Hej!

Köpte nyligen ett hus som är avsäkrat med 25A, känns lite overkill för våra användningsområden. Misstänker att tidigare ägaren använt lite tyngre maskiner i garaget då det finns trefas där ute men det är inget jag någonsin kommer behöva.

Värmepumpen är avsäkrad med 20A, i övrigt har vi inte något speciellt som skulle dra mycket kräm. Finns ett bastuaggregat men det kommer nog användas rätt sparsamt, och garanterat inte samtidigt som spis/dammsugning/hårtorkning eller vad annat strömslukande man kan tänkas hitta på :)

Så frågan är, vad skulle det i runda slängar kosta för en elektriker att säkra ner från 25 till 20A? Skulle innebära en besparing på 1450/år så det är ju rätt onödiga pengar som tickar iväg. Har verkligen ingen aning om omfattningen på jobbet, är det ett snabbt jobb eller måste själva "plattan" där säkringarna sitter bytas för att passa 20A istället?

Tack på förhand :)

R
Att du nu har köpt ett hus , du vet inget om det ännu , du har 25 amp säkringar och funderar på 20 amp , byt 25 orna till 20
och prova hur det går i vinter , då är du säker på att 20 håller , Vilken VP har du är det kopplat en belastningsvakt på den ?

• Gilla
berisen
  • Laddar…
VP är en IVT Greenline ht plus c9, har tyvärr dålig koll på om det är någon belastningsvakt kopplat på den. Måste undersökas.

Men för en som är lite grön på det här, en nedsäkring handlar generellt bara om att byta säkringar och meddela elbolaget eller är det något mer som behöver göras?

R
Kolla upp i manualen för VP om det finns plintar för belastningsvakt , titta vid centralen om det kommer någon tunnledning till en dosa och sedan går det in tre st vita ( ser ut som lampsladd ) I centralen sitter det små transformatorer .
Det med att byta till 20 är bara att göra rakt av , du bör ha det så över vintern , sen ska en EL-gubbe byta dom gula i botten till blå och anmäla till bolaget ,

• Gilla
berisen
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
VP är en IVT Greenline ht plus c9, har tyvärr dålig koll på om det är någon belastningsvakt kopplat på den. Måste undersökas.

Men för en som är lite grön på det här, en nedsäkring handlar generellt bara om att byta säkringar och meddela elbolaget eller är det något mer som behöver göras?
Elektrikern byter passbitar till dina huvudsäkringar och rapporterar detta till ditt nätbolag.
Kanske totalt 2h jobb med resa, arbete och rapportering, ca 1000-2000 kr i kostnad.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
För att få ändrad tariff måste en auktoriserad elinstallatör göra nedsäkringen och anmäla det till nätägaren. Man kan alltså inte sätta in mindre säkringar själv för att sedan göra en ändringsanmälan. Det beror på att man vill att en fackman bedömer om det är OK samt att man måste byta bottenkontakter som passar till dom nya säkringarna. Jag skulle gissa att elfirman vill ha en timme för själva bytet och pappersexercis + restid + bilkostnad.
Jag tror att du utan problem kan byta till 20 A men vill du kolla först så gör som rävlyan skriver.

E etompau skrev:
Elektrikern byter passbitar till dina huvudsäkringar och rapporterar detta till ditt nätbolag.
Kanske totalt 2h jobb med resa, arbete och rapportering, ca 1000-2000 kr i kostnad.
Tack för svar! :) Då var det ungefär som jag föreställt mig. Enkelt sätt att spara en slant varje år även fast arbetskostnaden blir rätt stor initialt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.