.
\\ anders
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nedsänkt tak med LED belysning
Belysning -
Ok att plantera Lavendel i SAMMA kruka som Silverpäronträd?
Häckar, Buskar & Träd -
Vad ska man göra med nedsänkt mark och hur man höjer upp marken
Grund & Markarbeten -
Blommande perenner till skuggig rabatt
Trädgård allmänt -
Hur ”dödar” jag min rabatt?
Trädgård allmänt