Det finns hundratals nätverkskameror på marknaden. Jag har försökt hitta tester, men oftast är det helt omöjligt att hitta någon information alls om kvaliteten på kamerorna.

Därför föreslår jag att alla delar med sig av sina erfarenheter av sina nätverkskameror. Lämpliga rubriker kan vara bildkvalitet vid ljus och mörker, installationsproblem, problem vid trådlös överföring och strul överhuvudtaget.

Prisklass? Upplösning? Amatörprodukter eller Proffs? Ändamål?

En sak man lätt kan säga är att om bilden är dålig på kameran har man fel kamera för ändamålet. Eller så saknar man underlag för ljusföhållanden mm
Är inte kameran gjord för mörker är den aldrig bra i just mörker.

Men bra kameror att köpa är AXIS, Mobotix, Bosch, Sony, Philips mfl.
Sen får man kolla på va man vill göra med bilderna, AXIS kör ex mycket med h.264. Vilket är en fördel om man vill köra trådlöst. Andra kör MJPEG vilket är en bra stanard. Vill man ha riktigt bra skall man leta efter kameror som klarar Motion JPEG 2000 dock är denna tyngre än h.264 vilket gör den mindre bra för trådlöst

Antal pixlar är också av vikt, vad vill du se? Översikt eller detalj. Översikt med detalj osv..

Redigerat:
Som sagt, det finns massor med nätverkskameror, men ingen information om något alls.

Vilka kameror har ni köpt? Vad tycker ni om dem? Vad kostar det? Och så vidare, och så vidare. Jag vill helt enkelt ha information.

Jo men det är att jämnföra äppen med päron. Skall du ha något rättvist måste du jämnföra kamor som är för samma ändamål. IP-Kameror idag saknar till stor del standarder. Tittar man på den tekniska informationen så kan du mer eller mindre bara jämnföra kameror som har samma tekniska värden.
En 1,3 Mpix kan aldrig ställas mot en 16 Mpixel kamera. Båda kan vara jättebra, men klargör man inte behovet är det skit samma vad man jämnför.

frohike skrev:
En 1,3 Mpix kan aldrig ställas mot en 16 Mpixel kamera. Båda kan vara jättebra, men klargör man inte behovet är det skit samma vad man jämnför.
Förstår trådstartarens tankar. Har t.ex. 2 st 640x480 IP-kameror, den ena från AXIS och den andra en no-name. Bildkvalitén skiljer sig avsevärt även om de på pappret ska vara likvärdiga.

Ska ta fram vilka modeller det är och lista dem här i tråden.

Hej,

Jag har en Axis 207W och kan bara rekomendera. Precis som Erikoolio skriver så skiljer det väldigt mycket mellan dessa. Axis kameror är av bra kvalisort dock är priset då något högre.

/Ante

Hur kör ni AXIS kamerorna - Trådlöst eller via kabel? Vill gärna ha en som ligger och tickar till min QNAP NAS som har support gentemot IP kameror men självklart så drogs det ingen kabel just dit och enda röret fram är ganska fullt med högtalarkabel samt styr till utebel. :(

Har AXIS en out of the box wireless IP cam?

Nog finns det information och recensioner av nätverkskameror. Några Axis exempel :

http://www.axis.com/files/reviews/psimag_233d_0709.pdf
http://www.pcpro.co.uk/reviews/ip-cameras/242592/axis-p3301
http://www.trustedreviews.com/networking/review/2009/01/30/Axis-P3301-IP-Camera/p1

De dedikerade säkerhetstidningarna är väl oftast de som har mest djup i sina recensioner. Datablads siffror säger väldigt lite om bildkvalite. Det är mycket subjektivitet inblandat när tillverkarna tar fram de siffrorna.

Återigen:

Vilka kameror har ni köpt? Vad tycker ni om dem? Vad kostade de? Funkar de? Är kvaliteten bra? Strular kamerorna? Och så vidare och så vidare.

Jag vill bara veta vad ni har köpt och vad ni tycker om er kamera. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Om alla kameror under 1000 kr är fullständigt asdåliga så får jag naturligtvis ändra min budget, men om det finns en märkeslös kamera som gör jobbet för en spottstyver så är jag ju nöjd.

En jämförelse: Lidls youghurt har tillverkats av ett företag ingen har hört talas om, youghurten är billigare än Arlas och ändå ... den är mycket godare än alla andra kända märkens. Och vad är mitt behov i detta fall? En god youghurt så klart.

Äpplen och Päron. Vad skall du ha kameran till? Det är det första du måste beskriva.
Efter det kan man ta fram en passande kamera. Att be om tips på kameror för IP är lite som att be om tips på bildäck. Säger du inte vilket ändamål de skall användas så vet du ju inte vad för råd du får. Rallydäck är inte gjorda för asfalt men det är lik väl skitbra.

Kameror är en djungel eftersom det som jag skrev tidigare inte finns standarder nog. Samt att man gärna inte talar så högt om behov.
En billig kamera kan vara skitbra OM den monteras på ett bra sätt med rätt förutsättningar. Min Webkamera är skitbra för att vara 1,3 mpix, men den är bara bra på 30-40 cm med bra ljus. Lik väl är den bra.
Men ja jag förstår vad du vill ha fram men det jag försöker förklara är att det är inte så enkelt som du vill ha det.
Ibland är kameran för 25000 kr den bästa, men likväl kan en kamera för 1500 slå den då den billigare uppfyller ett annat behov.

Snälla, jag vill veta vilka kameror ni har köpt och vad ni tycker om dem.Strunta i vad jag ska ha dem till. Berätta bara vad ni har köpt och vad ni tycker om dem. Bara det. Snälla.

Inga fler inlägg om äpplen, päron eller annat. Jag ville ha information om era kameror. Bara det. Inget annat.

Sorry, chansen att få ett användbart svar är mycket liten om du inte är beredd att anstränga dig såpass mycket att du ställer en mer specifik fråga.
För att följa din jämförelse, din fråga gäller inte en god yoghurt, det är mer att jämföra med att fråga efter vad andra tycker om mejeriprodukter. Vad hjälper det dig om femhundra personer beskriver mjölk, filmjölk, ost, keso osv om det är yoghurt du tänkt köpa.

Herregud, jag ger upp.

Jag har hela tiden frågat efter en enkel sak, nämligen att ni beskriver vad ni har köpt och hur ni har upplevt produkten.Jag förstår överhuvudtaget inte varför alla håller på jiddrar om vad jag är ute efter när det enda jag är ute efter är en beskrivning av vad ni har köpt och hur ni har upplevt produkten. Det är det enda. Jag försöker bilda mig en uppfattning om marknaden och är inte ute efter något alls innan jag vet något om produkterna.

Så här:

"Jag har köpt kamera X. Bilden är bra i ljus, men inget vidare i mörker. Den kostade Z kr. Installationen strulade lite med bla bla bla."

Redigerat:
mandg skrev:
Min erfarenhet är att man skall passas sig för mindre kända märken.

Har köpt ett par noname inomhus & utomhus kameror(IP) från Övervakningsbutiken.se

Dock har dessa visat sig vara helt värdelösa. Bildkvaliten är väl helt ok också mörkerseendet.
Minns du möjligtvis vilket märke det var på kamerorna? Du kanske till och med har en länk att bjuppa på?

Jag undrar lite om webservern också är instabil. Går det att titta på bilder över nätet utan problem, eller strular det också?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.