18 613 läst ·
52 svar
19k läst
52 svar
Nätverkskamera i flaggstång, hur?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 327 inlägg
Njae, om frågan är hur man får fast en kamera i en flaggstångstopp, så är frågan om man överhuvudtaget får sätta en där högst relevant.krille krokodil skrev:
Sedan så kanske den diskussionen tagit lite större plats än vad som är optimalt, men om man jämför med exv. elforumet, där det hör till reglerna att man i varje tråd får upplysa om att det som föreslås är olagligt att utföra, så är lagrumet i det fallet extremt mycket tydligare än här. Så det är inte orimligt att lägga några inlägg på att reda ut ståndpunkterna på om man får eller inte.
Paradoxalt nog så är frågan om huruvida man som civilperson får sätta upp en kulspruta i en flaggstång mycket lättare att svara på...
Trådlös kamera? Sitter flaggstången när nog ditt wi-fi?
svartöra skrev:Jag hade det möjligen något tveksamma nöjet att fylla 50 år nyss och på jobbet tog mina snälla kollegor och gav mig en flaggstång. Det hade jag inte väntat mig
I alla fall tycker jag att en bra flaggstång borde ha en nätverkskamera i knoppen, givetvis en laglig sådan riktad mot havet/horisonten så att det inte blir någon personövervakning.
Jag har inte tänkt praktiskt på saken tidigare men har nu fattat att flaggstångsknoppar brukar kunna rotera och då blir det ju svårt att dra en nätverkssladd eller strömmatning dit.
Så hur gör jag, har någon idéer?
Trådlöst nät går förstås men man ska ha dit ström också. Då snor sig kablarna om knoppen roterar.
Men det blir nog till att prova lite olika saker när stången är på plats. Första övningen blir att bara hissa upp en kamera istället för flagga och se om det alls blir någon utsikt... och är det det, så verkar en icke roterande knopp vara enklast. Jag får väl se om flaggor och vimplar snor sig runt stången.
Det blir snyggast att få in kameran i knoppen, så utanpåliggande lösningar blir mer nödfall. Att pilla in den i stången och borra ett litet titthål blir just lite pilligt, stången är 65mm i diameter så på insidan kan det vara 50-55 mm kanske?
Sedan ska jag hitta en webkamera för utomhusbruk med rätt lång brännvidd. Här är t ex en:
http://www.viditronic.se/shop/hikvision-ds-2cd2342wd-i-1116p.html
Den borde man kunna "skala" och plocka ut själva kameran så man slipper resten av klunsen och belysningen..
Åskledare sa någon, det är ju en väsentlig synpunkt men blir det större risk för nedslag om det går en nätverkskabel plus matning i flaggstången? Eller är problemet egentligen att skydda utrustningen i huset med samma metoder som radioamatörer skyddar sin utrustning? Det är kanske bättre att köra trådlöst och bara fixa matning via kabel i så fall, det borde vara "enklare" att skydda..
Men det blir nog till att prova lite olika saker när stången är på plats. Första övningen blir att bara hissa upp en kamera istället för flagga och se om det alls blir någon utsikt... och är det det, så verkar en icke roterande knopp vara enklast. Jag får väl se om flaggor och vimplar snor sig runt stången.
Det blir snyggast att få in kameran i knoppen, så utanpåliggande lösningar blir mer nödfall. Att pilla in den i stången och borra ett litet titthål blir just lite pilligt, stången är 65mm i diameter så på insidan kan det vara 50-55 mm kanske?
Sedan ska jag hitta en webkamera för utomhusbruk med rätt lång brännvidd. Här är t ex en:
http://www.viditronic.se/shop/hikvision-ds-2cd2342wd-i-1116p.html
Den borde man kunna "skala" och plocka ut själva kameran så man slipper resten av klunsen och belysningen..
Åskledare sa någon, det är ju en väsentlig synpunkt men blir det större risk för nedslag om det går en nätverkskabel plus matning i flaggstången? Eller är problemet egentligen att skydda utrustningen i huset med samma metoder som radioamatörer skyddar sin utrustning? Det är kanske bättre att köra trådlöst och bara fixa matning via kabel i så fall, det borde vara "enklare" att skydda..
Ett sätt att slipa kablar är att sätta en mastsolcellspanel på den och en wifi-kamera på valfri höjd.
Då är det ingenting som varken rör sig eller leder ner åskan.
Finns många solpaneler som är smala och långa men dom är förstås inte vita.
Då är det ingenting som varken rör sig eller leder ner åskan.
Finns många solpaneler som är smala och långa men dom är förstås inte vita.
Vi har haft blixtnedslag i parabolen, även om oarabolen var bara en av de vägar blixten tog 
Och alla apparater som var ansluten på två olika kablar gick sönder (el+tv eller el +tele)
Nästan allt som var ansluten till tv boxen gick också sönder. Så ja drt kan vara smart att ha wifi och undvika för många kablar direkr in i huset
Och alla apparater som var ansluten på två olika kablar gick sönder (el+tv eller el +tele)
Nästan allt som var ansluten till tv boxen gick också sönder. Så ja drt kan vara smart att ha wifi och undvika för många kablar direkr in i huset
Personligen skulle jag montera den med glasdelen pekandes nedåt eftersom snö lägger sig på den och täcker glaset. Dessutom kan du hitta ett fäste som du monterar på flaggstången och monterar kameran så att den pekar nedåt. Då skyddas den bättre mot solen.
haha! Jag har inget att tillägga om ditt problem, men tyckte att det var roligt och udda att man får en flaggstång i födelsedagspresent. Jag skulle nog... woot... ge mig en något som kortar ner tiden att klippa gräsmattan.... som en robotgräsklippare. =)
Iaf! toppen idé dock, lycka till.
Kolla bara så du inte går över gränsen för "övervakning" =).
Iaf! toppen idé dock, lycka till.
Kolla bara så du inte går över gränsen för "övervakning" =).
Aboslut inte, Det är nog bara jag som är sån och tänker... Får jag ner kostnaden/tid på något sätt? Ger den frukt? Hjälper det miljön? Hjälper/underlättar den mig vid underhåll/problem? får den bukt med mördarsniglar eller rådjsut som norpar mina grönsaker? Om stången har en dryckhållare med kylfunktion eller en automatisk sentry gun, så banne mig åker en eller flera flaggstångar upp =).Nerre skrev:
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 480 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 480 inlägg
10 år har gått och TS borde i våras fyllt.
Grattis
Men hur gick det med kameran. Blev det någon?
Själv funderar jag på varför 14 meters stänger är, oavsett tillverkare/leverantör, dubbelt så dyra som 12 meters. Och sen är 16 meters bara lite dyrare än 14 meters.
Och det känns lite kartell över flaggstänger då alla har ungefär samma pris...
Grattis
Men hur gick det med kameran. Blev det någon?
Själv funderar jag på varför 14 meters stänger är, oavsett tillverkare/leverantör, dubbelt så dyra som 12 meters. Och sen är 16 meters bara lite dyrare än 14 meters.
Och det känns lite kartell över flaggstänger då alla har ungefär samma pris...